Gå til innhold

En del spm om rettigheter, regler og permisjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Det er så mye jeg går og lurer på, som jeg ikke har funnet svar på. Håper noen kloke hoder her kan svare meg :)

1. Hvis man blir sykemeldt i graviditeten, kan man miste muligheten for permisjonspenger etc? (tenker på det at man må jobbe 6 av de siste 10 mnd..)

2. Når må jeg sende inn skjema til nav og arb.giver, og hva er det egentlig som må sendes inn?

3. Hvordan regner de ut pappa-penger når han har veldig skiftende inntekt?

4. Noen sier at du "taper" mye med å ta 12 mnd og 80% permisjon, hvordan har det seg?

5. Min ferie i 2010, kan jeg overføre de til 2011 og komme 5 uker senere tilbake i jobb?

6. Hvis jeg f. eks ønsker å forlenge pernisjonen (ulønnet) er det slik at jeg mister mulighet til sykedager for en periode?

Tror det var alt jeg har lurt på de siste 8 ukene.... HÅPER noen tar seg tid til å svare.

:)

Fortsetter under...

hei! hvis du har fast stilling har du krav på penger selv om du er sykemeldt, men dette kan være ulikt fra om arbeidsplassen din er privat el offentlig.

du må sende inn papirer med en gang du har vært på ordinær ultralyd:) da skla det sendes kopi av ultralyd terminen også må du fylle ut ett sjema som heter krav om ytelser ved fødsel og adopsjon. dette iallefall hvis du er i ett forhold!:) barnetrygden ordner seg selv:) men du må oppgi ett kononummer:) du skal legge ved en kopi av din og mannen din sin siste lønnslipp også;)

spørsmål nummer fire tror eg du surrer litt? tror du mener 80% lønn? men eg kan ikke hjelpe deg der. vet iallefall at eg skal ta ut 100% lønn i 10 måneder:)

ferien din kan du ta i permisjonstiden din::) så får du bare lengre permisjon, trenger ikke overføre og styre med den:) bare før ferie opp når du egentlig er i permisjon;)

håper dette hjalp litt:)

Hei på deg.

1. Hvis du har rett på sykepenger så gjelder sykepenger på lik linje med lønn når permisjonspengene skal regnes ut.

2. Du må sende inn et skjema som heter søknad om foreldrepenger ved fødsel og adopsjon e.l + et skjema med oversikt over inntekt som arbeidsgiver skal fylle ut.

3. Hmmm usikker..

4. Har også hørt at man taper på å ta ut 80 % permisjon i stedet for 100%, men usikker på hvor mye det er snakk om.

5.Du kan ta ut ferie i permisjonstiden.

6.Hvis du ønsker å forlenge permisjonen ulønnet har du ikke automatisk krav på sykepenger hvis du ikke har jobbet først. Må jobbe et visst antall uker først(husker ikke hvor lenge det er snakk om. Hvis du derimot blir sykemeldt direkte etter den lønnete permisjonen, regnes foreldrepenger på lik linje med lønn, og man har da krav på sykepenger.

1 Da blir sykepengene grunnlaget for permisjonspengene. Dvs. at det eneste du evt. taper av penger på å være sykemeldt er hvis du blir sykemeldt helt fram til fødsel og egentlig skulle hatt lønnsøkning i denne perioden.

2 Du kan sende inn skjema etter uke 28 i svangerskapet. Kan være lurt å gjøre det så fort som mulig etter dette, siden nav har lang behandlingstid. Tror du kan sende inn skjema så sent som 6 mnd etter fødsel og få etterbetalt for foregående måneder, men er ikke lurt å vente så lenge da. Jeg var sent ute med å søke sist gang, søkte vel to mnd før termin også kom vesla 1 mnd for tidlig. Da tok det ca. 2 mnd før søknaden var ferdig behandlet og jeg fikk penger fra nav. Fikk jo etterbetalt for de 2 første mnd, så tapte jo ikke noe sånn sett, men kjipt den tiden man ikke har penger!

3 Han kan sende inn flere lønnslipper, så regner de ut et snitt.

4 Hvis man har 12 mnd med 80% inntekt, så taper man litt totalt sett i forhold til 10 mnd med 100% lønn og så tar to mnd ulønnet permisjon. Du kan jo regne det ut selv med din egen inntekt hva du vil få totalt i løpet av året. Ulempen med det siste alternativet er at du må spare opp penger til de siste to mnd (hvis du likevel vil ha 12 mnd) og at du mister sykepengegrunnlaget i de to mnd du har ulønnet permisjon hvis du skulle bli syk.

Har man en inntekt på 400000 vil man få en inntekt 333333kr totalt ila av ti mnd med 100%. Har man 12 mnd med 80% blir det 319996kr totalt. Dette gir en forskjell på 13337kr. Her er det jo ikke tatt høyde for skatt da, så forskjellen blir ikke fullt så stor.

5 Tror du må søke arbeidgiver om å overføre ferie, men er ikke sikker. Det enkleste er kanskje å melde om avbrudd av permisjon i fem uker i 2010 for å ta ut ferie. Da vil permisjonen blir forlenget med 5 uker på slutten.

6 Har du ulønnet permisjon mister du sykepengegrunnlaget om du blir syk i denne perioden.

Vil anbefale deg å ta et møte med nav. De kan gi deg svar på mye av det du lurer på. Ellers finner du mye info på nav sine internett sider.

Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...