Gå til innhold

Jeg er gravid!!

lurer og lurer :)

Anbefalte innlegg

Testet posititv idag tidlig og skal etter planen være 4-5 uker på vei!

Både kjæresten og jeg er studenter, jeg går første året på sykepleien og kjæresten tar opp fag.. Begge har fullt lån og stipend :)

Hva gjør vi og når må vi søke om fødselsstipend osv ??

Noen som har litt bedre peiling enn meg?

Setter stor pris på litt hjelp! :)

Fortsetter under...

Gratulerer med graviditeten. Da har du vil termin i august/september du da? Passer jo fint med studieåret.

Det du gjør da er at du søker om fullt lån og stipend til sommeren for studieåret 2010-2011. Mener det er mulig å søke om stipend allerede juni. Uansett så søker du om lån og stipend så fort det lar seg gjøre for neste studieår. Der oppgir du at dere venter barn( er et felt der hvor du skal krysse av for om du har barn eller venter).

Etter du har født barnet sender du inn et skjema for fødselsstipend. Tror det er skjema G, du finner det innne på lånekassen sin side. Så sender du med kopi av fødselsattest og samboeren din sin inntekt.

Dere begge vil ha krav på forsørgeretipend. Du får det automatsisk når du får fødselsstipend. Kjæresten din må oppgi på sin søknad at dere har barn.

Hvis dere skal dele permisjonen, så har kjæresten din krav på fødselstipend de ukene han har permisjon. Men da har ikke du krav på det. Dere kan ikke motta fødselsstipend samtidig. Litt usikker på om kjæresten din også må sende inn søknad om fødselssstipend da. Men det kan hende det står litt info om det inne på lanekassen.no

Husk at du også har krav på engangsstønad, hvis du ikke jobber.

Ja jeg har termin i august en gang, vet ikke akkurat når ennå.. :)

Tusen takk for svar! Hører så mye forskjellig, så det er godt noen har peiling!

Men det fødselsstipendet? Er det pengene jeg har hatt som fullt lån og stipend i et semester? Altså, fra nyåret og frem til sommeren? Er det de pengene jeg får tilbake? Eller? :)

Og forsørgerstipend, hva er det? Har virkelig ikke peiling på det her, så beklager spørringen :)

Når du søker stipend og lån for studieåret 2010-2011 vil du få alt som stipend det året, inntil 44 uker, etter du har sendt inn søknad om fødselsstipend. Du vil dermed ikke få tilbake noe. Men du vil få utbetalt alt som stipend disse ukene det studieåret. Håper du forstår. Hvis du får utbetalt lån og stipend i august før du har født barnet vil dette bli omgjort etter du har født barnet og sendt inn søknaden om fødselesstipend. Det har altså ingenting med de pengene du har mottatt for dette studieåret.

Forsørgerstipend er penger du mottar når du har barn du bor sammen med. Dette vil du få som stipend. Det er på ca 1400kr per mnd. Dette kan dere begge motta samtidig. Du søker automatisk om dette når du søker fødselsstipend. Samboreren din søker om dette når han oppgir at han har /venter barn.

Du kan lese litt mer om fødselsstipend(ser det forresten har byttet navn til foreldrestipend) her: http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel/#hvor_lenge

Det er mye man lurer på som gravid og student. Jeg fant mye hjelp her inne da jeg selv var gravid første gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...