Gå til innhold

Noen som kan noe om FSH her

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nett tatt Clearblu og billigtester eggløsningstester og begge var positive, så tok jeg en FSH test som jeg har bestilt fra England, men den var negativ. Noen som kan hjelpe meg med en tolking her :-) Takker for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Menne.....EL-tester måler da ikke FSH ?

EL-tester måler jo LH-stigningen som kommer rett før eggløsning.

FSH måles jo på syklusdag 3 for å sjekke hormonnivået (jeg kjenner ikke akkurat hva FSH betyr, men jeg vet at et høyt tall tilsier at man snart kommer i overgangsalder, f.eks skal man ha FSH under 12 for å få kunstig befruktning)

Skrevet

Jeg kan prøve... Det er litt vanskelig.

FSH (folikkelstimulerende hormon) bidrar i utvelgelsen av en og en folikkel etter endt mens, som modnes og etterhvert slipper et egg. Når egget har sluppet, omdannes denne folikkelen til det gule legemet, som med hjelp av både LH og FSH produserer østrogen og progesteron.

FSH- konsentrasjonen stiger før LH-konsentrasjonen, naturligvis. Men den forblir forholdsvis forhøyet også etter el, slik at det gule legemet kan produsere østrogen og progesteron, hvilket er nødvendig for at et egg skal kunne feste seg.

Lave nivåer av FSH vil alstå bety at et egg ikke modnes.

Det finnes tester som kan vise alt mulig rart. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal ta en FSH-test. Dette hormonsamspillet vårt er uhyre komplisert. Det eneste som kan gi deg et riktig svar på dette er en blodprøve hos legen. Den kan tas en uke etter el og viser nivåene av de ulike hormonene, og således hvordan kroppen din reagerer på el og tar vare på egget.

Håper du ble litt klokere. Ikke les for mye ut av det svaret du fikk på den testen. Få det sjekket hos legen i stedet.

Skrevet

Det er riktig at høyt nivå av FSH kan bety at man snart kommer i overgangsalder, men det er fordi eggstokkene blir mindre følsomme for hormonet, og hjernen reagerer da med å skille ut enda mer. Det er en referanseramme som angir ønskelig nivå, og da kan tall både over og under dette vinduet bety nedsatt fruktabhet. Uten FSH vil man jo heller ikke modne egg.

Skrevet

Fsh-verdien i blodet er lav ved graviditet. Hvordan denne testen din virker, vet jeg ikke siden jeg aldri har hørt om hjemmetesting av FSH. Uansett kan du vel bare glemme denne når du har tatt graviditetstester som er positive?

Eggløsningstester som måler LH i urin er vanligvis positive ved graviditet.

Skrevet

Da burde egentlig FSH testen vært positiv da siden eggløsningstestene er positiv.... ?

Jeg vet at jeg ikke kan stole helt på disse testene, men man må jo vente 1 år før de begynner med disse testene hos legen ?

Skrevet

Det vet jeg ikke. Det kommer helt an på følsomheten på testen, og når i syklusen det egentlig er meningen at den skal brukes. Det aner jeg ikke, aldri hørt om en sånn test før. Hva står det i bruksanvisningen?

Skrevet

Nei. Eggløsningstestene måler LH-stigning, men kryssreagerer med HCG som er graviditetshormonet. FSH skal ikke stige ved en graviditet.

Skrevet

Beklager. Leste feil i hovedinnlegget ditt. Trodde du hadde pos graviditetstest ikke el-test.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...