Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #1 Skrevet 12. desember 2009 Jeg er så redd- dette er i ferd med å ta helt over... For to år siden oppdaget jeg at ganen min er helt ujevn- det er som en kul av ben på den ene siden og ikke den andre. Var hos to leger og begge sa at det ikke så noe spesielt uvanlig ut og at jeg med all sannsynlighet er født sånn. Men jeg er så hypokonder og likevel overbevist om at det er kreft Var hos legen nå nylig og tok masse blodprøver. Nevnte da dette med ganen igjen og han lo nesten litt og sa at ' du, har du gått med kreft i over to år, så hadde jeg sett at noe var i ulage på blodprøvene..' Og de var helt normale. Men likevel klarer jeg altså ikek å slappe av. Jeg driver og trykker hardt på det utstikkende benpunktet hele tiden (HELE tiden) og nå har det da blitt knallrødt og litt hovent og jeg er da overbevist om at 'svulsten' har vokst. Min mor sier det høres ut som om jeg lider av ordentlig hypokondri og må skjerpe meg- og at et hvilket som helst punkt på kroppen ville blitt rødt og hovent hvis man holdt på sånn som meg... Huff, jeg ser jo selv hvor vilt dette høres ut, men blir så takknemlig for svar. Er det noen andre som har det sånn? Evt noen andre som også har en sånn ujevn gane?
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #2 Skrevet 12. desember 2009 Ta det HELT med ro! Vi er nemlig ikke laget 100 % symmetriske! Du har fått forskjellen i ganen, jeg har ulik str på puppene, en bekjent har ett ben som er lenger enn den andre, mammas føtter har litt ulik størrelse, en venninne har så skjev brystkasse at hun omtrent ikke vil gå i utringede klær!
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #4 Skrevet 12. desember 2009 Kjære deg, nå skal jeg berolige deg. Jeg er tannlege, og kjenner veldig godt til dette fenomenet. Især fordi jeg har antydning til det selv. Det er vanlig å ha benfremspring i kjevebenet, både i over- og underkjeven. De trenger ikke å være symmetriske, og de kan forandre seg over tid. Klemmer man mye på et slikt område, vil det hovent og kanskje betent. Slutt å kjenne på kulen, så vil det roe seg igjen. Knoklene våre er et høyst levende vev hvor celler går til grunne og nye celler dannes kontinuerlig. Så det er helt naturlig at man kan oppdage nye fremspring, især i munnen fordi tunga er så følsom for forandring (tenk på hvor mye man kjenner på en ny fylling rett etter at man har vært hos tannlegen!). Den latinske betegnelsen på det du har er torus palatinus. Hvis du er veldig redd kan du gå til tannlegen din og få h*n til å se på det.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #6 Skrevet 12. desember 2009 Til verdens snilleste tannlege over her- tusen takk for at du svarte! Jeg googlet torus palatinus og det ser akkurat sånn ut det jeg har... Jeg har vært så utrolig redd pga dette. Men når det ser sånn ut- det vokser liksom ut fra midtlinjen men mer på venstresiden av munnen- da er det vel ikke sannsynlig at det er kreft? Igjen- takk for svar. HI
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2009 #7 Skrevet 13. desember 2009 Torus'er kan være like forskjellige som natt og dag. Det er ikke kreft du har. Kreft i munnen arter seg ikke slik. Legg dette fra deg for din egen skyld, og slapp av. Man dør heldigvis ikke av å være hypokonder, men det er ganske slitsomt.... Hilsen tannlegen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå