Efua Menu♥ Gutetvillingar Skrevet 14. desember 2009 #1 Skrevet 14. desember 2009 Vart plutseleg litt usikker om det er greit å ete egg som ikkje er gjennomkokt (speilegg, tiramisu, melislim til pepperkaker etc). Det som virkar som dei mest begrunna påstandane er at det er trygt å ete i Norge fordi salmonella aldri har blitt påvist i norske egg. Andre kjelder seier det er fyfymat pga toxoplasmosefaren. Dei som seier det er trygt nemner berre rått kjøtt som kjelde til toxoplasmose. Tja, kva skal ein tru. Det tryggaste er vel kanskje å halde seg unna det uansett, men dersom det er trygt så kvifor overdrive.
Nikki 75 Skrevet 14. desember 2009 #2 Skrevet 14. desember 2009 Jeg har valgt å forholde meg til det myndighetene anbefaler i Norge (matportalen.no). Der står det ingenting spesielt om at gravide bør unngå rå egg, men generelt anbefaler de å unngå rå egg når man er i utlandet. Dette er på grunn av salmonella-faren, som er større i utlandet.
memather Skrevet 14. desember 2009 #3 Skrevet 14. desember 2009 Helt enig.. Jeg spiser majones og marsipan og sånt.. Liker egentlig ikke flytende eggeplomme, men hadde ikke egget mitt vært helt gjennomkokt hadde jeg uten tvil spist det. Hvis du er litt nervøs for det, så hold deg til prior og ikke spis egg fra mer usikre kilder som feks first price.. Dette er bare mitt helt private råd, har det ikke fra noe kilder, så du trenger selvsagt ikke høre på det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå