Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Måtte bare skrive dette innlegget da jeg hadde lest diskusjon om konfirmasjon og hvorvidt det er riktig å konfirmere seg i kirke dersom man ikke er troende. Hva mener folk om å gifte seg i kirka uten engang å være døpt, selv er jeg i den kategorien, og vil heller aldri melde meg inn i kirken men det føltes likevel riktig for meg å stå hvit brud i kirken.

Fortsetter under...

Tja... Har ikke tenkt på dette før. Jødene har jo alltid giftet seg uten å være døpte, naturligvis. Og da har de lovet troskap for Guds åsyn. Men den kristne kirke er bygd på på at medlemmene er døpte. Så litt merkelig er det.

Jeg ringte mamma og sjekket dette, hun er aktiv i statskirken. Ble litt nysgjerrig. Du kan gifte deg i statskirka uten å være døpt. Dåp har kun med konirmasjon og gjøre. Men det er et krav at en av ektefellene skal være medlem av statskirka.

Dåp,konfirmasjon,bryllup og begravelse er kristelige handlinger!

skal det gjøres så er kikrka rette plassen,vis du ikke er religiøs,hvorfor gjøre noe som hører religionen til?...og det koster tross alt ingenting å være medlem i statskirka!!

Jeg giftet meg for 7 år siden i statskirken uten at jeg er døpt, men mannen min er det. Det var ikke engang et tema hos presten, selv om han er meget konservativ.

Og om hvorfor jeg giftet meg der uten å være døpt? Man er to om å gifte seg, og til dette ritualet fulgte vi mannen min sine tradisjoner.

Annonse

• 3 uker senere...

Flere grunner for at det føltes riktig, blant annet at mannen jeg giftet meg med ville enten ha kirkebryllup elle Las Vegas. Nummer to er at jeg synes ikke det virket særlig storslått å gifte meg på et lite rom på tinghuset der det ikke er noe særlig plass til familie og venner.

• 5 uker senere...

Det fins då fleire alternativ!

Eg gifta meg med Human Etisk forbund. Vi hadde ein nydeleg utandørs seremoni på heimgarden min. Grandonkelen min på 85 var mektig imponert over talen, "ein slik ein ville du ikkje ha fått av presten nei!".

Tenk deg om og lag seremonien slik du vil og som noko du kan stå inne for. Eg følte ikkje for å stå å lyge i kyrkja sjølv om det hadde vore mykje enklare (ingen plan B i tilfelle regn etc)

• 1 måned senere...

Det holder at den ene er døpt og konformert i kirken i hvert fall. Min mann er ikke verken døpt eller konformert. Stod riktignok oppført som medlem i statskirken, men det er kirken selv som har meld han inn, men vi valgte og ikke lage noen sak ut av det da han var med på kirkebryllup for min skyld.

Syns også det er rart at det føles naturlig å stå hvit brud i kirken når man ikke er kristen. Snakk om å velge ut det som passer en best.

Tror mye henger sammen med at det er tradisjon. De fleste "gifter seg nå bare der" og for de aller fleste er det kirke man assosierer med bryllup, hvis man da ikke tar et bevisst valg på å gifte seg en annen plass.

Det finnes alternativer til begravelse i kirken, men enn så lenge må man begraves på kristen grunn/gravplass.

Annonse

Kirkegårdene er offentlige gravlunder og har ingenting med kirken å gjøre. Er bare sånn at de har blitt plassert i nærheten av kirkene av naturlige årsaker. Og her i byen ihvertfall så arrangerer både begravelsesbyråene og Humanetisk forbund begravelser som ikke er religiøse. Finnes egne seremonirom man kan leie for dette.

• 3 uker senere...
Gjest UndrendeUllteppe

Absolutt alle samfunn har ritualer for å markere nytt liv, overgang fra barn til voksen, og død!! Og de fleste har også et rituale for å vise at man tilhører hverandre. Så nei, det er ikke kristelige handlinger, med mindre man gjør dem i kirka.

Og en annen ting, når vi nå er inne på det...

Jeg er så drita lei av kriste som påberoper seg ordet konfirmasjon, og ærlig og oppriktig føler seg fornærmet for at HF også bruker det ordet!

Ordet er LATINSK, ikke "kristent" som jeg har hørt enkelte si...hahaha....og det betyr blant annet "bekrefte", men det betyr også "gi styrke"...og hvis det var så himla kristent, hvordan kan det ha seg at det engelske språk bruker det som et helt vanlig ord? Men de har kanskje bedt om tillatelse??

Og man betaler vel kirkeskatt når man står i statskirka? Er ikke så mye om å gjøre, men det er da vitterlig ikke gratis.

Stå på alle som vil markere en høytid i livet sitt! På den ene eller andre måten! Slik som det er i dag hender det vel at man av og til bøyer seg for partnerens ønske, fordi det for noen er så kjempeviktig, mens det for andre ikke spiller noen rolle hvor, så lenge man gjør det.

Og bare for å ha det sagt: Jeg tilhører egentlig ingen trossamfunn, selv om jeg av en eller annen merkelig grunn fremdeles står i statskirka...så jeg mener faktisk ikke verken å rakke ned på kristendom eller opphøye humanetikken på noen som helst måte.

Og en siste ting!!

Jeg er på nattskift og dermed ekstra irritabel! Håper jeg ikke fornærmet noen! Eller skitt au, det driter jeg i!

Kirken er et offentlig lokalet, og hvem som helst kan ta den i bruk.

Kirken blir først et rom for en kristelig handling når presten tar aktiv del i en vielse.

Man kan få en dommer til å vie en i kirken også, på lik linje som at man kan få presten hjem i hagen for en vielse der om man ønsker det.

Kirken er Guds hus, og "Kirke" betyr et sted for gudstjenestlig handling. Har aldri hørt om at man kan få en dommer til å vie noen inne i kirkerommet. Har lest noen omstridte saker om dommer som har viet noen i våpenhus, menighetshus o.l. pga at homofile feks ikke får gifte seg i kirken.

Ingen i den kirkelige ledelsen godkjenner at andre instanser enn kirken gjennomfører seremonier i kirken uten at biskopen har godkjent det, som de i mange tilfeller ikke gjør.

Hvorfor i alle dager skal man gifte seg i kirken hvis man ikke vil ha den kristlige vielsen?? Ren idioti! Snakk om toppen av hykleri. Gift dere på tinghuset eller hvor som helst ellers i verden da! Styr unna dette ene huset som er et Guds hus og kristelige handlinger!

Gjest Antarctica

Ja, enig med Linn.

Kanskje det ville føles "naturlig" å gifte seg i et hindutempel eller en moske dersom staffasjen var riktig - da mener jeg, bare man får oppfylt alt det man har av prinsessedrømmer fra barndommen....?

Jeg er svoren ateist og syns at andre ateister eller ikke-religøse bør ta et valg og stå for det. Å "shoppe" seremonier bare fordi noe ser stilig ut eller har et snev av tradisjon over seg, syns jeg rett og slett er jålete, og ikke så lite frekt. Mot presten og de som faktisk tror...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...