Gjest aloshia Skrevet 13. desember 2009 #1 Skrevet 13. desember 2009 Er i uke 9 nå. Har tatt Complete folat og omega-3, og trodde liksom at det var nok, men ser nå at jeg skulle tatt vitamin D tilskudd også. Ikke har jeg spist særlig mye fisk heller, kanskje en gang i uka. Hmm.. Er dette big deal eller....?
Sjokolademonster Skrevet 13. desember 2009 #2 Skrevet 13. desember 2009 Legen min sier at jeg skal ta minst mulig tillegg.. Hun mener jeg skal spise variert og naturlig, og ikke tabletter.. Men hun er litt sær, så kan ikke love at dette er bra.. men følger hennes råd jeg..
petite fleur Skrevet 13. desember 2009 #3 Skrevet 13. desember 2009 Legen min sa at jeg måtte ta D-vitamintilskudd, og presiserte at vanlig omega 3 ikke var nok - jeg måtte ta omega 3 som var tilsatt D-vitamin. (Helst ville han at jeg skulle ta tran, men det fikser jeg ikke). Jeg begynte med dette da jeg var 8 uker på vei, så bare sett i gang nå :-)
Sunnybeach4gull :) Skrevet 13. desember 2009 #4 Skrevet 13. desember 2009 Heia! Du har ikke tatt sånne f.eks Lifeline for 1.trimester, men bare folat og omega-3? Du e sikker på at d ikke e d-vitamin i omega-3 en din? E ofte tilsatt D har nåkk gådd bra ska du se De fleste av åss har jo et lager etter sommern av d-vitamin og babyen tar jo d dn ska ha, e jo våres kropp som går tom etterhvert Bare å ta mulitvitamin fra nu av så kroppen din får nok Æ bynnte nettopp med sånn alt i 1 pilla, istedet for Lifeline, godt å slippe dn tyggetabletten Men så e æ i 2.trimester og trenge ikke ta så mye folat mer;)
Venter tvillinger Januar13 Skrevet 13. desember 2009 #5 Skrevet 13. desember 2009 jeg har bare tatt fra ca 8uke Complete folat og omega-3... ikke noe annet
Annci<3 Skrevet 13. desember 2009 #6 Skrevet 13. desember 2009 Ikke overdriv med D-vitamin.. Fra nettdoktor.no: "Gravide har et fordoblet behov for vitamin D, dvs. 10 mikrogram daglig. Dette er vanskelig å få i seg bare med vanlig kost. Hvis du ikke spiser fet fisk bør du ta tran. Vær imidlertid oppmerksom på doseringen, 1 barneskje daglig, da for mye av vitaminene D og A kan være skadelig for fosteret." Vitamin A skal man også være obs på.. Fra lommelegen.no: "Vitamin A. Vitamin A i passe mengder er fint, og dekkes gjennom vanlig kosthold. I tillegg anbefales gravide å ta tran, som er rik på A-vitamin. Du bør imidlertid ikke ta multivitamin-tilskudd hvis du også tar tran, da får du i deg for mye A-vitamin. Heller ikke levermåltid anbefales til gravide fordi det er så A-vitaminrikt." Jeg er ikke i 1. trimester lengre, så før tok jeg folat, nå tar jeg tran og multivitamin UTEN a og d (kjøpes på apoteket).
Zeke Skrevet 13. desember 2009 #7 Skrevet 13. desember 2009 Har bare tatt folat jeg , er i uke 10, bør jeg ta noe annet, jeg begynnte på tran i går. Har jeg gjordt feil da?
Gjest aloshia Skrevet 13. desember 2009 #8 Skrevet 13. desember 2009 Ok, da virker det som at jeg ikke er den eneste iallefall. Satser på at jeg har hatt opplagret D vitamin og skaffer noe tilskudd som kan fylle på lageret i morgen..
Annci<3 Skrevet 13. desember 2009 #9 Skrevet 13. desember 2009 påsan og puddingen: tar du tran så trenger du hvertfall ikke d-vitamin tilskudd, du får nok fra tranen. i tillegg til folat og tran kan du ta multivitaminer uten a- og d-vitaminer, men spiser du sunt og variert så får du nok i deg nok vitaminer og mineraler fra før
Sunnybeach4gull :) Skrevet 14. desember 2009 #10 Skrevet 14. desember 2009 Annci Bare lurte på om du kan fortelle mæ (oss) kordan f.eks frukt du mene at d-vitamin e i? )) Tar man ikke tran eller multivitamin MED d-vitamin, får man ikke d-vitamin fra kosten.... Men de fleste har jo et lager så babyen har fådd sitt, men mamman skal jo helst ikke gå tom Men man skal selvfølgelig ikke ta for mye av nåt! Tar man tran trenge man ikke anna, men de fleste har ikke ondt av en multivitamin tablett
Sunnybeach4gull :) Skrevet 14. desember 2009 #11 Skrevet 14. desember 2009 Haha, lurt å få med alt )) tenke nu på dm som ikke spise mye fisk og ikke tar tran Æ vet at æ ikke får nok d-vitamin fra kosten f.eks, men en multivitamin tablett med omega-3 , sånn alt i ei pilla fikse saken
Zeke Skrevet 14. desember 2009 #12 Skrevet 14. desember 2009 Jeg begynnte ikke på tran før forrige uke, liker ikke smaken, å kvalmen har vært veldig frame denne gangen. men folat har jeg tatt fra den dagen jeg blei gravid (har vært gravid 2 ganger iår så har fått det inn mye i år men , vi hadde tenkt å ta en pause så orket ikke å ta folat, men jammen blei jeg gravid kjappt rett etterpå) Piser ikke mye fisk, men ettersunt meiner jeg, litt brus hver dage, men ikkerøyk eller kaffe så. Takker for svaret. Ha en fin dag jenter.
memather Skrevet 14. desember 2009 #13 Skrevet 14. desember 2009 D-vitamin er oppskrytt. Jeg har tatt tran, tatt folat til jeg var over i 2. tri og tatt litt c-vit (men bare for egen nytte). Trenger ikke noe mer enn det.. Det eneste som er virkelig viktig er folat, og tran er kjempelurt! I hvert fall hvis du ikke er så fan av feit fisk..
Carasnella Skrevet 14. desember 2009 #14 Skrevet 14. desember 2009 Jeg tar tran i tabettform og folat. I følge fastlegen min var dette mer enn nok! (Ja og jern da, men jeg er litt anemisk av meg, så jern er min trofaste følgesvenn og særlig når jeg er gravid)
Zeke Skrevet 14. desember 2009 #15 Skrevet 14. desember 2009 Sorry skal stå spiser selvf. gikk litt fort i svingene her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå