Gå til innhold

Splitt og hersk teknikk- Trenger en forklaring!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger en forklaring. Hva menes med det? Det oppsto i antikken/romertiden, ikke sant? Ble det brukt av datidens store ledere?

Har forsøkt å google, men finner ikke en god nok forklaring.

Takk! Vær gjerne detaljert i ditt svar :)

Skrevet

Jeg vet ikke når den oppstod, men den har vært brukt i evigheter. Det betyr at dersom man vil herske over et folk, må man først bryte opp det innbyrdes samholdet deres, altså splitte dem. Så splid, sette dem opp mot hverandre. Da er de svakere enn når de er samlet, og det er lettere å ta makten og herske over dem.

Skrevet

Hei! Takk! Så greit du forklarte det!

Tror du begrepet kan brukes om et mindre 'folk' også? En intern strid, der fks(sikkert relevant for noen Dibbere!) en stemor prøver å 'megle' mellom sin mann og hans barn? Prøver å innynde seg hos mannen mens barnet blir skjøvet vekk, på en måte? Få dem til å bli uvenner, sette dem, som du sier, opp mot hverandre for å oppnå visse ting?

HI

Skrevet

Jøss, ja! Min kjære mor har drevet splitt og hersk i familien i alle år, og hatt full kontroll.

Ingen uvanlig fremgangsmåte, vil jeg tro.

Skrevet

Ja, absolutt! Det er en taktikk som kan brukes ned i så små grupper som to mennesker. Få dem til å bli uvenner, og så utnytte det til egen fordel. Den sees særlig jenter i mellom. Hvem har ikke sett C sørge for at bestevenninnene A og B bir uvenner, for så å bli venninne med en av dem selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...