Ella12 Skrevet 13. desember 2009 #1 Skrevet 13. desember 2009 Hei! Jeg har en sønn på 6 måneder. Vi har begynt med mat for fullt nå. Dvs. grøt morgen og kveld, fruktmos til lunsj og middagsglass til middag. Jeg gir melk (morsmelkerstatning) etter alle måltidene, men han er ikke særlig interessert, og vi er heldige om han drikker 50ml. Gir jeg han melk FØR måltidet, blir det hyl og skrik når jeg tar bort flaska for å gi annen mat. Det som virker å funke fint er at han får grøt og vann til frokost, fruktmos og fruktdrikke til lunsj, middagsglass og vann til middag og grøt og vann til kvelds igjen. Men kan man kutte ut melka??? Er det ikke melk i grøten også? Han drikker ikke spes mye vann, så jeg merker at bleiene er litt tørrere nå enn vanlig, men han blir tilbydd og drikker litt ofte i løpet av måltidet. Er det slik at bleiene skal bli litt tørrere nå som han får annen mat? Tar også veldig gjerne imot tips om hvordan man får i junior middag. Han liker alle andre måltider, men middagen sliter vi med, og nå har jeg prøvdt mange forskjellige typer Tusen takk for alle svar!
eplepeple Skrevet 13. desember 2009 #2 Skrevet 13. desember 2009 Dette lurer jeg også på.... hvis hun spiser grøt først så vil hun ikke ha melk og hvis hun får melk først så vil hun ikke ha grøt....hi hi, ikke lett. Men hvor viktig er melk fremover egentlig? Jeg tror at vann ved siden av grøt er ok. Grøt inneholder jo endel mme.
Squirrel79 Skrevet 13. desember 2009 #3 Skrevet 13. desember 2009 Jeg tok opp dette spørsmålet med HS på 6 månederskontrollen. Da sa hun at etter den alderen skal de ha max 500 ml mme i løpet av et døgn. Vi fordelte det på 200 ml morgen, 100 ml før soving på dagen og 200 ml. ved legging på kvelden. Resten av måltidene har mini kun fått vann. Det er melkepulver i grøten også, så lenge dere bruker Nestle og lignende. Mini er 10 måneder nå, og i begynnelsen var han ikke veldig glad i vann til måltidene. Han drakk kanskje 10ml hvis vi var heldige. Etter hvert drakk han mer, og nå får han i seg 100 - 150 ml med vann pr. dag. Dette i tillegg til melka og vannet som er i maten. I fruktmos f.eks er det jo masse vann. Når det gjelder middagsmat så sleit vi og lenge med det. Det som var gjennombruddet hos oss var macaroni, cherrytomat og fiskekaker blanda med mme og most med stavmikser. Ellers har han hele tiden vært veldig glad i pasta generelt. Etter hvert er det kjøttboller, pølser, potet, broccoli, blomkål og mange typer supper som slår an her. Ikke før for 3 uker siden fikk jeg han til å spise middagsglass, og det var fordi jeg serverte 12-måneders glassene. Det vi gjorde var å servere han biter av maten på brettet mens vi spiste allerede fra 6-7 måneders alder. Det er slik han hovedsakelig har spist middag. Han spiste også brødbiter selv fra ca. 6 1/2 måned. Kan anbefale å krydre middagen med flere forskjellige krydder, så lenge dere unngår salt. Pepper, oregano, timian, hvitløk etc slår godt an hos oss. da smaker det noe! Lykke til! Det går nok bra etter hvert
eplepeple Skrevet 14. desember 2009 #4 Skrevet 14. desember 2009 Ahh, så bra svar takk! Da ser jeg jo at snuppa får i seg bra med MME egentlig. Hun drikker rundt 400 ml i døgnet. Men tar vann da. hun vil ikke ha vann fra flaske, merkelig nok. Skal kun ha av glass he he ) Ang. middag så er det betryggende å se at andre også har slitt med dette, men at det går seg til Frøkna her vil bare ha biter med brød og potet osv. Skal ikke ha moset middag. Men kanskje vi skulle prøve den kombinasjonen med pasta, tomat og fiskekake he he merkelig at det var akkurat det som slo an hos dere ) Gode tips, takk
Trollemor75 Skrevet 14. desember 2009 #5 Skrevet 14. desember 2009 Hei! Fikk beskjed av HS om å redusere gradvis til 0,5l melk per dag. Gutten får bare vann til måltidene, pluss 200 ml melk morgen og kveld og melken i grøten han får om morgenen. Jeg har på følelsen at han tisser mindre ofte enn før, men når han først tisser, blir det ganske mye på en gang, om du skjønner. Gutten din er bare 6 mndr, det kommer nok etterhvert det med middag. Kan anbefale hjemmelaget mat, det blir mer spennende for dem enn glass. Og gjerne fingermat i tillegg, så han kan prøve seg frem på egenhånd. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå