Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #1 Skrevet 14. desember 2009 Hvordan deler dere det??? Må ærlig innrømme at jeg har lyst på alt selv, og at vi kunne hatt de 4 ukene rett etter fødsel sammen.. og at alt fedrene skulle ha kom på toppen av mamman's... Er jo lov pålagt 9 uker til mammaer og 10 uker til pappaer... Kan vi overføre alt til meg????
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #2 Skrevet 14. desember 2009 Det er bare i spesielle tilfeller at mor kan overta fars 10 uker (om man er alenemor, ved syksom el) Men hvorfor vil du ikke la far slippe til? Det er da hans barn også
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #3 Skrevet 14. desember 2009 DU har lyst på at du skal ha alt, eller DERE har lyst??? Uansett er det strenge krav for å få overføre. Han må enten tape inntekt stoooooort eller ikke ha inntekt.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #4 Skrevet 14. desember 2009 mener ikke at jeg ikke vil la han slippe til, men at det skulle vært sånn at mor og far kan være sammen om barnet.. han kan jo ikke ta i begynnelsen for da ammer man som regel.. Han kan ikke bare komme på jobb å la meg amme, for langt unna.. Han kunne å tenke seg å hatt mesteparten, men det vil jo jeg å... HI
ღMaritpusenღ Skrevet 14. desember 2009 #5 Skrevet 14. desember 2009 Sjekk nettsidene til NAV da vel, der står det jo ganske tydelig. Dersom far har rett på fedrekvoten (dvs at mor har jobbet mer enn 50 %, og har krav på foreldrepenger) er disse 10 ukene forbeholdt far - derav navnet FEDREKVOTE. Dersom mor ikke har jobbet 50 %, er alenemor med omsorgen for barnet eller at far ikke har opparbeidet seg rett på foreldrepenger KAN fedrekvoten overføres til mor. Disse 10 ukene innregnet i de totale 46 eller 56 ukene (alt etter hvilken dekningsgrad dere velger), og dersom far ikke benytter seg av dem faller de bort, og den totale permisjonen reduseres deretter. (kilde: http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Fedrekvote)
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #6 Skrevet 14. desember 2009 Jeg har lyst men han har også lyst at han skal ha!!!! Derfor jeg lurer på hva dere gjør!!!! Hi
ღMaritpusenღ Skrevet 14. desember 2009 #7 Skrevet 14. desember 2009 HI, du skriver at du skulle ønske mor og far kunne vært sammen om barnet? Det står også på sidene hos NAV at det stilles ingen krav til hva mor gjør mens far tar ut fedrekvoten. Er det slik at dere har lyst til å være hjemme sammen kan dere det, men permisjonen blir da også noe kortere enn om far f eks tok disse ukene på slutten. Men det er jo en vurderingssak hva man ønsker.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #8 Skrevet 14. desember 2009 Da får dere finne en måte å dele permisjonen rettferdig på. Om du jobber i nærheten så får du ammefri eller du kan pumpe deg om far vil ha litt mer permisjon. Det fins mange løsninger bare man er litt kreativ. For husk: Det heter "Fødselspermsijon" - ikke "mammapermisjon" - og da burde dere dele om far ønsker å ha litt mer enn sine 10 uker.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #9 Skrevet 14. desember 2009 TAkk.. leste det der.. men blei ikke klok! må vel lese det mange ganger.. hva er mest normalt å velge 100 eller 80 dekning??? brukte kalkulator skiller jo bare 1000kr pr uke på det.. Har aldri gjort det her før med svangerskapspermisjon, så er litt grønn..
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #10 Skrevet 14. desember 2009 Maritpusen Forsto ett eller anna om det at da måtte vi begge jobbe 50% hver eller noe sånn,.... for da blei det at vi tok ut sånn fleksibel.... hmmmm.. må vel bare lese å lese... kunne ønske det var sånn i loven at vi måtte ha sammen 4 uker etter fødsel og sammen 4 uker på slutten..
Gjest Skrevet 14. desember 2009 #11 Skrevet 14. desember 2009 Er det første barnet? Mannen min tok bare det han måtte når vi fikk vår første og han angra utrolig mye etterpå. Denne gangen har jeg 7 mndr og han 5. Dette fordi det var det mest rettferdige som også tok hensyn til at jeg vil amme fullt i de anbefalte 6 måneder og så gravdis innføre annen mat. Regner med at han kan klare seg på grøt og melk i kopp mens jeg er på jobb:) Det er ikke sånn at det er 10 til pappaen og resten er mammaens. Det er 9 til mor og 10til far (pussig nok....) og resten skal jo i teorien deles. Penger til side, han kan faktisk angre veldig mye om han ikke gjør dette nå. De grunnene som gjør at man kan overføre fedrekvota til mor er om far ikke er i stand til å ta seg av barnet pga sykdom, om han ikke har hatt inntekt og dermed ikke har rett til permisjonspenger, at far ikke er nnteresert i kontakt med mor og barn og sånne ting. At mor føler barnet er mest hennes, som er den mest vanlige grunnen til at far ikke får perm, er ikke grunn nok til å overføre permisjonsuker til mor (åååånå blir jeg skutt....), heller ikke at far får litt dårligere betalt under perm enn på jobb. (det gjelder bare de som tjener over grensa og det er jo ikke ubegrenset man kan punpe ut fra kontoene til nav:) )
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #12 Skrevet 14. desember 2009 Gytha Ogg Hehe.. off, får ikke håpe det er sånn jeg tenker at barnet er mest mitt.. Vi jo dele, men vil jo samtidig være mest mulig hjemme.. han får dårligere betalt enn meg, men vi skal jo klare å stå for den.. Ja er første barne vårt.. Men hvordan er det med ferie??? jeg kommer til å ha 5 uker ferie til gode.. og han kommer til å gå på ferie 3 uker etter fødsel.. (såklart om alt går på skinner) vi har jo 10 uker ferie til sammen.. kan dette puttes inn i permisjonen, ved at jeg på en måte har ferie da han har permisjon?? For da får vi jo plutselig 5 uker sammen av de 10 ukene han hvertfall må ha.. Så har jo han 5 uker ferie når jeg bruker 5 uker av permisjonen.. Off, vanskelig å sitte her å fundere.. Hi
ღMaritpusenღ Skrevet 14. desember 2009 #13 Skrevet 14. desember 2009 Ja, denne papirjungelen er jammen ikke enkel å finne frem i. Har endelig funnet "vår" løsning vi da, men om det er det mest lønnsomme vi har kommet frem til er jeg ikke sikker på.. Men i alle fall, når det gjelder ferie vil jeg tro at det kan dere ta ut når dere ønsker. Det må vel avtales med arbeidsgiver, og fylles inn på skjemaet når dere søker om foreldrepenger. Men jeg vil tro at du fritt kan ta ut ferie mens han har permisjon og motsatt ja. Pappaen her har iallefall tenkt å ha ferie mens jeg har permisjon.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #14 Skrevet 14. desember 2009 maritpusen Takk for hjelp til litt synsing!! Tror jeg og pappan, må sette oss ned å lese sammen og finne ut av det her. . Men når må man ha bestemt seg? når må man ha søknaden inne??? HI
ღMaritpusenღ Skrevet 14. desember 2009 #15 Skrevet 14. desember 2009 Tror du kan få etterbetalt inntil 3 mnd. Dvs at for å få det du har krav på må du ha søkt innen 3 mnd etter permisjonens start. For de fleste er det ikke særlig aktuelt å gå flere mnd uten penger, og en må vel regne noe saksbehandlingstid. Vil derfor anbefale å sende søknaden så tidlig som mulig. Men du må vel ha med terminbekreftelse fra jordmor etter uke 26. Så tidligst uke 26 - senest 3 mnd etter permisjonsstart.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 14. desember 2009 #16 Skrevet 14. desember 2009 Her har vi tatt ut 44 uker- jeg tar mine uker, og han sine 6- jenta vår ble født før det ble endra til 10 uker. Men så ble hun født for tidlig, så jeg mista de 3 før fødsel (husk, de er også med i tellingen), så vi har tilsammen 41 uker perm med 100% lønn. I sommer tok jeg ferie i 4 uker (som er makstiden nav utsetter permen med), slik at min 'hjemmetid' blir forlenget med tilsvarende. Pappaen har overført 2 uker ferie fra ifjor, i tillegg til at han tar sine 5 uker ferie for i år, så tilsammen er han hjemme 13 uker i strekk. Etter det igjen tar jeg 5 uker ferie, og så søker jeg om ulønnet perm frem til barnehagestart. Dette har vi gjort fordi vi tenker på barnets beste, og ikke nødvendigvis på hva som passer oss best- vi vil dra ut hjemmetiden med babyen mest mulig, slik at hun slipper å begynne i barnehagen så tidlig. Ved å gjøre dette kan hun begynne når hun er 16 mnd istedetfor 1 år. Problemet med å ha ferier og slikt samtidig med at den andre har perm, er jo nettopp det at den totale hjemmetiden blir forkortet. Og selv om jeg gjerne skulle ønske at vi kunne vært hjemme alle sammen samtidig, så vil jeg heller at jenta vår skal ha EN av oss foreldrene hjemme lengst mulig, enn at hun må begynne tidlig i barnehage... Faktisk så har det lønt seg for oss å gjøre det slik med 100% lønn og istedetfor ta ut ferie og ulønnet perm, sånn er det for de fleste. Og husk at om du velger 80%, og så blir gravid og må gå rett ut i ny perm etterpå, så får du bare utbetalt permpenger utifra dette. Så du kan risikere å i neste perm få utbetalt bare 100% av 80%, eller 80% av 80%. Om du skjønner hva jeg mener:)
Lea Laus Skrevet 14. desember 2009 #17 Skrevet 14. desember 2009 Kan ikke du ha et halvt år og han et halvt år? Etter at barnet er 6mnd ammes det jo ikke så mye, spiser jo grøt og middag i tillegg. Så da kan du pumpe og fryse morsmelk som pappaen kan gi på flaske. Det er mest rettferdig. Syns synd på dagens fedre som ikke får lov å være hjemme med barna sine. Husk at dere er to om dette.
Lea Laus Skrevet 14. desember 2009 #18 Skrevet 14. desember 2009 Lilleva - Er det ikke sånn at du må søke den ulønnede permisjonen slik at den starter dagen etter at permisjonen er slutt? Er jo samme om det er ferie eller ulønnet permisjon, bare så du ikke får avslag...
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #19 Skrevet 14. desember 2009 Alt far er pålakt kommer på toppen av både mors pålkte kvote og den delen som man kan bestemme over selv. 4 uker rett etter fødsel sammen er på ingen måte nødvendig for barnet. To uker slik det er nå er strengt tatt mer enn nok. Av alle ting staten kan bruke penger på må mer tid for to foreldre til å være hjemme på en gang være omtrent nedrest på lista. Vi delte slik at vi fikk omtrent like mye permisjon begge gangene. Jeg tok permisjon først og sist, mannen i midten. Dere kan overføre alt til deg dersom far er for syk til å ta vare på barnet eller han ikke bor sammen med dere.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #20 Skrevet 14. desember 2009 Far her skal ha sine ti uker, men skal dele det opp slik at han har perm en dag i uken og jeg skal jobbe da far har perm fra ca babyen er sju mnd gammel. Kommer til og øke mine arbeidsdager i uka slik at vi kommer ut at gubben skal har fire uker perm i strekk og en uke ferie etter hver andre. Vi skal ha 100 % fordi jeg sklal legge inn min ferie til neste år som blir seks uke, har fått lov av sjefen og overføre en uke og legge den også i permisjonen. Nav bryr seglite om hvordan man deler og mikser permisjon og ferie bare man ikke overskrider ukene med perm til sammen. Dette ble ganske rotete men jeg håper at du forstår hva jeg vil frem til. Du får ikke overført de ti ukene til far, hvis dere bor sammen og har rett på ukene.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 14. desember 2009 #21 Skrevet 14. desember 2009 Jo, men jeg skal jo ut i jobb i mellomtiden. Jeg jobber i de 3 mnd pappaen er hjemme, så dette skjer jo ikke før uti april/mai en gang. Og jeg må jo søke arbeidsgiver om både ferie og perm, og det gjør jeg straks jeg begynner i jobb igjen nå i januar. Ferien og den ulønnede permen er jo en sak mellom meg og arbeidsgiver, nav har ingenting med det å gjøre. Regner med arbeidsgiver er såpass grei at de forstår at jeg ikke kan la ungen være alene hjemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå