Kengurine Skrevet 13. desember 2009 #1 Skrevet 13. desember 2009 Hei Dere som har litt mer erfaring enn oss. Er en baby på 2 mnd stor nok til å skjønne at h*n ikke vil legge seg? Vi prøver å legge til samme tid hver kveld, 19-1930 etter kveldsstell og mat. H*n er som regel stuptrøtt da og går fint å legge. Ca 1 times søvn våkner h*n, gråter, og er lysvåken. Sjekker bleie, mageknip osv. Er da noen ganger store protester og vil ikke ligge i senga. Ofte ligger h*n våken i 2-3 timer, noen ganger bare å babler for seg selv, noen ganger skriker h*n litt. Vet lissom ikke helt hva vi skal gjøre. Vil veldig gjerne få til en rutine, men vet ikke om h*n er for liten. Men rutinen hadde vært fin, enten den er for h*n og/eller foreldrene. Skal man sitte ved de til de sovner? Gå ut og inn med visse mellomrom og gi smokk og si at "nå må du sove lille venn" eller hva? Til nå har det gått greit å legge h*n og h*n har ikke protestert. Sikkert fordi h*n ikke har skjønt forskjell på dag/natt. Dagtid sover h*n i vogge, på gulvet, på sofaen eller i vogna. Så vi vil at det skal være et skille på dag- og natt-søvn. H*n ligger på eget rom, viss det har noe å si. Forslag og tips mottas gjerne med takk!
Onna Skrevet 13. desember 2009 #2 Skrevet 13. desember 2009 Vet ikke om jeg akkurat har så mye mer erfaring. Har en gutt på 5 måneder. Han sover 7-10 timer hver natt og det har han gjort siden han var 2 mnd. Men vi har ingen faste leggetider. Vi legger han når vi ser han er trøtt. Noen ganger legger han seg rundt 20 uten problemer. Andre ganger våkner han gjerne etter en time. Da tar vi han opp igjen og venter til han blir trøtt på nytt. Han liker best å legge seg samtidig som oss, og for meg er det helt greit. Det hjelper jo lite om han sover i 10 timer om jeg legger meg 5 timer etter han. Men det er også ganske godt de gangene han legger seg tidlig fordi vi får litt "fri". Oppsummering: Her er det ingen faste leggetider. Han sover når han er trøtt og vet veldig godt forskjell på natt og dag.
septbaby09 Skrevet 13. desember 2009 #3 Skrevet 13. desember 2009 Hei. Var på 2 mnd kontroll i uken som var. da var det felles med barselgruppe. Noen av oss har leggerutiner, andre ikke. Helsesøster sa at vi som får til å legge disse små babyene på 2 mnd + er heldige, for det er visst ikke uvanelig at disse små legger seng sent, altså ingen rytme. Hun sa det er mer vanlig at foreldrene legger dem når de legger seg selv, enn at man legger dem tidligere. Jeg begynte for 2 uker siden å prøve å innarneide en rutine på at han skulle være på rommet senest kl 21 for at vi skulle få litt alenetid liksom. Og det egentlig gått ganske greit, han våkner noen ganger, og sa er det enten mat, smokk eller at han bare lurer på hvor vi er. Tar han ikke ut, for vil han skal skjønne at mørkt er natt osv.. Lykke til, men ville ikke stresset for mye med det ennå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå