Gå til innhold

Navn og betydning

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som er opptatt av hva navnene betyr?

Synes det mange artige navneforslag med til tider rare betydninger som velges og lures på her inne.

Jeg kunne feks ikke i min villeste fantasi ha kalt ungen min Kristian da jeg ikke er kristen selv. Det blir som om jeg skulle kalt han Mohammad..

Flere?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141132635-navn-og-betydning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bryr meg delvis - hvis navnet har en helt forferdelig betydning (som Loke feks) så velger jeg det bort med en gang. Og hvis navnet har en flott betydning så er det større sjanse for å velge det! Men er heelt enig i dette du sier om Kristian og Mohammad;)

De fleste navn er jo blitt bare ord, lyd, klang.

Navn som er konkrete ord på norsk som en kunne tro vi ville kalle ungene våre: "skjønn, vakker, sterk, snill, god," bruker vi jo av en eller annen grunn ikke. De forskjellige navnebøkene opererer ofte med ulike betydninger på navn, og mange betydninger er veldig usikre, så jeg bryr meg lite om det.

Assosiasjoner til navnet betyr mye mer for meg.

Annonse

Jeg ser absolutt på betydningene, men som regel avgjør de ikke om jeg liker navnet til syvende og sist.

Selv har jeg et kristent navn som betyr "den kristne", selv om jeg ikke er kristen. Så betydningen blir jo ironisk i mitt tilfelle. Men jeg liker navnet mitt likevel.

Slektstradisjoner mener jeg er viktigere enn hvilken bås navnet kommer i fra. Et av de kristne navnene jeg kunne vurdert tidligere er Isak, nettopp fordi en veldig hyggelig kar i min slekt het det. (Det faller selvsagt bort nå etter det ble så veldig populært.) Mens Mohammed er langt i fra det jeg kunne valgt fordi det er en religion som er veldig fjern fra min verden.

Datteren min har 3 fornavn og de betyr:

Mild, Hun som bringer serier, Gjerde/vern

Det mellomste navnet (som betyr Hun som bringer seier) er valgt ikke bare fordi vi synes det er vakkert, men pga betydningen. Vi mistet nokså mange ganger før vi fikk prinsessa vår.

Betydning er viktig, sammen med assosiasjoner. Sønnen min har et navn som kan oversettes til "skinnende engel", syntes det passet fint siden han er født midt i romjula (vannet gikk julaften) og er helt lys i håret. Navnet er heller ikke veldig vanlig og det var og noe vi la vekt på.

Jeg synes f.eks "Vetle" er et kjempefint navn, men både jeg og faren er ganske store så synes ikke sønnen vår kan hete "lille" liksom...

Er ikke helt enig i "Kristian" - "Mohammad" sammenlgningen, "Kristian" er et tradisjonelt norskt navn, med kristent opphav - men nå har jo norge vært kristent i 1000 år, så det er vel på en måte en del av tradisjonen vår det og... Synes det kan være vel så fint at barnet kan stå i en tradisjon som at navnet har en fin betydning...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...