Gå til innhold

Når på dagen gir dere grøt? Og litt andre ting jeg lurer på... ;o)

Anbefalte innlegg

Vi begynte med grøt for ca 1 1/2 uke siden og har foreløpig gitt det i 15-tiden. Men merker at hun sover ekstremt godt den luren som hun har etter grøten, det er ofte sånn at vi må vekke henne for ikke å forskyve leggingen. Så derfor lurte jeg på å gi grøt til kvelds i steden. Det er vel ganske vanlig å gjøre det?

Også lurer jeg på, gir dere pupp før eller etter grøt? Jeg har gitt pupp etter, men vet ikke hva som er lurest, det bare ble sånn.

I tillegg så syns jeg hun har begynt å gulpe mer etter grøt-start. Ikke oftere kanskje, men større mengder som kommer hver gang. Kan det være tegn på at hun ikke tåler? Bæsjen er som vanlig tror jeg, den bare lukter annerledes :oP

Lille tryll har foreløpig fått mais-grøt med mme og litt sviskemos i. Men startet med smaksprøver på risgrøt idag. Skal reise bort i julen, så da er det litt enklere å lage istand når man bare kan blande med vann. Dessuten smakte jo risgrøten myyye bedre da :o)

Hvor kjapt går man opp i to måltider om dagen egentlig?

Hehe mange spørsmål som dukker opp her ja... ;o)

Fortsetter under...

Vi gir grøt ca kl 18 og da er det kveld og mørkt kl 19. Han får pupp da ca kl 15-15.30 og ikke mer før legging. Etter grøt får han vann. Har tenkt at det nok går ut over produksjonen, men han skal da over på mer og mer grøt og fast føde og mindre pupp, så det er vel greit. Av og til får han pupp også etter grøt, men han er som regel mett etter grøten - full porsjon.

Ang gulping tror jeg at lillebror også gulper litt mer nå. Tror nok ikke det betyr at han ikke tåler grøten, men systemet trenger tid på å venne seg til å "lukke ned" på annen måte. Vet ikke - bare tror.

Vi skal også prøve risgrøten. Greit at de får smake litt forskjellig. Ang jul og å lage grøt - du kan jo lage mme ferdig på flaske slik at du har å varme til grøten.

Jeg lurer også på det med to måltider. Husker rett og slett ikke hva jeg gjorde sist. Men tror nok at vi ved 6mnd kommer til å gi litt grøt til frokost også kanskje. Da har han fått kveldsgrøt i en mnd. Får se det litt an.

vi har gitt grøt til det nest siste måltidet, altså i 4 tiden.. Dette var bare fordi vi ikke ville ha eventuelle mageproblemer om natta. Men nå har vi tatt det veldig gradvis da, så etter 3 uker tilvenning så er vi nå oppe i 1/2 porsjon, og har ikke hatt noe magetrøbbel. Fortsetter nok med å ha grøtmåltidet i 4 tiden en stund til, i alle fall til han er oppe i en hel porsjon. Etter grøten får han litt mme, siden han blir så tørst av grøten. Og vi bruker risgrøt ja..

Lillemann gulpet i større mengder, som du sier, i begynnelsen da han fikk fått for mye mat..

Vi har bare 4 måltider, så er litt usikker på når vi skal innføre grøtmåltid nr 2... tror vi bare får se det litt an.

ang vann så er ikke det noen stor hit foreløbig, men vi har noen sånne avent magic cup flasker (som egentlig er fra 6 mnd tror jeg..) som jeg har vann på, og så kan lillemann holde den selv og leke - samtidig som at han får i seg noen dråper vann :)

Vi gir grøt i 6 halv 7 tiden. Gir da pupp først. Og natta mellom halv 8 og halv 9. Blir den halv 9 før han legger seg, får han av og til en liten sup til av pupp. I en brosjyre jeg har står det at man skal gi pupp før fast føde når man vil opprettholde produksjonen og så gå over til å gi etter måltid når man vil trappe ned.

Jeg har allerede for lite, så er veldig obs på hva som spiller inn på produksjonen. Men er vel forskjell på hvor følsom dens enkelte produksjon er. Og om ikke lenge så er jo ikke melken hoveddelen av næringen.

Vi innførte nettop måltid nr 2, ca en mnd etter innføring av grøt. Da får han en eller annen grønnsaksmos, etterfulgt av litt fruktmos i 12 tiden. Da også med pupp først. Han har i lengre tid fått smaksporsjoner på grønnsaksmos til samme tid.

Etter innføring av måltid nr 2 sover han som regel rundt av seg selv. Våkner enten i 6 tiden, får litt pupp og sover videre til 8- halv 9. Eller så våkner han i 7 halv 8 tiden og da står vi opp etter litt pupp på sengen. Men etter som jeg har skjønt er vi veldig heldige der dette har gått av seg selv. (Enn så lenge....)

Takk for innspill jenter!

Tror jeg har bestemt meg for å forskyve grøten til 18-tida i håp om lettere innsovning og bedre/lengre søvn. Vi har myyye surr om kvelden/natta for tiden, og jeg tror ikke hun får magetrøbbel av grøten.

Også pupp før mat ja. Det er jo logisk mtp produksjon, men hadde ikke tenkt på det ;oP

Annonse

Jeg snakket emd HS før vi startet med grøt og fikk endel råd...

-gi grøt tidlig på dagen i BEGYNNELSEN så en evt reaksjon fra magen kommer ila dagen og ikke natten.

-gi pupp først, deretter grøt. Det er fremdeles mm/mme som er hovednæringen (??) og det de skal bli mett og utørst på

-ikke gi vann, det er mm/mme som er tørstedrikk

Den siste har jeg gitt blaffen i, får ikke i snuppa pupp etter grøten igjen. Så hun får noen slurker med vann, og liker det godt. ;o)

Da vi så at hun ikke fikk reaksjon på grøten begynte vi å gi det nærmere kvelden.

HUn gulpet veldig mye mer i starten, men nå er alt normalt igjen. HUn får sviskesaft hver dag, en skje eller to- det holder magen igang =) Bæsjen har endret seg litt kan du si ja, mer lukt og konsistens...

Skal på 5 mnd kontroll i morgen, kanskje jeg da vet mer om økning til 2 måltider ol. skal i tilfellet hive det inn i et innlegg her =)

Grøt er uansett en stor hit her, snuppa skal helst spise selv(!!!) og lager non- stop go'lyder så lenge det er grøt å få!! =)

Haha ja grøt er stas :o) Det nye er å lage brrrr-lyd med grøt i munn, grøt overalt etterpå (som blir som lim når det tørker ;oP)

Jeg har blandet etpar skjeer sviskemos i maisgrøten, siden jeg syns den smakte så vondt. Men kan sikkert gi det for seg når vi går over til risgrøten.

Har dere prøvd mange ulike fruktmoser eller??

Ellers kjempetakk for svar :o)

Kjøper eller lager grønnsaksmos?? =)

Helsesøster mente det gjerne var på tide å øke til måltid nr. 2. Grønnsaksmos eller mer grøt! Fortsetter med pupp først tror jeg, HS sa ihvertfall ikke noe annet.

Jeg hadde tenkt å lage grønnsaksmos i første omgang. Begynner med gullerot, så potet så brokkoli, for så og blande det sammen og øke på med andre ting etterhvert.

Tenkte å vente til over nyttår en gang da, har nettopp kommet opp i full grøtporsjon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...