Gå til innhold

Søvnproblemer..20 mnd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 20 mnd. og har tulla på natta nå i en 3 mnd. tid. Fra hun var nyfødt har hun sovet hele natten og vært en drøm uten like. Har alltid sovet lenge om morgenen, gjerne til halv 10-10. Men etter hun begynte i barnehagen i høst har det blitt mye søvnproblemer på natta. Hun legger seg kl.19. Og kan våkne hver 2.-3. time gjennom hele natten, før hun plutselig ikke vil sove lenger kl.07. Hun er ikke ferdig sovet, for hun er grinete helt til hun vil legge seg igjen halv 10. Hun får kun sove maks en time på dagtid, for ellers kan hun være våken til midnatt! Og på natten kan hun hyle i en halvtime av gangen, bare fordi hun vil opp. Vi har vært hos lege fordi jeg trodde hun var syk og hadde vondt, og vi har vært hos fotsoneterapaut, men hun er helt frisk! Har noen vært borti lignende? Og har dere noen tips til en gravid og sliten mamma.. Jeg visste det ble våken netter når den nye babyen kommer i mars, men at jeg skulle slite meg ut før babyen kom på storesøster hadde jeg aldri trodd!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff. Har vel ingen store råd, men her var situasjonen lignende når han nettopp hadde begynt å barnehagen. Var aldri noe problem å legge han på kvelden, men han begynte å våkne flere ganger om natta og hyle. Vi mistenkte mareritt pga mange nye inntrykk pga barnehagestart.

Vi prøvde lenge å være "flinke" og legge han ned igjen i senga si, sitte inne hos han, gynge i gyngestolen med han på fanget. Til slutt kapitulerte vi nok, og det endte med at vi fort tok han inn i senga vår. Der roet han seg som oftest.

Vi ble litt engstelige for at vi hadde skapt en dårlig vane (særlig siden vi også hadde en nyfødt som trengte sitt om natta), men etter et par måneder sluttet han plutselig å våkne om natta. Nå sover han igjen som en drøm hele natta gjennom, helt av seg selv. Nå er jeg veldig glad vi ga han det han trengte mest når han våknet og virket redd, nemlig trygghet.

Vi har også satt inn nattlys, så han ikke skal bli redd om han våkner og alt er helt mørkt.

Skrevet

Takk for svar. Hun har også nattlys med seg i sengen. (En sånn liten lampe fra go'boken som hun kan trykke av og på.) Den legger hun bak puten, så hun har lys. Vi har tatt henne inn til oss noen netter, men hun vil helst bare inn i stua og kose på sofaen. Hun spør alltid etter melk. Vi gjorde dette noen ganger tidligere når hun var forkjølet og hostet. Vi har tenkt at dette er en "fase" hun har nå og at det går over av seg selv. Men i all julestrid, graviditet og daglige stress, så blir dette svært slitsomt. Det har pågått svært lenge. Jeg går bare inn til henne, og sier: Nå er det natta, og alle barn sover. Det må du også." Også går jeg ut igjen. Jeg har tenkt tanken å ringe helsestasjonen, men vet ikke om de kan gi tips/råd til hjelp..?!

HI

Skrevet

Uff, det der høres forferdelig slitsomt ut! Jeg er også gravid, og vet at man trenger all den søvnen man kan få. Får håpe det er en fase som går over om ikke lenge!

Har ingen fasit, men bare et par tanker: 1) Trives hun i barnehagen?

2) Hun sover ikke for lite?? Merker at vesla her på 21 mndr blir veldig sliten av barnehagen og hun sover faktisk mer nå enn hun gjorde f.eks i sommer da det ikke var barnehage. Alle har jo forskjellige rutiner og søvnbehov, men her soves det ca 12-14 og i tillegg sammenhengende fra 18.30 til 6-6.30.

Går fint an å spørre på helsestasjonen! De bør kunne komme med noen råd, men det er stor forskjell på helsesøstre har jeg erfart.

Tvi, tvi - og god jul:-)

Skrevet

finn deg en madrass og legg deg på rommet hennes (eller enda bedre - la faren gjøre det, eller dele på det).

Til slutt går det nok over.

Snuppa her, som er like gammel har endelig begynt å sove hele natten gjennom stort sett etter maaange mnd uten. Sover nå stort sett fra 7 til 7 (eller ofte 6,30)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...