Aquarius*Løve & Lille Tvilling Skrevet 14. desember 2009 #1 Skrevet 14. desember 2009 Kan man drikke d når man er gravid, el er d alkohol i d??
benelen Skrevet 14. desember 2009 #2 Skrevet 14. desember 2009 Det kommer ann på hvordan det er laget. Jeg drikker hjemmelaget juleøl. Det er laget på 10 liter vann, 1 solo, 1 vørterøl og en 0,33 pils, gjær og sukker. Det er ca 33 deler uten alkohol og 1 del med. Her blir ølet så vannet ut og så lenge jeg ikke har betenkeligheter med å gi det til en unge eller å kjøre etter å ha drukket et glass så går det helt fint. En annen mulighet er jo å lage det på alkoholfritt øl.
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 14. desember 2009 #3 Skrevet 14. desember 2009 Det vil nok gjerne være bittelitt alkohol i det, men det kommer også litt an på når det lages. Her skal jeg sette det en uke før jul i år, så det ikke skal rekke å bli så sterkt. Ellers har det alltid vært sånn at både voksne, barn, gravide og de som skal kjøre bil drikker det i vår familie, så det er nok rimelig begrenset hvor mye alkohol det er i. Men, alt med måte, selv kommer jeg ikke til å drikke mye av det, bare et glass til maten.
Aquarius*Løve & Lille Tvilling Skrevet 14. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 14. desember 2009 Har akkurat satt d, så d kommer jo ikke til å stå så lenge. Kommer nok heller ikke til å ta mer enn et glass til maten på julaften.
*SmurfeMamma* Skrevet 14. desember 2009 #5 Skrevet 14. desember 2009 noen av dere som har en god oppskrift?? jeg har mistet den vi har pleid å bruke i flyttelasset... finner heller ikke den tønne vi brukte, kan jeg lage det i noe annet? bøtte eller noe? er helt grønn på det her jeg.. men har laget det flere år tidligere i ei sånn stor stor flaske, tror den egentlig er til lage vin på...
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 14. desember 2009 #6 Skrevet 14. desember 2009 Vi lager noe som er litt lysere enn tomtebrygg. Kok opp og avkjøl 10 liter vann. Ha i 1 kg sukker, og rør til det løses opp. Ha så i en liten klump med gjær, på søtrrelse med en ert, løs den gjerne opp i litt av vesken. 1 flaske bayer øl (evt vøterøl) 1 flaske pils. Evt litt sukkerkulør for å få ønsket farge. Hell det rett over på rene flakser. Vi bruker vanlige halvannenliters flasker. La det stå på kjøkkenbenken over natten og sett kjølig, men ikke iskaldt. Jeg lager det en uke før jul, men man kan lage det før om man ønsker litt mer "futt"
Aquarius*Løve & Lille Tvilling Skrevet 15. desember 2009 Forfatter #7 Skrevet 15. desember 2009 Her er oppskriften jeg bruker: 1 flaske tomtebrygg (fås kjøpt i dagligvare) 1,8 kg sukker 1 liter ingefærøl 50 g gjær ca 15-18 l vann Kok opp 3 l vann og løs opp sukkeret i, avkjøl til lunkent. Fyll opp 15-18 l lunkent vann i et egnet kar(en plast vinballong fungerer bra). Bland i flasken m tomtebrygg og ingefærøl. Løs opp gjæren i litt av d lunkne vannet. Rør/rist godt sammen. La d stå på et sted m jevn temp(bad er fint) i 18-24 t. Tapp på flasker, jeg bruker vanlig 1 1/2 l flasker. Bruk gjerne hevert, da slipper du å få med bunnfallet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå