Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #51 Skrevet 11. desember 2009 Jeg får snart vondt i hjernebarken av deg. Ja, da har de blitt impoertert på etisk vis av Norge, det er ikke sikkert de har blitt eksportert eller utvinnet på etisk vis. Klarer ikke hjernen din å forstå dette?
DK+2 Skrevet 11. desember 2009 #52 Skrevet 11. desember 2009 Kunne gjerne tenkt meg en fin diamantring, eller det trenger ikke være ekte diamanter engang, bare noe som ligner. Må være en søvring selvfølgelig med en enkel stein i midten, en flat stein, sånn at den ikke setter seg fast over alt, det hadde bare vært ubehagelig.. men for å si det sånn, jeg er like glad UTEN å ha en ekslusiv diamantring, er godt fornøyd med gifteringen min av gull UTEN diamant
LinnisR83 Skrevet 11. desember 2009 #53 Skrevet 11. desember 2009 Ehhh....Der tar du feil, for der er de faktisk ikke slik dere påstår at de er! De hogger ikke hodet av folk, de slår ingen, og de skyter ikke. De sitter faktisk å samarbeider. Derfor sier jeg at du/dere har kjørt dere fast på at det er som for 200år siden. Og poengterer her at det FINNES steder der det utøves vold og kriminalitet for diamanter, helt sant, men det er ikke de som er i avtale med Norge.
LinnisR83 Skrevet 11. desember 2009 #54 Skrevet 11. desember 2009 Nei, vet du hva...Du er jo bare helt fjern! Jeg gidder ikke diskutere med deg lengre, jeg, for dette blir litt barnslig for meg, og jeg blir sliten av å repetere meg selv heletiden, for det går jo rett og slett ikke INN i den trange skallen din!!!!!
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #55 Skrevet 11. desember 2009 si det til de stakkars diamantutvinnerne uten lemmer du....
LinnisR83 Skrevet 11. desember 2009 #56 Skrevet 11. desember 2009 Det er du som ikke fatter. For Norge GIR den garantien! Og som jeg skreiv her oppe, skal det mye til for at disse diamantene blir importert via korrupte mennesker, som du syntes hele verden er! JA, heller naiv, enn nervevrak og infernalsk skeptiker!
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #57 Skrevet 11. desember 2009 Oh my, er det mannen din som var på diamantsafari som foret deg med dette? Har han snakket med hver eneste arbeider i enerom for å få høre hvordan det egentlig går for seg? Nei det trur jeg ikke. Snakk om å være hjernevasket.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #58 Skrevet 11. desember 2009 Det er jo du som er den dumme her nå. Hvis du gidder å lese deg litt opp på Kimberley-kritikken, korrupsjonen som er avdekket rundt osv, vil du kanskje forstå det som blir sagt her. Det er desverre ingen garanti for etiske diamanter her i landet. Korrupsjonen skjer i andre land, ergo hjelper det ikke at Norge forbyr det når verden blir holdt for narr. Skaff deg et velfungerende hode, sett deg inn i ting. Jeg vet at du ikke er dum, men du virker helt blåst i denne tråden,
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #59 Skrevet 11. desember 2009 Snakk om å leve i en eventyrverden Linnr. Du og mannen din er vel mer dum og naiv, mens vi andre er ralitistiske og vet at verden ikke er like sukkersøt som vi selv ønsker den skal være. Og nei, jødene ble jo selvfølgelig ikke drept i et gasskammer. De var der alle sammen på et slektstreff og falt bare i dusjen. De som måtte tro noe annet er jo bare infernalske skeptikere og nervevrak.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #60 Skrevet 11. desember 2009 Jeg kan også garantere dette. Det betyr ikke at garantien er valid. Har du virkelig en sånn grenseløs naiv tro på at Norge er verdens vaktbikkje, og da kan ingenting galt skje? Jadda...
LinnisR83 Skrevet 11. desember 2009 #61 Skrevet 11. desember 2009 JO JEG FORSTÅR DET, og slutter ikke du å repetere deg selv, og heller ser på hva jeg skriver, tror jeg rett og slett at du har gått opp for argumenter, egentlig. 1 % av diamantene som blir solgt verden rundt (det var 12% før Kimberly ble innført) bidrar til økonomisk krig/borgerkrig/vold osv. Men hva med de resterende 99%? Kan man ikke kjøpe noe som er 99% sikkert?
LinnisR83 Skrevet 11. desember 2009 #62 Skrevet 11. desember 2009 Bare fordi jeg ser en annen side av saken enn det du gjør, gjør meg ikke dum. Som jeg skriver her oppe er det bevist at 1% av diamanthandelen verden over fører til elendighet, men hva gjør man med de 99% ? Fra 1870 har det skjedd 2 alvorlige tilfeller som har blitt registrert, deriblandt Blod-diamant episoden som utløste borgerkrig....sierra leone og alt det der, og det andre er en gruppe som ble tatt i kongo for å prøve å smugle diamanter fra kongo og til elfenbenkysten. Derfor venter jeg enda på dokumentasjon etter 2004 om noe korrupte greier, eller noe uetisk med diamant import/eksport.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #63 Skrevet 11. desember 2009 I dette tilfellet, hvor vi snakker om diamanter, så mener jeg nei. 1% sjanse for nød (tallet er forøvrig høyere) er for stor risiko bare for at folk skal få tilfredstilt den fjollete forfengeligheten sin. Du burde virkelig ikke snakke om å repetere seg selv, du er jo dronningen av det i denne tråden.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #64 Skrevet 11. desember 2009 Noen som har hakk i plata er jo deg. Har du ikke en litt boble du skal krype tilbake til?
LinnisR83 Skrevet 11. desember 2009 #65 Skrevet 11. desember 2009 Mye galt er skjedd, men det har enda ikke blitt tatt noen i smugling eller dokuforfalskning eller korrupsjon siden kimberly avtalen ble slått i bordet...derfor velger jeg heller å tro at det fungerer istedenfor å tenke at alle er slemme og alle er korrupte, for som jeg sier så er det 99% sikkert at du får diamanter som ikke har vært involvert i vold. Det som er problemet til dere to, er at dere ligger enda på den ene episoden på 90 tallet, med den blod diamanten- historien. Men fortell meg flere episoder...og dokumenter de! Ikke bare si at ditt og datt skjer, og at jeg er naiv, før dere klarer å legge fakta på bordet!
LinnisR83 Skrevet 11. desember 2009 #66 Skrevet 11. desember 2009 Herregud. Kan du motbevise det jeg sier da eller? Nei, trukke det, nei! Snakk om å være fjern!
LinnisR83 Skrevet 11. desember 2009 #67 Skrevet 11. desember 2009 Jo, heller boble, enn under en stein.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #68 Skrevet 11. desember 2009 jeg elsker diamanter. lest mye om det også. forferdelig historie, men det er riktig som linn sier. det er ikke slik det foregår i dag. siste episode var på 90tallet, da denne berømte blod diamanten var ettertraktet.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #69 Skrevet 11. desember 2009 Naive naive forfengelige kvinne. Ja, for hvem er det som liksom registrerer korrupsjon? Er jo det som er hele poenget. Man aner ikke hvor diamanten har blitt utvinnet fra og hvilken hendelser som ligger bak. Har ingen betydning hvilken regler Norge har når de importerer diamanter inn i Norge, så lenge det finnes korrupsjon i diamantverdenen. Hadde du vært tilstede selv når diamanten kom opp av jorda, fraktet den selv til Norge, og hadde stått og sett at diamantet ble tilpasset og festet til din ring - først da kunne du ha vært sikker i din sak. Og du er bra nedlatende i din omtale av borgerkrigen i Sierra Leone og tilstandene i Kongo. Blir dårlig av slike respektløse egoister som kun klarer å se ting fra sin egen eventyrvinkel.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #70 Skrevet 11. desember 2009 Bare så dere vet det, påståelige anonyme her, er det ikke bare slaveriområder det er funnet diamanter. De største funnene har funnet sted i Australia og Canada. Australia har i dag 1/3 av verdensproduksjon av diamanter. Russlang og Frankrike har også endel diamantproduksjon. Så dere burde roe dere litt ned med "fakta" her inne. For det er ikke utbredt med uetiske brudd på menneskerettighetene i forhold til diamantproduksjon i Austr. Canada, Russland eller Frankrike.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #71 Skrevet 11. desember 2009 Hehe, mannen til Linnr har vært på safari og inspisert hver eneste gruve. Derfor så er det ikke sant at det finnes korrupsjon innen diamantverden. Folk er så utrulige dumme at det er direkte skremmende. Bevis at det ikke finnes korrupsjon da? Nei, jeg tror ikke det nei!!!
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #72 Skrevet 11. desember 2009 Det er vel kanskje du som er fantastisk treig her i kveld, anonym 23:58? Du virker som en frika miljøaktivist som kun er ute etter å trykke ned andre som ikke mener det samme som deg. La nå andre kose seg med diamanter, så får du sutre over at du ikke har råd.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #73 Skrevet 12. desember 2009 Jeg har også vært i Sør-Afrika. Der var vi inne i et slags museum hvor vi fikk endel historie rundt diamantproduksjon. Vi fikk bli med ned i gruvene og vi fikk se noen av de største diamantene (avtrykk) som var funnet mange hundre år tilbake. Vi fikk en gjennomgåelse på hvordan driften og eksporten fungerer, og det er ikke noe kriminelt eller uetisk med måten de gjør businessen sin på. De fortalte også i korte trekk at mange land etter Sierra L. episoden, kuttet ut diamantkjøp, og at grunnen til at de laget en intern avtale (Kimberly) er fordi de tapte endel land som "kunder" med denne episoden. Så korrupsjon er det ikke så mye av lenger. Må også fortelle dette. Vi traff en mann som jobet i en av gruvene. Han fortalte hvor takknemlig han var for at han hadde akkurat denne jobben. Som dere vet er det ikke akkurat det rikeste kontinentet på denne jord, og han fikk ikke mye i lønn, i forhold til det vi får i timen, men han hadde nok til mat til han og hele familien. Så han var strålende fornøyd. Har dere tenkt på hvor mange arbeidsplasser man fjerner, ved å ikke kjøpe diamanter? Dette var bare mitt synspunkt og min erfaring. Ønsker ikke å være med i diskusjonen, men vil at dere tenker dere litt om.
LinnisR83 Skrevet 12. desember 2009 #74 Skrevet 12. desember 2009 Hør på deg a? Du er jo helt fjern. Hvor har jeg vært nedlatende om Sierra Leone? Hva pokker kan du si om min "synsvinkel"? Den er like uforståelig som din synsvinkel er for meg, men du burde slappe av med dritten din her, altså. Du babler og kakler i vei om alt mulig, men som jeg sier igjen, du har ingen dokumentasjon på NOE av det du kommer med!! Du kommer kun med synsing og tomt prat. Du avfeier Kimberly prossessen uten å komme med annet enn hjernevreng fra din side. Det er kun tanker! DU vet ikke om det er jævlig eller ikke i disse gruvene....DU vet ikke om det er korrupsjon. Dette er noe du går utifra!! Du kan ikke sitte her å ha en diskusjon på noe du går utifra, skjønner du! Lett på ræva å kom deg ned å se. Kom deg til Canada, og se der om det er mange korrupte importører der, dra til Finland eller Russland, og oppsøk diamanteksportører der. Se om det er slik du trodde...!
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #75 Skrevet 12. desember 2009 Er like fantastisk når andre ikke klarer å komme opp med noe mere originalt når noen er uenige med deg, at de må være misunnelige. Ikke alle ønsker seg døde, unyttige gjenstander som på samme tid kan være en gjenstand for at umenneskelige handlinger. Du skjønner det uvitende kvinnemenneske, at ikke alle er like overfaldisk og egoistisk som deg. Jeg setter moral og etikk framfor egen griskhet. Og joda, har en del arvede diamanter og safirer, men de blir ikke tatt i bruk. Ser ikke verdien i de og har ikke tenkt å beholde de. Håper noen i slekta vil ta de. Du kan kalle det frika miljøaktivist, men synes det er mye bedre enn å være en et menenske blottet for andre egenskaper enn min egen griskhet. Takler man ikke at det er blod-diamanter man bærer på, så ikke bær de i det hele tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå