Anonym bruker Skrevet 13. desember 2009 #1 Skrevet 13. desember 2009 Hvordan finansieres bryllupet? Sparer folk i flere år for å komme til ca 100', eller er det lånte penger? Har veldig lyst å gifte oss innen 1 års tid.. Har lyst å ha et ordinært kirkebryllup + leie lokaler med max 50 gjester. (liten familie)
sol2002 Skrevet 13. desember 2009 #2 Skrevet 13. desember 2009 Vi har snakket om å gifte oss ganske lenge, men bestemte oss at skikkelig i sommer at nå skulle vi finne en dato, undersøkte litt priser før vi satte dato. vi kommer til å betale ca 1/3 selv imens resten blir betalt av våre forledre, vi har funnet en del løsningerfor oss så gjøre at det ikke blir så himla dyrt. Så her blir det ikke tatt opp noe lån, begynner også å handle tidelig slik at summene blir litt fordelt og ikke alt kommer den siste uken.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2009 #3 Skrevet 13. desember 2009 Bryllup bør betales av brudeparet selv. Og 100 000 er en helt, helt vanvittig sum å bruke på bryllup. Finansieringen må jo ordnes med sparing - det er galskap å låne til bryllupsfeiring!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2009 #4 Skrevet 13. desember 2009 Tror spørsmålet mitt ble veldig misforstått der 21:19, når jeg tenker på finansiering så lurer jeg på spare eller låne (ikke HVEM som skal betale, men hvordan). Hører om folk så bruker vanvittig mye på bryllup og vet det er en dyr dag. Men en legger jo opp til selv om det blir 60' eller 100' (vi blir nok ikke så mange og trenger heller ikke 100'). Tror vi får prøve å spare i lang lang tid på forhånd! HI
Lyst på en til! fekk prins:D Skrevet 14. desember 2009 #5 Skrevet 14. desember 2009 Jeg synest 100 000 er vedlig mange penger å bruke på et bryllup. Vi kommer ikke til å ta opp noen lån iallfall. Sparer litt på en sparekonto, litt i fond og resten kommer vi til å ta av feriepengene. Vi skal gifte oss i utlandet, så det blir ferie og bryllup i ett. Familien som skal være med betaler reisen og oppholdt selv, men vi forlanger heller ingen bryllupsgaver da. Kommer også til å ha en "vennefest" før vi gifter oss. Tenker da koldtbord, kaker og vin/cognac til maten. Tror vi kommer til å bruke max 50 000 kr.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #6 Skrevet 14. desember 2009 Ja, vi har og kommet frem til noe slikt. Blir enkelt og lite bryllup på ca 40.000 kr. Så reiser vi avgårde til varmere strøk på "bryllupsreise" og tar en uformell fest med venner når vi kommer hjem. Må nok spare ja Blir ikke det store drømmebryllupet, men har ikke råd til noe annet. HI
Hyacinth Bucket Skrevet 16. desember 2009 #7 Skrevet 16. desember 2009 Vi bruker sparepenger på vår del. Er så heldige at foreldrene våre spytter inn 2/3 så det blir ikke store innhugget. Vi skal ha et forholdsvis enkelt bryllup med 50 pers til middag. Med innbydelser, bordkort, lokalet, mat, drikke, kaker, klær og blomster/dekor osv. kommer vi opp i 78.000,- Vi trodde det ville holde med 50.000,- ettersom vi fikser det meste selv og får mye hjelp, men det gikk dårlig gitt :-) Jobber i bank og har erfart at det er veldig vanlig å låne penger til bryllupet - og ja, de fleste låner 100.000,-
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #8 Skrevet 16. desember 2009 Hei. Blitt mer eller mindre akkurat forlovet, så syns dette var interresant lesning. =) Jeg og forloveden venter vårt første barn i februar og vi driver å bygger hus. Så bryllupet blir nok bestemt når vi kommer inn i den "økonomiske rytmen". Og da vet vi jo hva vi har råd til osv. Men har jo alltid tenkt, slik dere har skrevet, at det blir hva man gjør det til. Gjør man mye selv trenger det ikke bli så veldig dyrt. Spørs på antall gjester og hvor man feirer bryllupet og vel. Med litt fantasi og kreativitet (+ hjelp fra venniner, mor, svigermor) så kan jo et middels dyrt selskapslokale bli veldig bra. =) Må vel si at jeg er heldig som har de foreldrene jeg har og. Mamma har ventet og mast om å bli bestemor og få en svigersønn, så fra den dagen jeg kom og sa at jeg har blitt forlovet ville hun spare så jeg fikk 100 000 i gave som jeg kunne bruke på bryllup eller noe annet vi trengte til huset. =)
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #9 Skrevet 16. desember 2009 Oi, 100.000 kr i gave...ikke mange som har råd til det! Heller ikke mange som får slikt på et gullfat. Da får dere hvertfall et stort bryllup da!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2009 #10 Skrevet 17. desember 2009 i ender opp med å måtte låne til vårt bryllup, festen kommer på ca 50 000, resten klarer vi utenom med det vi har fra før.. Dette var ikke planlagt, men da firmaet til min kjære fikk seg en knekk og jeg fikk kun 40% stilling istedenfor 100 ble det slik.. Men vi velger å ikke tenke på at vi må låne penger, vi vil ikke huske en av våre mest fantastiske dager (håper jeg, hehe) som et økonomisk problem. Derfor ble vi enige om å ta opp et lite lån, fremfor å snu på hver kr frem til bryllupet og håpe vi har nok.. Nå er det bare underkant av 3 mnd igjen og jeg gleder meg, men jeg kjenner stresset komme krypende MYE å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2009 #11 Skrevet 17. desember 2009 man trenger ovehode ikke bruke 100 000 på et ordinært kirkebryllup, hører du til kirka du skal gifte deg i, betaler du ingenting. og er mulig å leie lokaler til en billig penge. vi leide rådhus, hadde fantastsik kokk, nok av drikke til 60/65 pers. og det kom på underkant av 60 000... med alt av kjole, invitasjoner, blomster, frisør, dress og serverings hjelp... må bare planlegges godt på forhånd:D
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2009 #12 Skrevet 18. desember 2009 Vi lånte pengene i banken.Aldri om vi hadde klart å spart opp,da hadde det gått mange år!!
Gobbi Skrevet 18. desember 2009 #13 Skrevet 18. desember 2009 Vi hadde spart en god stund og endte på ca 100.000 for 60 gjester(inkl kjole m tilbehør og smoking tot 14000kr). Men heldigvis for oss betalte foreldrene våre 2/3 når det nærmet seg. Ingen selvfølge,så vi var veldig takknemlige. Vi pyntet svigers sin bil som brudebil,leide proff sanger i kirken(2000kr) en bekjent lagde maten( 500 kr pr pers), servitørene var venners venner + 1 proff( de fikk noe betalt),lokalet fikk vi rimelig, alt av alkohol var egeninnkjøpt på Taxfree i løpet av 6 mnd(vi flyr mye via jobb) og det var fri bar. Invitasjonene printet vi selv( men bestilte flott papir og matchende konvolutter på nett). Det blir fort store summer når man tar med alt av utgifter. Mye man ikke tenker på. Men man kan jo klare å finne billigere alternative løsninger. I aug da jeg fant min kjole var det mye salg!
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #14 Skrevet 19. desember 2009 Vi begynte å spare ca et år i forkant. Klarte da å spare 100.000. I tillegg fikk vi tilsammen 25.000 med foreldrene våre. Regning for fotograf og blomster kom i etterkant, og totalt kom vi vel opp i 130.000. Synes selv det er en stor sum, men vi var stolte over at vi greide å spare opp så mye, og synes faktisk det var verd pengene også. Hvor mye man ønsker å bruke på bryllupet sitt må bli opp til hver enkelt synes jeg. Lavbudsjett-bryllup er fullt mulig, og kan helt sikkert bli like hyggelig. Det som kanskje var viktigst for oss, var at vi ikke ønsket å slite oss ut dagene før bryllupet, men slappe av og være "gjester" i vårt eget bryllup. Vi valgte derfor å ha bryllupet et sted der de ordnet det meste som skulle gjøres, sånn at vi selv skulle slippe så ha så mye arbeid siste dagene (og ikke minst koordineringsarbeid) og var veldig fornøyde med det etterpå.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2009 #15 Skrevet 20. desember 2009 Ikke alle som har så mye å legge av fra lønninger etc slik at en kan spare 60-100' på et år. Her går det en del penger på huslån, mat og nå snart baby. Har rett og slett ikke nok "å ta av". Hvor mye tjener dere til sammen?? Her er det ca 750.000 i året (før skatt).
linda90 Skrevet 21. desember 2009 #16 Skrevet 21. desember 2009 Vi brukte nok 60 tusen på vårt bryllup. Maten ble betalt av min mor, og kjolen min av min far, men var jo mye igjen som skulle betales. Mannen sitt antrekk, brudepiker, lokale m.m, men vi sparte opp på 1 år, det vi trengte. Hvis du virkelig vil gifte deg, så skal jeg love deg at du klarer å spare så mye du vil
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #17 Skrevet 21. desember 2009 Vi har begynt sparingen og sparer ca 5000 kr per måned, vil ha spart i 14 mnd når bryllupet kommer. I tillegg setter vi over ekstra når vi har noe til gode. Svigers gir oss 40 000 kr for å sponse bryllupet og så skal vi bruke noe av feriepengene. Budsjettet er på 140 000 kr (da har vi tatt litt i for å være på den sikre siden), det er mye penger men vi ønsker å feire slik og sparer derfor for å få den dagen vi ønsker med slekt og venner. Vi kommer til å invitere over 100 personer pga stor familie og venneflokk. Jeg har kjøpt brudekjole på tilbud og mor syr deler av mannens bunad. Det går fint an å spare opp til et bryllup på ett år om en går inn for å spare:) Med ca 50 gjester vil også budsjettet deres bli mindre da det er middagen som "drar avgårde" vårt budsjett. Lykke til med planleggingen:)
Studine mevik Skrevet 21. desember 2009 #18 Skrevet 21. desember 2009 Vi blir litt sponset av både mine og hans foreldre og resten tar vi selv. vi sparer litt hver måned også må vi nok bruke litt feriepenger og kanskje vi får igjen litt på skatten som vi kan bruke
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #19 Skrevet 21. desember 2009 Problemet er at vi ikke har 5000 kr i mnd'en å sette av..vi er ikke fattige, men har heller ikke råd til store ferier eller å kjøpe mer enn det vi nettopp trenger. Blir helt fortvila, siden det er jo en drøm å få gifte seg, ikke vil jeg gå på tinghuset og hjem igjen heller.
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ2010 BABYƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 1. januar 2010 #20 Skrevet 1. januar 2010 det er jo mange løsninger. og mange rimelige alternativer.... vi har tenkt på flere og en av de er rett og slett sette opp ett stor party telt i hagen, ha en grill fest, lage til lang bord, invitasjonene kan du lage selv. bordkort og bord dekorasjoner kan du lage selv. skjønner at dette er en dag folk vil huske, for forhpentligvis skal du bare gifte deg en gang. men hvorfor gjøre alt så dyrt.... kjenner til flere som flere år etterpå sitter å betaler på brylluppet sitt. er du litt kreativ av deg så kan du gjøre meste parten selv. Et annet forslag er å ha en "kurvfest" alle tar med den maten de vil ha med og så lager man til ett slags koldtbord eller tapas bord om du vil kalle det det. Når det gjelder hvor festen skal holdes, det finnes mange rimelige alternativer. skytterhus, ungdomshus, andre flotte fest lokaler,hjemme hos dere selv, hagen.... det jeg prøver å si er at brylluppet ditt blir så dyrt som du selv ligger det opp til å være... tenk litt, bruk tid, planlegg. og som jeg leste på ett annet svar her, del opp utgiftene, ta litt etter litt så du ikke blakker deg helt... noen bruker faktisk opp til ett år med planlegging av bryllupet sitt. og 50 gjester som noen av dere skriver synes jeg er helt greit..... noen har mer andre har mindre, alt etter forholdene.... nei dette er en dag man skal huske men man trenger ikke å gjøre det så himla dyrt.... i stedet for å kjøpe ny, kan du kjøpe brukt selv om mange mener det bringer ulykke, men no kommer jeg bare med noen rimelige råd. du kan leie en kjole, eller sy din egen kjole, eller få en annen til å sy den for deg.... håper jeg kom med noen gode tips..... dere må jo gjøre som dere selv ønsker ut av dagen, det er ikke det jeg sier.
Mor til 2 snart 3❤️ Skrevet 6. januar 2010 #21 Skrevet 6. januar 2010 Vi har stor familie så blir ca 100 gjester. Tror det kommer på rundt 150 000 eller noe mer. Familiene våres betaler 100 000 tilsammen så vi er utrolig heldige der:) Vi er underveis i planleggingen og skal gjøre det så billig som mulig, men det er jaggu dyrt med mat og drikke. Ikke mange lokaler som tar så mange gjester. Det skal uansett bli vår drømmedag så om vi betaler litt mer for det så får det så være:) Men skjønner at ikke alle har den samme muligheten. Er veldig takknemmelig for å ha en familie som stiller opp sånn.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #22 Skrevet 7. januar 2010 Takker for mange svar! Har lyst å enten ha et tradisjonelt bryllup her hjemme (ja, vet det er dyrt).. Men slik det ser ut nå i forhold til økonomi og sparemuligheter så blir det nok vielse i utlandet med kun meg, samboer + lillegutt, og så tar vi bryllupsreisen i samme landet. Syns det blir litt kjipt å ha bryllup for enhver pris bare for å kunne invitere hele familien. Enten blir det for dyrt etter lommeboka, eller så blir det ikke slik en har forestillt seg (som f.eks tinghus + enkel middag etterpå..) Nei, det blir veldig utradisjonelt i stedet for!!
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #23 Skrevet 7. januar 2010 Om man holder på med husbygging, så kan man jo legge inn litt ekstra der? Om man har litt å gå på i forhold til lån....Vi beregnet husbygging (eide tomta) til 1700000, for vi (min mann og far) skulle gjøre mye selv, men kunne DEN gang få opptil 1 900 000 i lån...... Vi tok ikke opp mer lån enn det vi brukte på huset der og da, samt ca 50 000 (totalt 1 800 000 i lån, budsjettet på 1,7mill røk litt)over til bruk for "finish" hage og div småting som kunne dukke opp i ettertid.... Men om vi hadde hatt gifteplaner den gang så kunne vi ha økt huslånet og hatt litt cash i banken og betalt et bryllup uten og ta opp lån på det, på en måte.Hadde jo vært lånte penger, men sånn "Inni hodene" våre så hadde vi kun hatt lån på huset..FOr det var jo et rimelig hus, og kan jo si vi "Jobbet inn" bryllupet ved å spare så mye på egenarbeid på huset....Men ikke mange har denne muligheten, og nå er det for vår del for sent...Om vi tar opp lån på huset nå 3 år etter, så vil det jo føles OG være "Lånt bryllup"::.)
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #24 Skrevet 7. januar 2010 Skjønner hva du mener. Vi hadde en god egenkaptial etter leilighetssalg, men hadde ikke gifteplaner da, og valgte å skyte det inn i lånet på nytt hus slik at vi fikk lavere gjeld.. Nå kan vi ikke låne opp heller.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #25 Skrevet 7. januar 2010 Ojoj... Her er et tips: Regn ut hva det vil koste dere å låne pengene dere trenger. Fra et økonomisk perspektiv så er det ikke veldig lurt å låne pengene... Blir da ikke 100 000 kr (eksempel) men 100 000 kr * rente og nedbetalingstid. Har dere invitert allerede? Ellers ville jeg definitivt ha ventet til dere klarte å spare opp summen dere trenger (eventuelt minus det dere får i tilskudd av familie). Hilsen kjip sivøk ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå