Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #76 Skrevet 12. desember 2009 Du burde passe deg med å kalle folk dumme og naive, for du virker ikke så oppegående selv. Og si at Linn er dum og du/dere/vi er smarte, og har rett, gjør deg til den med lavest IQ her. Det virker som om det er en eller to anonyme her i dag som vil fyre opp under, for dette er den dummeste diskusjonen jeg har sett her på lenge. Ingen av dere, hverken Linn eller anonym, kan avklare dette. Men så lenge det er diamanter til salgs i Norge, slår jeg meg til ro at ting blir utført slik de skal. Og det burde dere også.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #77 Skrevet 12. desember 2009 Trenger jeg å si mer? For noen så er disse gjenstandene en hobby, et samleobjekt, som et maleri, eller en annen form for kunst. Det du ikke skjønner, og det som jeg hadde lært meg, hadde jeg vært deg, er noe som heter forståelse. Du har ikke mye moral og etikk når du kaller folk slike ting som du gjør. Men lykke til med det du prøver på. PS: Husk at du kanskje ikke har 100% rett?
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #78 Skrevet 12. desember 2009 Den ene lille innsnevre synsvinkelen din står skrevet på hvert eneste innlegg her, så er ikke akkurat så vanskelig å få det med seg. Men du klarer vel ikke å få med deg engang hva du selv har skrevet? Og hvis du klarer å bruke den nådegaven av de øynene dine, så klarer du å se at absolutt ingen her snakker om Canada, ingen snakker om Finland og ingen nevner Russland. Vi snakker om AFRIKA. Alle vet at det er korrupsjonener innenfor diamantligaen. Kimberly prossessen har blitt kritisert for å faktisk ikke fungere, og når den ikke fungerer så er det ingen ordentlig garanti for hva man kkan ende opp med om man kjøper en diamant. Så igjen, så lenge du ikke har gravd den opp selv og fraktet den til Norge, så vet du faktisk ikke hva du prater om. Kan oppfordre deg på samme måte å dra til gruvene i Afrika, og se om det er Noddy og Postmann Pat som kommer springene med diamanter og forteller om hvor en fantastisk jobb og karriere de har fått mulighet til å ta del i. Vil kalle den idiotiske naiviteten og nedlatende holdning ovenfor vitkige hendelser som dritt.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #79 Skrevet 12. desember 2009 http://www.cmi.no/publications/file/2577-er-diamantene-renvasket.pdf
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #80 Skrevet 12. desember 2009 I følge Transparency International er Botswana nemlig det minst korrupte landet i Afrika. På indeksen som rangerer land fra de minst til de mest korrupte, ligger Botswana på plassen mellom Portugal og Taiwan og langt foran Sør-Korea. Forekomsten av diamanter har vært viktig for den økonomiske veksten. I dag utgjør diamantproduksjonen nesten førti prosent av bruttonasjonalproduktet, bnp. I andre land i Afrika har imidlertid diamanter vært mer til forbannelse enn til velsignelse. De vedvarende borgerkrigene i Angola, Kongo og Sierra Leone dreier seg blant annet om kontrollen over diamantproduksjonen i landene. Har du tenkt på dette? Tar du diamantene fra afrikanerne, tar du knekken på afrika! Ingen inntekt, ingen jobb, ingen nasjonalvaluta. Tippet på at du ikke hadde tenkt så langt ja.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #81 Skrevet 12. desember 2009 Da får du ta vekk hele diamantindustrien i afrika da, så får du se hvor lenge det holder. Blir som å ta vekk de siste jobbene fra en hel verdensdel. 1% utgjør at 99% som har jobb i gruvene, får penger til mat og klær til seg og resten av familien. Er det da ikke bedre at de 99% får beholde jobben? Skal man kutte ut alle stilasjearbeider fordi 1 dør i skuddåret fordi de faller i bakken? Eller ?
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #82 Skrevet 12. desember 2009 Så du mener det oppveier det faktum at illegale diamanter blir utvinnet og solgt videre? Er det ok at diamanter er grunn til brudd på menneskerett? Det er bare diamanter, og de er i den store sammenhengen ikke verdt at et eneste menenske skal lide pga de.
LinnisR83 Skrevet 12. desember 2009 #83 Skrevet 12. desember 2009 ÅÅhhh...At jeg ikke har sett dette før. Nå ser jeg hvem du er! Innsnevringen min, er ikke så innsnevret fordi jeg ikke ser det negative før det er bevist skjønner du. Jeg går ikke å tenker på "åh herregud, kan buksa mi ha blitt kjøpt av noen som holder på med barnearbeid?? La meg snu verden på hue for å finne det ut!" Jeg stoler heller NAIVT på det som står i de norske lover og det som står overalt på nett, enn å gå å være urolig for hele verden. Du virker jo som et nervevrak av dimensjoner, og jeg er veeeldig glad jeg ikke har et sneeeev av det du har. Du skriker ut av deg at denne Kimberly prossessen ikke funker. Det er rart, siden jeg sitter med 4 nettsider oppe som sier at Kimberlyprossessen har redusert omfanget av vold, korrupsjon og kriminalitet fra 12% til 1%. Så gi meg fast bevis, som jeg har spurt deg om i 2 timer nå, og ikke fått ENDA, kun dine TANKER og de teller dessverre ikke. Eller godt er det egentlig, for de er utrolig negative og nedverdigende. Du sier vi snakker om AFRIKA...NEI, vi snakker om diamantproduksjon, og det er flere steder enn i AFRIKA det, serru. Tror nok de som har en jobb der nede er veldig glad for det. Mer enn det kan jeg ikke si om den saken for akkurat det vet jeg ikke. En ting er iallefall sikkert...Tror du har lært et nytt ord i dag??? NAIV? Eller liker du bare å bruke det i hver eneste setning? Repetisjoooon repetisjoooon repetisjoooon.....
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #84 Skrevet 12. desember 2009 Så fjern hele diamant markedet da, så får ikke sentral afrika, botswana, sør afrika noe bistand/inntekter fra andre land. du er ikke mye smart annie 02:02 hadde det vært så svartmalt som du skal ha det til, hadde amnesty eller myndighetene kommet inn. dessuten har ikke norge lov til å kjøpe inn hverken klær, sko, diamanter eller annet som har blitt utført på ulovlig vis. og nei, det er ikkebare å trikse litt med papirer. tro meg, har prøvd. (ikke med diamanter da, men klær og sko, og kan tenke meg at det er vanskeligere med diamanter)
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #85 Skrevet 12. desember 2009 Håper du leste denne før du la den ut??? Vet du hva ordet KAN betyr? Har du lest teksten? Står det noe sted der at den ikke funker? NEI!!! Det gjør det ikke. Det står at det KAN være huller i den, men at den stadig blir utbedret. Om du leste det du selv la ut å, står det også at de tar dette svært alvorlig, og Ghana har fått en advarsel da de har tatt noen for smugling. En gang til så ryker de ut av Kimberly prossessen, og dermed er Ghana ferdig i diamantbransjen! Les teksten en gang til du! For her står det. Alt sammen!
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #86 Skrevet 12. desember 2009 Dette er jo en egen motsigelse. Her står jo alt som du selv nekter for. Litt teit å legge ut en tekst som motsier dine faktum.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #87 Skrevet 12. desember 2009 Sier dama med konstant hakk i plata, du har ikke klart å lire ut av deg noe som helst annet enn norges lover, fjern og Kimberly Prosessen. Veldig festlig at du måtte på nett etter at du så bråkjekk var helt påståelig på at Kimberly Prosessen hadde klart å luke ut absolutt hver eneste en av bloddiamantene. Aner du i det hele store hvor mange diamanter som utgjør 1% av hele diamantomsetningen i hele verden? Det er isåfall nok til at det er en reel sjanse for at det er mange flere skitne diamanter i omløp i dette land enn det enfoldige hodet ditt klarer å få for seg. Og det er absolutt ikke bra nok. Naiv og dum er rette ordet for deg. Folk som deg som faktisk ikke vil innse at de støtter en skitten bransje. Som du sa tidligere i kveld så har det jo ikke så mye å si om akkurat du kjøper den diamanten, for folk er jo døde uansett. Sier alt om deg og din holdning, og den er NEDLATENDE. Det morsomme er at du ikke har klart å komme med en eneste artikkel som bergunner dine påstander, mens du har skreket i hele kveld etter at andre skal komme med dokumentasjoner som sier noe annet. Tåpelig, men festlig å se noen prøve å sno andre sin ulykkelighet til å prøve å falle i sitt eget gehør. Du er og blir en lost case. God natt.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #88 Skrevet 12. desember 2009 Så at du ikke har kompetanse eller kontakter til å utføre svindel så betyr det at resten av verden ikke klarer det? Diamantmarkedet hadde det ikke vært noe problem med hadde alt foregått på lovlig vis, men det har det jo ikke. Kimberly prosessen har hjulpet, men ikke bekjempet kriminalitet i forbindelse med utvinning og eksport av diamanter. Og da sier det jo seg selv at det ikke er bra nok. At noen bryr seg mer om å få tak i en diamant at det overgår hva som kan ligge i kjølvannet er råttent. Hadde myndigheter og organisasjoner brydd seg så mye som dere skal ha det til så hadde det ikke vært noen form for kriminalitet i forbindelse med utvinning, smugling og salg av stenene.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #89 Skrevet 12. desember 2009 Så dere mener at kan ikke betyr at det er en reel sjanse for at det er illegale diamanter i omløp? Der skjønner vel at når en sier kan, og ikke vet, så vet de heller ikke omfanget av hvor stort problemet kan være? Denne artikkelen støtter jo nettopp det som vi har sagt i kveld, at Kimberly prosessen desverre ikke er helt sikker.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #90 Skrevet 12. desember 2009 Her er for de som trenger det inn med teskje, fra Amnesty International:15-20 % av diamantene i omløp er skitne diamanter. http://www.amnesty.no/web.nsf/e94cc2698ef66716c1256a03006a4d8a/f0c2985d8823466bc12572810040fd70/$FILE/flyer_v7_Layout_HR.pdf
>>>>>>m<<<<<< Skrevet 12. desember 2009 #91 Skrevet 12. desember 2009 Godt å se at du er din vante, gamle selv, Linn! Å ha kommen midt inne i denne diskusjonen ivrer egentlig bare etter en ting: LES TRÅDEN EN GANG TIL og se hvor mye mer smart du kan bli! For i denne diskusjonen virker du bare....pen måte å si det på..... Tett!
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #92 Skrevet 12. desember 2009 Og hva er dette, joda enda en artikkel med bakgrunn på undersøkelser: http://www.information.dk/119804 Enjoy, eller kanskje ikke?
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #93 Skrevet 12. desember 2009 Om korrupsjon: http://e24.no/utenriks/article3401259.ece?service=print Sitat: "Eva Joly gikk inn i korrupsjonsnettverket blant annet for å få has på korrupsjon i internasjonale selskaper via utviklingslandene, gjennom etterforskere der. – Fem år senere må vi slå fast at vi ikke har lykkes. Alle stedene der det har vært flinke etterforskere, er disse fjernet eller skviset ut. Etterforskningen blir ofte stoppet når den kommer nære venner av makten, sa Joly til bladet Juristkontakt i mai. " Om Kimberly: http://www.gullsmed.no/index.php?page=kimberley Sitat: Kimberley-prosessen er et internasjonalt initiativ etablert for å bryte forbindelsen mellom handel for uslepne diamanter og væpnede konflikter. Den startet i mai 2000 på initiativ av sørafrikanske myndigheter sammen med flere andre diamantproduserende land i det sørlige Afrika, bl.a. Botswana. En rekke land sluttet seg til prosessen; foruten de fleste diamantproduserende afrikanske land, EU-landene, Sveits, USA, Kina, Russland, Japan og Canada m.fl." Min utheving: FORUTEN DE FLESTE DIAMANTPRODUSERENDE AFRIKANSKE LAND. Fra etisk forbruk: http://etiskforbruk.no/rapporter/23-vis/208-diamanter?start=1 Sitat: Likevel utgjør konfliktdiamanter også i dag et problem. Rory Anderson, ekspert på ulovlige diamanter i organisasjonen World Vision summerer opp følgende: «Diamonds are a $60 billion a year business, and even if only one percent of the retail market includes gems that fuel conflicts in African nations, that's $600 million worth of cheap assault rifles and rocket launchers killing thousands of people every year.»8" Tidligere i samme artikkel: "Kimberley-prosesesn har til en viss grad båret frukter, selv om det er fortsatt en god del som gjenstår før sertifiseringsordningen kan garantere at det ikke dukker opp konfliktdiamanter på det internasjonale markedet." http://www.globalwitness.org/data/files/media_library/7/en/the_truth_about_diamonds.pdf Sitat: The Kimberley Process was set up to stop the trade in conflict diamonds but it still isn’t strong enough to achieve its aim." Videre: But more diamond-fuelled wars could happen in the future unless the Kimberley Process strengthens government controls and the diamond industry cleans up its act." Videre: Illicit trade, thought to represent up to 20% of global trade, shows that there are serious loopholes in the Kimberley Process. Any type of diamond smuggling highlights weak spots in a system through which conflict diamonds can potentially infiltrate. Poor government controls also allow some conflict diamonds to be certified as ‘conflict-free’. Some members of the diamond industry are knowingly flouting international and national law, yet the lack of industry oversight and willingness to find and expel unscrupulous members of the trade allows these traders to operate with impunity." Mer: Although the Kimberley Process makes it more difficult for diamonds from rebel held areas to reach international markets, there are still significant weaknesses that undermine its effectiveness and allow the trade in blood diamonds to continue." Forsåvidt verdt å få med seg hele artikkelen. http://www.globalwitness.org/pages/en/conflict_diamonds.html http://www.etiskforbruk.no/hjem/208?task=view&start=2 Om etisk handel http://www.cbsnews.com/video/watch/?id=2249452n http://etiskforbruk.no/index.php?option=com_content&id=45&task=view&Itemid=8 Om Etiske smykker http://www.brilliantearth.com/ Diamanter med høy etisk standard. Jeg har selv en diamantring, diamantene ble kjøpt det året jeg ble født og satt sammen i en alliansering da jeg ble konfirmert. Dette er nok mest sannsynlig diamanter som barn har dødd for. Tanken gjør meg kvalm, men jeg bærer dem alikevel. Jeg kjøper ikke diamanter til meg selv, kommer nok aldri til å gjøre det heller (ei heller la andre kjøpe det for meg). Men om jeg noensinne kommer til å gjøre det så kommer jeg nok til å spørre betjeningen om disse diamantene helt til de kaster meg ut. Som sagt over er ikke Kimberly-avtalen et fullgodt alternativ, nettopp fordi mesteparten av Afrika er korrupt. Spør en afrikaner, så vil han nok svare deg det samme. Jeg har vært i Afrika, fetteren min og, jeg klarte ikke å dra inn til de verste områdene, det gjorde han. Han sa at det han så var noe av det mest grusomme han noensinne hadde sett. Dette var ingen guidet tur, dette var en tur med bistandsarbeid. Jeg holdt meg til den "rike" delen av fattige afrika. Det er et lite tankekors at diamanter før ble ansett som luksus, men nå er det noe alle kan kjøpe seg for prisen på diamanter ligger på 500kr og oppover, hvem er det som tjener pengene da? Ikke arbeiderne iallefall. Og jo, jeg sjekker ut hvor klærne mine er kjøpt, jeg har mobilen min helt til den sier takk for seg, og jeg handler fair trade sertifisert. Det finnes så mange andre BRA alternativer til diamantindustrien. Feks Kazuri-beads, som er en bedrift som ansetter aleneforsørgere (mest mødre) som lager nydelige perler i keramikk. Jeg var på fabrikken deres i Kenya, og det var så fantastisk organisert! Noen damer malte perler, andre pusset dem, noen lagde fat og andre drev med salg. Dette gikk på rullering. http://www.kazuri.com/ Hvor mye koster det deg som forbruker å sjekke hvor ting kommer ifra? Hvor er det blitt av medmenneskeligheten når vi nesten ikke gidder å tenke på hvem som lager disse tingene? I Afrika er ikke mennesker verd noenting, og jeg var vitne til mange drap på åpen gate. Der skyter tilogmed politiet sivile uten å mukke. Og det er familien som må hente likene, de ligger der til familien er varslet og folk slenger dem ut i grøfta eller lar dem ligge for å "rydde opp". Barn er ikke verd noenting i Afrika, derfor er det mange barnevoldtekter der. Å være hvit og å gå alene er forbunnet med dødsstraff, du blir mest sannsynlig ranet, voldtatt og drept. Er du heldig skjer det siste først. De har ikke respekt for hverandre. Vi fikk streng beskjed om å ALDRI rope "tyv" etter noen om vi ble frastjålet ting på åpen gate, da vil det bli en kollektiv avstraffelse av denne tyven som ender med døden. Alle mulige tegn på rikdom måtte bort, folk skyr ingen midler der. Alle ringer, øredobber, smykker, kamera og mobiltelefoner måtte aldri være synlig. Sjåføren vår ønska seg et kamera for å kunne ta bilder av sin nyfødte datter, jeg sendte et kamera til han med sporing som aldri kom fram til mottaker. Det ble stjålet av noen i postverket. Det er kjempesynd (synes jeg) at man bare kan avfeie slike ting, at det er ikke så mange som er korrupte i Afrika når sannheten er en helt annen. Vi kan takke Eva Joly og flere andre for å ha gitt kampen MOT korrupsjon et ansikt. I Aftenposten i beg av måneden sto Solheim fram og sa at korrupsjon var et økende problem, men at vi ikke kunne fjerne bistand av den grunn. Vi må fjerne korrupsjonen og heller gjøre det ved å melde statsledere videre og å stenge bistand inntil noe har skjedd. Da blir det gjerne et kupp av statsmakt og bistanden kan fortsette. Så joda, Kimberly-avtalen har latt bloddiamantene gått fra 4% (ikke 12% som noen her påstår, selv om noen mener det har gått fra 20%) til 1%. Men enda er det en altfor lang vei å gå, det tar ikke mange kaloriene å spørre etter hvor diamantene kommer ifra, hvordan sertifiseringen er og hvor mye som går tilbake til arbeideren. Dette er info som den ansatte burde ha. Har den ansatte (eller bedriften) ikke det, så er det bare å statuere et eksempel ved å si at du ikke kommer til å kjøpe den pga manglende informasjon. Jeg har tidligere ikke svart i denne tråden, så meg gjør det ingenting å bli kalt for drøvtyggende miljøfanatiker med overdimensjonerte tanker om å redde verden. Jeg vil ta det som et kompliment. Jeg vil iallefall ikke bidra til enda mer korrupsjon, krig og drap. Det er ikke så mange år siden Rwanda, og Darfur er enda nærmere i tid. Hvorfor risikere noe slikt igjen?
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #94 Skrevet 12. desember 2009 De fleste diamanter som selges i vanlige gullsmedsforretninger i Norge er syntetsike..Så lite trolig man støtter noe kriminelt... Diamanter TRENGER ikke koste tusener..Må nok opp i 1000 ja, men når vi brukermellom 1000 og 5000 på gaver itl hverandre avhengig av årets økonomi, så synes jeg ikke det er mye å be om en en en-stens diamantring av den enkle typen hvor prisen ligger på alt fra 998 til det uendelige, avhengig av karat på diamanten..Nå kan man også få sølvsmykker med diamant, som er helt likt hvitt gull med diamant men under halve prisen...... Og mange av oss som ønsker diamanter ønsker det nok i rings form, som meg og at et bestemt spørsmål kommer med ringen )
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #95 Skrevet 12. desember 2009 Og hvor mange ganger har ikke billige klesbutikker i Norge fått søkelyset på seg pga slaveri og barnearbeid... Det er rimelig naivt å tro at dette kun foregår i diamantverden... Det er like vanlig i mange andre bransjer som de fleste av dere benytter dere av. Hykleri!!! Ikke tro at jeg forsvarer slaveri, men poenget er at dette gjelder ikke kun diamanter... Vi kan jo se litt på fair traid produkter.... jada... skal jeg ta det for god fisk? Det har jo også vist seg at det ikke har vært dyrket og høstet slik det blir garantert... Biodisel på oss = mindre mat på noen andre.... Og for å svare HI; Ja jeg har diamantring. Ja jeg har fått diamanter av min kjære. Ja vi har felles økonomi. -Gavene jeg kjøper til han er tatt i fra samme konto så ser ikke helt problemet der... Slik er det med felles økonomi....
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #96 Skrevet 12. desember 2009 Kan vi vel. Begge sparer hver mnd. likevel. Jeg sparer til bryllup han sparer til noe annet, som jeg ikke vet hva er. Dessuten har jeg sagt jeg ikke ønsker med diamanter med mindre jeg får store ordentlig dyre. Sånne små som nesten ikke syns vil jeg ikke ha. Så da er det nok lenge til, eller for å si aldri, at jeg får det
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #97 Skrevet 12. desember 2009 Hykleri? Det er kun hykleri hvis man kun boikotter utvalgte bransjer og overser andre. Siden du ikke vet hva folk i denne tråden gjør, virker du mindre begavet som bruker betegnelsen hykler på folk.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #98 Skrevet 12. desember 2009 Må du ikke forveksle økologisk og fair trade. Fair trade har ingenting med dyrking å gjøre, men betaling for arbeiderene.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #99 Skrevet 12. desember 2009 Forfriskende å se et kjempeflott og reflektert innlegg Er så hjertens enig med deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå