Gå til innhold

Hva kan deres mellom 9 - 11 mnd da ? =)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Elias på 9,5 mnd kan si hade og vinke, han sier mamma og tante. Han smiler og ler hele tida. Han krabber nesten, men kryper mest fordi det går jo så mye fortere. Han reiser seg opp over alt, og går rundt bordet. Han elsker også å gå når vi holder han i hendene.

Han er også redd for alt mulig. Alt fra den tråden man surrer rundt julegaver ( veldig skumle!) til peisblåseren. Så jeg har nok ikke fått verdens tøffeste gutt nei ;) hehe..

Dere andre som har små i denne alderen da? Hvordan går det med dem ? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta min er snart 11 mnd.

Kan vise hvor stor hun er.

Kan si mamma og nei.

Spise selv ( Frukt, brød, fingermat generelt)

Drikker fra kopp selv ( tutkopp)

Gå litt med støtte

Reiser seg opp overalt

Setter seg opp

Krabber i full fart

"Danse" :)

Skrevet

Tulla mi er 11 mnd akkurat og vil helst gjøre det meste selv (allerede....sukk) Hun viser tydelig både med kroppspråk og hyling hvis hun har bestemt seg for å gjøre noe selv og jeg eller noen andre prøver å hjelpe. En meget bestemt ung frøken har vi :) Og såklart verdens mest bedårende :)

*Hun sier:

Hei

Hadet

Hallo

Mamma

Pippip

Se der

*Går selv og var veldig stolt i dag når hun fikk gå med skikkelige sko for første gang.

*Spiser fingermat selv (brød, frukt, myke grønnsaksbiter etc..)

*'veldig "hjelpsom" og hermer etter allt jeg gjør (tømmer oppvaskmaskin, vaskemaskin, dytter klær nedi en skuff hvis den står på gløtt etc..)

*Peker på det hun vil ha og rister på hodet hvis jeg gir henne feil ting.

*Vinker, klapper søte, viser hvor stor hun er.

*Peker på nesen sin (og min)

*"snakker" i telefonen (Haaaaaaaaaaaaaaloooooooooo!!!!!! mens hun holder fjernkontrollen til øret)

*Danser

........og masse masse mer!

Veldig morsom tide dette her :D og mer morro skal det bli!

Skrevet

Trollet er 10 mndr i dag.

Han kan spise selv (men får ikke lov hver gang)

Drikke fra kopp selv

Plukker rosiner og Cherrios fra bordet

Stå

Gå langs møbler

Gå med gåvogn eller når vi holder han i hendene

Krabbe i full fart

Klatre på diverse ting (dette liker jeg ikke!)

Krabbe opp trappen

Vinke (på et vis)

Danse stående (men ikke sittende)

Smile og ler

"Hvor stor er du" og andre sosial lek er han fullstendig uinteressert i. Snakke er han bare middels motivert for, han sier Mamma og that's it.

Skrevet

Gutten vår kunne gå langs møbler og med gåvogn fra 8 mnd og gikk på egenhånd ved 10 mnd. 11 mnd gammel kunne han si ni ord (nam-nam, mamma, pappa, pusi, hei, nei, natta, lalle og titt-titt). Han kunne drikke selv fra tutekopp, leker titt-tittleken, viser hvor stor han er, kan "klappe søte" og vinke.

Skrevet

Ser at gutten min virkelig er sosialt handikappet, NULL interesse for klapping, tittei, snakke osv...

Men å stå uten støtte har han gjort i 1 mnd (10 mndr), han krabbet 7 mndr gammel og stod noen dager senere. Gikk langs møbler før han var 8 mndr.

Alt som kan bidra til mer effektiv ramponering av huset og terrorisering av pus er inn. :D

Skrevet

Jenta vår er akkurat blitt 11 mnd, og begynner å bli ei ordentlig rampejente ;) Kjmepegøy å rese rundt i huset å plukke på alt mulig. Lysbrytere og skuffer, skap osv som kan åpnes er kjempestas. Hun har tatt sine første skritt, men er absolutt tryggest med støtte i bordet eller gåvogna. Hun har akkurat lært å snu gåvogna selv (og det er såååå godt) så nå løper hun rundt på stua med vogna si :) Hun reiser seg opp overalt, og slipper seg mellom møbler nå.

Hun elsker å danse, og synge, og nå viser hun også tegn til hva hun vil vi skal synge. Hun gjør bevegelser til lille petter edderkopp, "bake,bake-regle" "hokkus og pokkus", "de tre små fisk," og sier "bæbæ og synger med til "bæ-bæ lille lam". Hun kan en masse ord nå ; mamma, pappa, takk-takk, hade, hei, gå, drikke, ball, grøt, pysj, nam-nam, brød, bok, der, bæ, mø, voff, nøff, uhuuuu (ugla;) , wææææ (løven) hun lager hestelyd, kan si pus, dokka, lys, trykke, eple, pære, frukt, og sikkert noe jeg har glemt. Hun kan også peke på nese, øre, hår, munn, øye, tær, fingre, mage og begynner å si noe av det, f.eks øre, øye og mage. Ikke alt hun sier er like tydelig, men hun peker samtidig som hun sier ordene, slik at det er tydelig både for oss og andre hva hun sier. Hun er også blitt flink til å peke i boka si, peker på ganske mye nå - og kan hente ting vi spør etter : bok, puslespill, ball, koppen osv. Hun kan også peke på ting hun ser og vi spør etter, som "hvor er stjerna, døra, lysbryteren, klokka, planten" mm. Hun elsker å leke "borte -tittit" og gjemmer seg bak hendene sine ;)

Hun spiser selv, og drikker av både tutkopp og plastglass.

Også må jeg legge til at hun er verdens herligste lille gullunge, smiler alltid :)

Skrevet

Jøss, så flinke barna deres er, da! Bolleprinsessa her er 9 måneder akkurat, og kan:

- spise selv, hel brødskive og mat i biter

- drikke selv fra tutekopp

- krabbe

- reise seg opp og holde seg fast

- vise hvor stor hun er

- give me five

- gå når vi holder henne i hendene

- trekke seg i øret når jeg sier "øre" (partytriks?)

- danse med hendene til lille petter edderkopp

- danse

Hun snakker ikke (sier mamamamam - ikke mamma), men ler masse og er veldig bestemt, kan bli fryktelig sint.

Skrevet

Mange flinke småttiser her gitt!:)

Minstemann her er drøye 10 mnd og kan;

-Klappe

-Vinke

-Vise hvor stor han er

-Krabbe i rasende fart

-Reise seg opp og gå langs med, samt bak gåvogna

-Klatre opp på ymse ting (opp trappa, opp i oppvaskmaskina når lokket er åpent osv)

-Komme seg ned fra sofaen selv

-Gi kos når vi ber om det

-Sovne i sengen sin selv

-Slå to ting mot hverandre for å få lyd

-Si mamama og papapa

-Lager bil-lyder når vi skal ut og kjøre bil

-Drikke av tutkopp selv

-Spise litt selv, men det beste forsvinner inn i gigantnevene hans...:S

-Herme

-Kaste ball

Hmmm...Det var det jeg kom på :)

Han er forøvrig veldig flink til å få saker og ting ned fra bord/ut av skuffer osv!:)

Skrevet

Glemte helt at hun kan klappe, vinke, vise så stor, legge sokkene oppå beina, og strekke frem hendene når vi skal ha på votter. Hun hjelper til å ta av lua, og jakke, buksa er det verre med ;) Også lager hun støvsugerlyd og holder seg for ørene når hun ser støvsugeren, eller vi spør hva den sier. "Båk" sier hun etterpå, noe som betyr bråk ;) IOg sikkert mer jeg har glemt... Er så gøy å se hva andre småttiser kan, og jeg kjenner jeg er fryktelig missunnelig på den lille som kan klatre ut av sofaen selv... Enn om vesla kunne lært det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...