Gå til innhold

Gåte:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem eier sebraen?

Det finnes fem hus.

Alle har forskjellig farge.

Alle eierne er av forskjellig nasjonalitet.

De har alle forskjellige husdyr.

Alle drikker forskjellige drikker.

De røyker hvert sitt sigarettmerke.

Engelskmannen bor i det røde huset.

Svensken har hund.

Dansken drikker te.

Det grønne huset ligger til venstre for det hvite.

I det grønne huset drikker man kaffe.

Mannen som røyker Pall Mall har fugler.

Idet gule huset røyker man Dunhill.

I det midterste drikker man melk.

Nordmannen bor i det første huset.

Mannen som røyker Blend bor ved siden av huset med katt.

I huset ved siden av det man har hest røyker man Dunhill.

Mannen som røyker Blue Master drikker øl.

Nordmannen bor ved siden av det blå huset.

Man drikker vann i huset som ligger ved siden av det hvor man røyker Blend.

Tyskeren røyker prince.

Hvem eier sebraen ?

Skrevet

Ååååh, denne er ganske vanskelig. Jeg løste den en gang, og det tok lang tid! Men husker ikke svaret nå...

Skrevet

Rett svar...

Prøv denne da:

En mann blir stilt for retten og funnet skyldig i overlagt drap. Dommeren ser på ham og sier: " Dette er en av de styggeste forbrytelser jeg noensinne har hørt om, eller har måttet være nødt til å dømme i, og det finnes overhodet ingen formildende omstendigheter ved ugjerningen. Jeg skulle ønske, av hele mitt hjerte, å dømme deg til lovens strengeste straff, men dessverre har jeg ikke noe valg. Du er en fri mann og kan nå forlate rettsalen."

Hvorfor avsier dommeren denne dommen?

Skrevet

Mannen er kongen og har immunitet?

Skrevet

Du må sette sammen informasjonen og da er det bare tyskern som ikke har et dyr.

Skrevet

Tror det er den med siamesiske tvillinger? Den ene tvillingen er uskylig derfor kan ikke den andre dømmes.

Skrevet

men har dansken og normannen dyr da? forklar!

Skrevet

Jepp, rett..

Den andre gåten er bassert på at man skal sette opp et skjema med all infoen tilgjengelig. Da finner man ut hvem som ikke har et kjæledyr.

Skrevet

En siste før jeg tar kvelden så kan dere bare fortsette tråden den som vil:

En konge, i et land som vi ikke her skal avsløre navnet på, dør. En ekte sønn og en som påstår å være den, ekte sønnen, men som har vært i utlandet nesten hele livet, krever begge retten til tronen.

Begge "arvingene" har rett alder, rett høyde, rett farge og rett utseende, så hvordan skal arvestriden avgjøres?

De Gamles Råd trår sammen og endelig kommer en av rådets menn på hvordan de skal avgjøre hvem som er den rette arvingen.

Rådet kaller de to arvingene til seg og sier de må ta en prøve. En av de to går straks med på dette, mens den andre nekter hardnakket å ta prøven.

Den som sa ja til prøven, blir øyeblikkelig kastet på dør som den svindleren han er, mens han som nektet prøven, får tronen og hele kongeriket.

Det finnes en fornuftig forklaring på dette.

Er du i stand til å finne den?

Skrevet

Du må sette opp informasjonen du har fått systematisk og da finner du tilleggsinformasjon. Som f.eks at nordmannen har katt og dansken har hest. All infoen står jo ikke i teksten.

Skrevet

Noen som vet? Er nyskjerrig! Jeg finner det ikke ut........... dom som ett brød:P

Skrevet

er prøven at de skal drepe den andre..??

Skrevet

har satt opp så systematisk jeg kunne men kom ikke lenger enn

1.hus: nordmann, gult, dunhill

2.hus: blått, hest

3.hus: engleskmann, rødt, melk

4.hus: grønt, kaffe

5.hus: hvitt

Det er kanskje for seint på kvelden med gåter for min del...!

Skrevet

Arvingen er bløder, og kan derfor ikke ta en blodprøve.

Skrevet

Jepp, rett svar!!

God natt alle sammen!!

Skrevet

Du har f.eks også info om at tyskern røyker prince, ergo han har ikke fugler. Det er sånn du må tenke for å komme videre.

Skrevet

Det er tyskeren som har sebra.

Oppgaven kan løses i to trinn.

1) Først finner du ut at husene ligger i rekkefølgen

GUL- BLÅ - RØD - GRØNN - HVIT.

2) Deretter lager du bare en tabell for hvert hus med farge, land, drikk, røyk og dyr.

Og så begynner du å fylle inn. Du skrier f.eks. "engelsk" i linjen for land under overskrift RØD. "Kaffe" i linjen for drikk under GRØNN. Dunhill under GUL. Melk under RØD. Norsk under GUL.

Og hest under BLÅ fordi hest skal være ved siden av huset med Dunhild.

En mann drikker øl og røyker Blue Master. Dette må være svensken fordi alle de andre er utelukket. Nordmannen røyker jo Dunhild, engelskmannen drikker melk, tyskeren røyker Prince og dansken drikker te. Svensken har dessuten hund. Altså kan du fylle inn "svensk, hund, øl, Blue Master" for det HVITE huset. (Eneste som ikke allerede har en mann et dyr eller en drikk allerede).

Når du har kommet så langt, ser du at dansk OG te kan også bare kan passe i blått hus. Tyskeren bor altså i GRØNT, og du kan fylle inn Prince der med det samme.

GULT hus får "vann" (siste som ikke har fått noen drikk). Da blir det Blend som røyk i BLÅTT. Pall Mall og derved fugl må i RØD.

Og siden katten skal ved siden av Blend, havner den i GUL med nordmannen.

Ergo: Sebra er i GRØNT hus hos Tyskeren.

Skrevet

Du befinner deg i et rom med tre lysbrytere. I rommet ved siden av er det tre lyspærer. Hver bryter er koblet til hver sin lyspære, men det er bare én lyspære som virker. Du får bare lov til å skru på én bryter av gangen, og du har bare lov å gå inn i det andre rommet én gang i løpet av testen. Hvordan finner du ut hvilken lyspære som virker?

Skrevet

Prøver meg... Du skrur på og av de to første bryterene (etter hverandre), lar de stå på noen sekunder. Så skrur du på den siste og går inn. Hvis den ikke lyser kjenner du på de to andre pærene hvilken som er varm. Det er den som virker. ???

Skrevet

Det var bra:) Du skrur på én bryter og lar den stå litt før du skrur den av. Så skrur du på bryter nr 2 og går inn. Er det lyst er det så klart pære/bryter nr 2, er det mørkt kjenner du på de to andre pærene. Hvis en er varm vet du at det er den første pæren/bryteren som virker, er ingen varme så er det den tredje bryteren og pæren som virker:)

Skrevet

Den gåten om lyspærene var skikkelig bra. Jeg gjetter at du bor på østsiden av Mjøsa.

Skrevet

Enklere praktisk løsning er bare å skru på en. Er det lyst er det greit, er det mørkt bytter man bare om på lyspærene til man finner den som virker, uten å skru lyset av og på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...