Gjest Skrevet 11. desember 2009 #1 Skrevet 11. desember 2009 Jeg skjønner ingenting! Kjøpte oss ny komfyr i dag,BEHA Ambassadør,pga at den andre komfyren vi hadde er minst 30 år og har begynt å steke ujevnt inni stekeovnen. Jeg bakte kakemenn tidligere i kveld,og da måtte jeg ha smeltet smør oppi.Da jeg hadde smeltet smøret kom jeg til å rote litt av smøret på den varme platen! Jeg dro kluten raskt over med en gang,for å få det bort før det tørket.Jeg gjorde det kjapt for platen var jo varm.Vet ikke om jeg fikk bort alt,for sluttet så fort,tenkte og vaske over etterpå når jeg var ferdig å bake. Så nå i sted så tok jeg zalo og vann på en klut og tørket over hele komfyren.Den var selvfølgelig kald nå! Da legger jeg merke til at jeg ikke greier å få helt ren den plata som jeg smeltet smøret på og som jeg rotet på.Den er flekkete og ser ut som den er riper på,men vet ikke om det ER riper,for jeg er 100 % sikker på at jeg ikke har ripet opp komfyren! Så er det mulig å ødelegge platen ved å rote smør på varm plate?? Eller hva kan det være? Bittert at dette skal skje bare noen timer etter at jeg kjøpte den..
Mockanin Skrevet 11. desember 2009 #2 Skrevet 11. desember 2009 Jeg har komfyr med keramisk topp. Den tåler en del. Kjøp deg sånn middel til å vaske keramisk topp med. En falske med noe hvitt klin som du gnir utover med papir og gnikker til det er borte. Det skal følge med en "sparkel" til å skrape bort matrester med. Bruk det hvite klinet etterpå. Det skal sies at keramisk topp kan være vanskelig å holde pen og ren. Du må gnikke og gnukke på den. Ut og handle i morgen du.
Mockanin Skrevet 11. desember 2009 #3 Skrevet 11. desember 2009 Glemte å si at dette er noe du får kjøpt der du kjøpte komfyren.
Gjest Skrevet 11. desember 2009 #4 Skrevet 11. desember 2009 Ja,samboeren min spurte han som kom hjem til oss med komfyren.Han sa de solgte det der! Men kunne også bruke zalo sa han.Men det er altså bedre å bruke sånn annen såpe du nevnte?? Den tåler en del sier du? Blir den ikke så lett oppripet??
Prinsesse Gidderikke! Skrevet 11. desember 2009 #5 Skrevet 11. desember 2009 Jeg har samme ovn som deg HI. Og tror nok ikke den er ødelagt. Jeg bruker MR: Muscle Keramikremt (kjøpt i Spar butikk). Liten flaske med hvit guffe som ser ut som JIF... Drar dette over hele plata med kjøkkenpapir og tørker av rester også med papir. Bruker den "skrapen" som fulgte med ovnen til å fjern fastbrente flekker som ikke denne guffa tar:) Tada... og ovnen blir som ny:)
Gjest Skrevet 11. desember 2009 #6 Skrevet 11. desember 2009 Ja,jeg fant skrapen nå,men det er ingen brentflekker nå,så er vel ingen vits i å prøve den nå.Det er nede i selve platen dette her,det er noen flekker og noen prikker og så ser det ut som strek,og jeg kan føle alt det når jeg stryker fingeren over! Kan vel ikke bli sååå fort oppripete vel??? Platen virker,det var ikke det jeg mente med ødelagt,men det at det ser ut som den er oppripete,men jeg er som sagt 100 % sikker på at jeg ikke ripte den opp! Tross alt en ny komfyr,skal jo være veldig forsiktig! Men kansje den ikke tålte at jeg dro fort over kluten på varm plate??
Prinsesse Gidderikke! Skrevet 11. desember 2009 #8 Skrevet 11. desember 2009 Blir seende litt ripete ut hvis du bruker bare klut og/eller zalo. Men hvis du bruker keramikkrent så vil den se ut som ny igjen. Gjør i hvertall min. Og jeg søler veeeeldig når jeg lager mat. Vent med og bruke keramikrent til platene er kalde. Er det flekker som ikke går av med keramikkrent, så kan du prøve å bruke skrapen mens du har litt keramikkrent på flekkene.
Spente med nr 3 i vente... Skrevet 12. desember 2009 #9 Skrevet 12. desember 2009 jeg har noen litt brede ringer rundt hver "plate".. der blir det ofte brune flekker som jeg ikke får skrapa vekk.. bruker da jif og svamp... da får jeg det bort... ingen riper... så bruker jeg "toprensen" etterpå...
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 12. desember 2009 #10 Skrevet 12. desember 2009 ALDRI vask over en komfyr som er varm- og jallefall IKKE med mikrofiber. Kjøp sann Mr Muscle til keramisk topp og klin på så blir den nok fin igjen!!!!!!
Gjest Skrevet 12. desember 2009 #11 Skrevet 12. desember 2009 ♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀: Hvorfor skal man aldri vaske over en komfyr som er varm,og ihvertfall ikke mikrofiber?? Kan den bli ødelagt da?
klg,2 boys now:) Skrevet 12. desember 2009 #12 Skrevet 12. desember 2009 kjøp sånn topprens som alle snakker om blir god som ny.å neste gang kjøp induksjon så slipper du alt styret:)
Mrs. Bouquet Skrevet 12. desember 2009 #13 Skrevet 12. desember 2009 For meg høres det ut som brent smør, bare å skrape det av med skrapa. Var litt redd for ødelegge noe i begynnelse jeg også, men vet nå etter 5 år at den tåler veldig mye. Noen småriper vil det komme etterhvert, men man tar ikke det så tungt når man har hatt den en stund.
Gjest Skrevet 12. desember 2009 #14 Skrevet 12. desember 2009 Jeg visste ikke at jeg hadde noen sånn skrape når dette skjedde,det fant jeg først ut når noen skrev her om at den fulgte med komfyren.Da sjekka jeg nøye skuffen og der fant jeg den:). I dag kjøpte jeg toprent på Expert der jeg kjøpte komfyren.Fy søren,138 kroner for den lille flaska! Men det funket ja:).Jeg måtte gnikke en god stund,litt vanskelig var det å få det bort,til slutt måtte jeg bruke skrapen,med toprent samtidig,da ble det bra,men det var noen få striper jeg bare så vidt ser + et bittelite hakk tror jeg det er,jeg fikk det ikke vekk.Men tror "hakket"og ripene er etter skapen..Må være det! Jeg greier ikke kjenne ripene med fingeren,hakket kjenner jeg bare vis jeg pirker borti med neglen. Tror jammen det jeg skal ta med flasken bort til svigermor i morgen! Dere skulle sett komfyren hennes! Den ene platen er helt hvit av riper! Det fulgte med toprent med komfyren når hun kjøpte den,men bruker den ikke.Hun bruker zalo,ikke rart den ser slik ut! Og nå finner hun ikke igjen flasken,derfor jeg vil ta den med bort,og prøve å vaske komfyren for henne! Blir litt av en jobb slik som den ser ut,men skal prøve!
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 12. desember 2009 #15 Skrevet 12. desember 2009 Mr. Muscle sin keramikkrens er like god som toprent fra expert, og den koster ca 100 kr mindre enn toprent Kjøpes på rema, kiwi, rimi osv:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå