Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I dag er første milepæl for oss i baby-lagingen. Etter en dum opplevelse hos en homofob fastlege har vi nå bestilt time hos Volvat - regner med at de er litt mindre fordomsfulle der. I kveld skal jeg til gynekolog på Volvat og håper at jeg har en søknad til AID på fertilitetsklinikken i Haugesund i boks etter legebesøket.

Det er ganske spennende :-)

Hvor lang ventetid kan vi regne med nå før vi er i gang med første forsøk? Er det gynekologen her vi bor eller fertilitetsklinikken som hjelper til med å finne riktig tidspunkt for inseminasjon?

Fortsetter under...

Grattis med ny milepæl.

Hvis du ikke har tatt prøver i forkant (altså at den kjipe fastlegen tok det), går det ca en syklus (fra første mensdag) før søknaden kan sendes inn. De skal ta blodprøver på bestemte dager i syklusen, noen sjekker om egglederne er åpne, og resultatene sendes klinikken sammen med søknaden. Sånn fungerte det ihvertfall i forhold til riksen. Og så er det vel varierende ventetid på å komme inn på infosamtale og på å komme til behandling. Vi sendte søknad i mars, var inne på samtale i mai og hadde første forsøk i juni, og så stoppet det så og si helt opp, og neste forsøk ble i oktober, og så blir det ikke før i januar igjen.

Etter at vi sendte søknad til riksen har de tatt hånd om alt. Jeg har ikke vært tilbake hos gynekolog etter det. De bestemmer når man skal ta hormoner, hvor mye og hvilke, de scanner i forkant og bestemmer når inseminasjonen skal være. Alle konsultasjoner pr. forsøk er med i de 1500 man betaler (+295 for partner). Det er godt mulig at lokal gynekolog kan ta scanning i forkant hvis dere har lang reisevei. Vi bor en 10-minutters sykkeltur unna riksen, så det har aldri vært en aktuell problemstilling.

Gratulere med første steget :-)

Vi var faktisk også på Volvat i Bergen på mandag for å få henvisning til Haugesund. Populær dag :-). Fikk beskjed om at jeg må inn å ta diverse blodprøver på ulike dager i syklus før henvisning kan sendes. Litt kjedelig å måtte vente, men sikkert greit at det er gjort. Det er ikke sikkert alle må det, så får håpe det går raskere for deg!

Så artig at vi var der samme dag :) Hvilken lege var dere hos? Vi var hos H. Rajkumar og syns egentlig vi hadde en grei opplevelse. Vi fikk ikke veldig mye informasjon om hva som skjer videre, men fikk beskjed om å ta blodprøver på dag 2-3 + 22-23(?) i syklus.

Jeg spurte litt om ventetider i Haugesund, men det hadde hun ikke informasjon om. Vet du noe mer om det? Jeg har lest noen kjipe historier om folk som har ringt inn første mensdag og fått beskjed om at det nå er tomt for donorsæd og at de kan ringe tilbake om fire måneder. Vi lurer litt på om vi skal ta et forsøk i Danmark / på Volvat dersom ventetiden til Haugesund er alt for lang, men det er jo ganske mye dyrere, så det kommer litt an på økonomien...

Vi er jo helt likt i løypen, det blir artig å følge hverandre litt opp :)

Hei Oliva,

Ja, det var veldig artid :-) Vi var hos ei dame som het A. Alhirmizi, og det var helt ok. Jeg skal også inn å ta blodprøver like etter neste eggløsning samt på dag 2-3. Litt dumt at det blir venting, var egentlig veldig innstilt på å få avgårde søknaden med en gang. Men, det er sikkert greit at disse prøvene er med.

Jeg ringte Haugesund for en måned siden, og då sa de at man måtte regne minimum tre måneders ventetid. De får på plass avtale med European sperm bank etter jul, så da burde det vel ikke være et problem at de blir tom? Det største hinderet for oss er at vi har et sterk ønske om å ha samme donor til flere barn senere. Så hvis ikke Haugesund godtar at vi reserverer i European, kan vi ikke bruke dem.

Danmark og Volvat er dyrere ja, men de har også klare fordeler. Spesielt i forhold til dette med søsken, Slik jeg har forstått det har ikke Volvat så veldig lang ventetid, så det er plan B for oss.

Det blir uansett veldig spennende! Kjekt at vi begge ligger såpass likt, fint å kunne dele erfaringer og råd. ;-)

Jeg tror disse blodprøvene i forkant er obligatoriske. De ønsker nok å vite at man er fruktbar før de går i gang med inseminering.

Det er vel for å måle hormonproduksjonen i de forskjellige fasene av syklusen, og er det avvik, må man jo gjerne sjekke hvorfor. Det er jo også positivt, siden man kan spare seg for mange skuffelser hvis blodprøvene avdekker at man bør gå rett på IVF med en gang, feks.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...