Gå til innhold

Tips til fin spise-selv-mat til baby på 8 mnd.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillesnupp vil helst ikke ha noe annet enn pupp, og dette begynner å bli ganske frustrerende... Har søkt på diverse råd her på forumet, og skal prøve de ut én etter én, men har veldig lyst til å spørre om tips til mat som babyen lett kan forsøke å spise selv i denne alderen? Alt som man får gjøre "selv" - f.eks. brødbiter - er nemlig mye mer populært enn mat som gis med skje!

Har selv liten babyerfaring, og er nok litt for forsiktig med hva jeg gir henne - redd for at hun skal få av store biter og sette de i halsen. Hun har to tenner nede (..om det har noen betydning).

Hvordan er det med kavring/skorper? Hun har fått gnage litt på sånne fullkornsskorper, uten sukker, - under ganske streng bevoktning - men de blir jo bløte etter hvert...er de skumle, eller helt ok?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan få det aller meste. På den alderen har vi gitt f.eks. brød, kavringer, frukt og grønnsaker i biter, kjøttboller, fiskepinner ++++ Han har vel omtrent aldri satt noe i halsen, virker som de har god kontroll på bitene. Er du redd for at hun skal få for store biter kan du jo dele opp det du skal gi henne i passe biter på forhånd.

Skrevet

Lillenissen her er 7.5 mnd og spiser både brød og fruktbiter (ganske porøse epler og pærer og banan) selv. Jeg deler de opp i passe biter. Ikke for store og ikke for små. Men det er nesten bedre med litt størrelse på de, for da blir de liksom ikke "borte" i munnen, og de har bedre kontroll har jeg erfart.

Virker som han har kontroll på de ja, men hender han hoster opp igjen hvis de kommer litt feil.

Et par ganger har han hostet ganske så kraftig og blitt litt rød i ansiktet; da har jeg bare dunket han litt godt i ryggen, og da kommer det opp.

Hvis du er bekymret for at h*n setter i halsen, så kan det være lurt å sette seg inn i litt førstehjelp for småbarn. Da blir man så mye tryggere, og det er ikke så skummelt. Da vet man iallefall hva man kan gjøre hvis uhellet er ute! :)

Luftambulansen (hvis man er medlem) har førstehjelpskurs bla, og det har vel også Røde Kors.

Jeg har hatt 2 kurs gjennom jobben (barnehage), så jeg anbefaler det altså ;)

Og et førstehjelpskurs er jo aldri dumt å ha uansett! :)

Skrevet

nå husker jeg ikke hva de kan spise av kjeks og sånt i den alderen, men har du prøvd Cheerios? hvis det er ok med brød og kavring, og hun kan tygge noenlunde greit, så må det være ganske ideellt! ikke så verst ndg sunnhet, og de er fine å gnage på! min sønn har spist noen paller med cheerios opp igjennom, hehe - han er fremdeles glad i det nå, han er blitt tre.

jeg kan også skrive under på at førstehjelpskurs er kjekt å ha, ja - det var et godt råd. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...