Gå til innhold

Reise med spebarn på fly

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Var så lite aktivitet på reiseforumet, så jegprøver emg her. Er det noen som har noen hete tips ang reising med spebarn. Datteren min er to mndr gammel og vi skal reise både til familie på vestlandet og i NordNorge i julen. Til NordNorge må vi ha med vogn og bilsete og hele sullamitten...virker jo helt uoverkommelig!! Del gjerne erfaringer med meg og veldig gjerne hete tips om lettvinte løsninger. :) Både om flytur og opphold.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De aller fleste barnebutikker her låner ut bilstoler, så om du ikke skal langt ut på landet, så er det kanskje en mulighet? Det brukte vi å gjøre når vi reiste med den lille. 100 for en uke eller noe. Har flere venner som har hatt bilstoler med på fly, og de setene har fått rimelig hard medfart i bagasjerommet.

Skrevet

Jeg reiste hjem fra sykehuset med fly da lillemor var 2 dager gammel, og hadde da bilstolen med ombord på flyet - babyen lå i den hele turen (ifølge flyvertinna var det tryggere enn å ha den på fanget). Men det hadde ikke gått dersom flyet hadde vært fullt, da bilstolen krevde et eget sete. Men hadde uansett fått tatt den med til gaten, slik at babyen fikk sove i fred i stolen. Måtte spørre spesifikt om dette da. Ellers er det da fullt mulig å sende både vogn og bilstol i bagasjen.

Om du gir flaske, kan d vel være litt vanskelig med væske og sikkerhetskontroll, er ikke helt sikker på hva man gjør her. Jeg matet bare før turen (det var bare en halvtimes flytur). Ellers har jeg ikke reist noe med den lille, så jeg har ikke noe særlig med lure tips.

Skrevet

Vi begynnte å fly da junior var 3 månder gammel og har flydd mye siden. Jeg flyr som regel med Norwegian. Her er det jeg har fått vite der: Barnet har lov til å ha med seg en vogn eller bilstol, skal du ha med begge går en av de på din kolli som du må betale for. På norwegian får du gratis plastsekker å tre over, veldig fint. Vi reiste til Tysklan første gang, jeg hadde spart på sekken helt til jeg kom tilbake til flyplassen i Hamburg og kastet den der. Det skulle jeg ikke gjort for i Tyskland får du ikke plastsekker, så det ente med at vogna kom opp ned på rullebåndet og ble møkkete. Hos SAS måtte en i sommer kjøpe slike sekker og det kostet 50,-kr pr stk.

Du sjekker inn bilstol og vogn på samme sted dvs spesialbagasje. Jeg har aldri opplevde skade eller har medfart på mine ting.

Videre kan barnet ha med seg stellevæske. Husk stelleunderlag og poser for bleiene. Snakket med en pappa her og han opplevde det samme som meg, at barn ofte får litt løs mage i høyden...ikke noe farlig eller ubehagelig for barnet men ha med litt skift og mye bleier. Mat og drikke for turen har barnet lov til å ta med gjennom sikkerhetskotrollen. Anbefaler at barnet ammes/får flaske under letting og landing, da slipper du hylende barn. Husk også hvis du flyr med Norwegian at det er spesielle plasser på flyet du må sitte så du må reservere sete.

Jeg anbefaler også babybbjørn eller lignende på flyreiser, den er grei å ha barnet i når du sender vognen, og du har litt frie hender til å bære stellevæske og det du skal ha gjennom sikkerhetskontrollen og inn på flyet.

Jeg har alltid pakket maten i disse blankeposene ( hadde flaskebarn), da kan du ha flere enn en pose til det. Jeg legger de alltid frem, ellers så sier de fra de ser jo at du reiser med en baby.

Det kan virke som mye styr, men jeg reiste første turen alene med junior og det gikk helt fint. Vi har reist mye bare jeg og han, og det har gått veldig bra. Bare vær ute i god tid, helst før det de sier på billetten. Slik at du får pakket ned vogn og slipper og stresse.

Ha en riktig god tur!!

Skrevet

JEg har reist med min lille siden han var 3 mnd gammel. og vi flyr en gang i mnd tur/retur. vi flyr med norwegian, og jeg har alltid med vogn,bilstol,koffert,stelleveske og pc-sekk når jeg reiser. ja mye å drasse på men d går :) jeg har alltid bare betalt for 1 kolli...altså kofferten. har aldri måttet betale for vogn og bilstol, selv om jeg har med begge deler!

Så jeg syns d ikke er noe problem å fly med de små...har alltid gått bra for vår del :)

Skrevet

Prøver ikke å kuppe tråden, men er det ok med så mye væske til ungen som man vil

Vi skal reise værnes-amsterdam-milano i jula og tenker at det er lurt med ferdigblanda bokser med småfolk. Er jo 200 ml i hver boks og tenkte å ta med i allefall tre, kanskje fire bokser, slik at hun kan få mat når flyet tar av og lander. Er det ok tror dere?

Skrevet

Jeg reiste mye med mine da de var helt små. Gikk kjempefint med én, og var ikke ille med to heller. Bodde i Oslo, og tok T-banen ned til byen med eldstemann i vogn og yngste i babybjørn (18 mnd mellom dem), ett bilsete under vogna, og ett lånte vi på ankomststedet. Bagasjen hadde vi i trillekoffert. Fikk noen rare blikk der jeg gikk med en hånd på vogna og en på kofferten, men sprellende og blid baby på magen og lillegutt i vogn :) Så var det flytog og deretter fly. Ble plukket opp på flyplassen.

Å reise med bare én er bare fryd og gammen, i alle fall om dere er to voksne. Gunstig med amming ved take off og landing. Ellers er jo banret så lite at det ikke krever all verdens av underholdning. To mnd må vel være den enkleste reisealderen. Hørte noen sa at før 6 mnd og etter 5 år er det beste, men vi fløy langt (13 timer) med barna da de var 2 og 3.5 også. Gikk strålende.

God tur! Kos dere på tuleturné ;)

Skrevet

Tusen takk for veldig gode råd! Kjenner jeg ble litt roligere etter å ha lest innleggene deres. :) Heldigvis så skal vi ikke reise langt og de vi skal besøke bor rett i nærheten av flyplassen.

Jeg snakket med ei venninne som fløy utenlands med Norwegian og som hadde tatt med seg bilsetet helt frem til gaten. Hun hadde ikke reservert sete på forhånd, men fikk allikevel et eget sete til bilstol og baby. Er dette vanlig praksis eller bare en tilfeldighet? På turen til vestlandet tar vi ikke med stol, men nordover gjør vi det. På den flygningen nordover har vi reservert sete. Og hva gjør de evt med setet om det ikke sjekkes inn og flyet er fult?

Pakket dere alt til babyen i en egen koffert eller hadde det i deres koffert? Min pleier jo å være overfylt fra før. ;)

Skrevet

Det heter seg vist at du kan ta med det barnet trenger på turen. Vi reiste til seychellene og til florida da min eldste var liten og da hadde jeg med meg MANGE liter. Tenkte det var lurt å ta med til 2 døyn i tilfelle noe skulle skje. Gikk helt fint. Var kun hjem fra florida jeg måtte vise dette. Ta med det du trenger og litt ekstra så går det helt sikkert bra for deg også. Min erfaring er at så lenge du har med babyen så spør de ikke så mye mer. Husk at det fort går litt ekstra tid på flyplasser, venting på bagasje, uforusette ting, finne hotel osv så du har nok mat. Bagasjen kan jo forsvinne på flyet så ha med nok + fordele det i bagasjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...