Gå til innhold

tvillingbrødre; Mikael August eller Mikael Johannes og Fredrik Johan, Fredrik Albert....

Anbefalte innlegg

Min samboer ønsker sterkt at den ene av tvillingene våre skal hete Mikael etter hans far som gikk bort for ca ti år siden. Jeg er med på den, selv om det ikke er mitt favoritt navn. Men jeg ønsker da et mellomnavn til lillegutten vår og har kommet frem til Mikael August eller Mikael Johannes. Hvilket er finest og hvilke assosiasjoner gir de?

Har sett at August er et navn med økende popularitet, som også har blitt mye brukt som mellomnavn. Tror dere dette er et mellomnavn mange bare slenger på, slik som jeg føler André ofte har blitt? Eller syns dere August virker som et stødig klassisk navn?

Til tvillingbroren tenker vi da på Fredrik som førstenavn og Johan (hvis Mikael August) eller Fredrik Albert (blir det helt fjernt?), Fredrik Herman, Fredrik August (hvis ikke bror får dette) eller noe i samme sjanger. Jeg har fått mange gode råd i tråden allerede, så jeg håper dere kan hjelpe meg enda litt videre.

Jeg tar gjerne imot flere gode råd. Jeg ønsker ikke moderne, men stødige klassiske navn.

Fortsetter under...

Mikael og Fredrik var jo kjempe fint for seg selv.

Kommer dere til å si Fredrik Herman hver gang han river i duken på stuebordet?

Eller Mikael Johannes hver gang han slår på og av tv'n?

Jeg hadde kjempe lyst på to navn på jenta vår, men droppa det da jeg såg at alle mine bekjente som har barn med to navn bare bruker det ene. Og fant også ut at jeg ville nok bare brukt det ene jeg også :)

Lykke til med navn valgene :)

Mikael August og Fredrik Albert likte jeg!

Mikael Sebastian er også fint! Og Mikael Andreas..

Nei, jeg tror ikke August kommer til å bli et navn a la André, som det var en periode alle slang på.

Vi vurderte Michael (uttales Mikael, ikke Maikel, men syns Michael er litt finere skrivemåte) og jeg syns navnet er kjempefint!

Mikael August klinger lettest, synes jeg. August er absolutt et stødig og klassisk navn som er i økende popularitet, men fortsatt mindre brukt enn Johannes.

Fredrik Johan er kjempefint. (Alternativt Fredrik August hvis ikke bror heter August - også et flott navn.) Jeg liker også både Herman og Albert, men synes ikke det står så fint til Fredrik.

Ellers: Har dere vurdert Mikkel som oppkalling etter Mikael. Synes nemlig at Mikkel August er kult...

Som du sier kommer vi nok bare til å bruke det ene navnet til daglig, så det blir mest på papiret. Skjønner tanken din, men grunnen til to navn er at jeg fremdeles ikke er helt fortrolig med selve navnet Mikael, selv om personen han kalles opp etter var fantastisk. Skal den ene tvillingen få to navn (+ ett etternavn) må nesten den andre også få det.

Annonse

Jeg syns navnet Mikael er fint, men er som sagt ikke helt fortrolig med det. Av nysgjerrighet lurer jeg på om det er noe spesielt du ikke liker ved det?

Syns forslagene dine er gode hver for seg, men føler at Johannes og Johan blir litt for like som mellomnavn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...