Gå til innhold

De som ønsker seg diamanter av mannen sin til jul....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har puttet en diamantring (type 7000) i en bamse som vi gav til Fretex.

Skrevet

Der tenke jeg ikke slik som dere. Slutt å spis kjøtt fordi dyr lider, slutt å handle klær for barn lager de, slutt å bruk make up for de er testet på dyr. Gå naken, ikke spis, og vær medmennesklig.

Tror du den lille steinen på 0,4c spiller no stor rolle i den store sammenhengen om at folk kriger over diamant steiner i sør afrika? Og ikke kom med..Alle monner drar, for de steinene som det er allerede drept for, får dessverre ikke jeg gjort noe med!

Nei jeg er ikke naiv, men tror norge er strenge på disse regler, akkurat som de er med smugling og andre ting, og har aldri hørt hverken i media eller andre steder der noen er tatt for forfalskning i papirer mtp blod-diamanter. Så skal du være så forbanna etisk, får du gå i evas drakt, og slutte å spise noe som har med dyr å gjøre, og flytt i et telt i skogen.

Skrevet

Tror du virkelig det hjelper at lille norge er "strenge"??

Og at ingen falske dokumenter kommer gjennom nåløyet??

NAIV!

Skrevet

Så da er det greit at jeg kjøper den pelsen jeg så på. Tross alt har dyret dævva!

Skrevet

Det hjelper ikke at Norge er strenge på hva de importerer. Snusket foregår i andre enden. Dette er velkjent kritikk av Kimberley-sertifikatet. Siden du gir inntrykk av å kjenne godt til det, er dette noe du bør vite.

Grunnen til slaveriet og torturen i diamant-industrien er nettopp holdningen du viser. "min lille ring utgjør ingen forskjell". Problemet er at millioner av mennesker tenker likt. Wake up!

Og til alt det andre du ramser opp: jeg er en særdeles bevisst forbruker, både miljømessig og etisk. Du burde bli med på det.

Dette med å flytte i telt blir så barnslig at jeg jeg ikke lenger er overrasket over at du forsvarer diamant-trangen din.

Skrevet

Det er akkurat slike mennesker som deg Linnr som bidrar til at mennesker blir drept på grunn av diamanter. Barn, kvinner og menn kidnappet, tvunget til slavearbeid, drept...

Du er ikke bare overfladisk, men et skammelig godt eksempel på den vestlige, overfladiske og arrogante personen som driter i hva som skjer men andre og hvilken konsekvenser ting har, så lenge du får det som du vil.

Håper du klarer å se at steinen representerer flere daue folk enn år du har klart å være ilag med mannen din.

Skrevet

Deltagende stater må gjennomføre regler som innebærer at:

hver forsendelse av uslepne diamanter til og fra statens territorium ledsages av et sertifikat som oppfyller Kimberley-prosessens kriterier.

det finnes en import- og eksportmyndighet som kontrollerer og/eller utsteder sertifikater for den enkelte forsendelse

det innføres forbud mot import fra og eksport til land som ikke er deltagere i Kimberley-prosessen

det føres statistikk over produksjon, import og eksport av uslepne diamanter.

Utenriksdepartementet har oppnevnt Norges Gullsmedforbund som norsk tilsynsmyndighet. Kimberley-prosessen forutsetter et aktivt samvirke mellom statlige og private aktører for å være mest mulig effektiv. Bransjen har også en sterk interesse i å avverge at handel med såkalt konfliktdiamanter finner sted. Ved aktivt å medvirke til å hindre slik handel, oppnår bransjen å kunne forsikre forbrukerne om at diamanter kjøpt i Norge ikke er konflikt-diamanter.

Ansvarlig person for forsendelsen skal på forhånd melde fra om forsendelsen på fastsatt skjema til Norges Gullsmedforbund. Forhåndsmeldingen skal være kommet frem til Norges Gullsmedforbund senest 1 virkedag før forsendelsen skal ekspederes.

Varer som omfattes av denne forskriften skal importeres over Oslo Lufthavn Gardermoen. Forsendelsene skal fysisk lagres på tollagerholders lager på Oslo Lufthavn Gardermoen inntil Norges Gullsmedforbunds kontroll og fortolling har funnet sted.

Forsendelsen av uslepne diamanter skal underkastes kontroll av Norges Gullsmedforbund for å fastslå at diamantene er behandlet i samsvar med Kimberley-prosessens sertifiseringsordning.

Kommer du gjennom dette nåløyet her uten at du blir merket, er halve norge korrupte, og da lever du i en action film. Dette er ikke bare en eller to som er involvert, det er skattemyndighetene, tollen, oslo lufthavn, politiet, og den norske gullsmedforening.

Skrevet

Nå er du bare direkte ekkel og teit egentlig. Du nekter å høre på det jeg skriver, og lager dine egne tanker rundt dette. Du kommer med ingen fakta, kun at alle er så korrupte...Hvordan i huleste kan du dokumentere det? Eller fastslå bevis?

Skrevet

Nå kunne jeg aldri ha ønsket meg diamanter, går med en ring, og det er forlovelsesringen, enn så lenge, blir to, en på hver ringfinger, etter bryllupet, men ingen diamanter!

Fikk en gang et anheng i hvitt gull med diamanter fra min kjære, har dessverre greid å rote det bort, og med dessverre mener jeg ikke fordi steinene var diamanter, men fordi jeg hadde fått det av ham.. Savner det helt enkle i gult gull som jeg fikk fra ham i 18 årsgave, men greide å miste det også.. elsket det smykket, selv om det sikkert ikke var så dyrt.. Affeksjonsverdien betyr mer enn all verdens diamanter!

Skrevet

Herregud... Er dette vanskelig å forstå? Jeg foreslår at du leser deg opp på forholdene i landene hvor diamantene blir utvinnet. Deretter leser du deg opp på forfalskninger av opprinnelsesland. Så bør du lære litt om det lukkede miljøet rundt diamantindustrien. Og avslutte med litt om organisert kriminalitet og menneskehandel.

Helt fra starten av har Kimberley-prosessen og sertifiseringen blitt grovt kritisert for ikke å fungere som den skal. At mottagerlandene er strenge hjelper lite når korrupsjonen når opp på statsnivå i opprinnelseslandene!!

Skrevet

Det handler om prinsipper, LinnR83!

Om en som er vegetarianer spiser bare en liten bit kjøtt så har vedkommende gått i mot sin egen overbevisning, og hva er vel da vitsen med å være vegetarianer?

Uansett hvor liten diamanten er, så må den opp av gruven, og den kommer ikke opp helt av seg selv.. Hvis du ser på hvor utrolig mange ringer, smykker, øredobber osv som inneholder en 0,4 karats diamant, så skjønner du vel at det må ganske mange diamanter til?

Skrevet

NEI DET ER IKKE VANSKELIG Å FORSTÅ!! Du har på en måte litt trangt for det du? Jeg sier at jeg er inneforstått med hva som skjer og alt rundt dette, men Norge garanterer at de diamanter vi får her, har gått en smertefri prossess! Det er DU som har vansker for å forstå, for du har satt deg fast i det sporet at halve verden er så forbanna korrupt! Min mann har vært i Durban og Botswana på diamanthistorisk safari, og det er ikke slik du ser på film, at folk flyr rundt og pisker hverandre eller dreper hverandre for en diamant. De har faktisk hengt litt med i tiden de også, og klarer å forhandle. JA jeg vet at det finnes områder som tar helt av for å få fatt i en diamant, men så mye som du utgir deg for å kunne om dette emnet, burde du også vite at ikke alle steder er slik! Disse statene er med i denne avtalen, og det er over 20 land! Hvorfor skal de opprette en slik avtale om de ikke mener det? Du må være rimelig skeptisk om du går rundt å tenker slikt om ting. Jeg velger heller å tenke positivt, å tro at det ER slik Gullsmedene informerer oss om, at det faktisk ER lovlig Kimberly prossess som må til for å få den steinen på fingeren!

Skrevet

Diamanter ja, hva i allverden skal man med det da? Det glitrer like fint i Zirkonia og ingen vet forskjell likevel!

Skrevet

Jeg kommer faktisk med lover som står i Norges Lover...Om du er skeptisk til det, får være din greie, men bedre kilde finner du ikke.

Skrevet

Tror du virkelig at de er så dumme at de sender nordmenn på "diamantsafari" inn i de verste områdene?

Skrevet

Er du så lite smart som du fremstår nå?

Poenget er at NORGE IKKE KAN GI DEN GARANTIEN. Fatter du virkelig ikke dette? Norge kan garantere at diamanter i Norge er importert etter etiske retningslinjer, men det hjelper jo ikke når Kimberley-sertifikatet ikke fungerer i praksis.

"Disse statene er med i denne avtalen, og det er over 20 land! Hvorfor skal de opprette en slik avtale om de ikke mener det? " PENGER. Herrefred.

"Jeg velger heller å tenke positivt, å tro at det ER slik Gullsmedene informerer oss om, at det faktisk ER lovlig Kimberly prossess som må til for å få den steinen på fingeren!" Ja, det velger du. Også regnbuer og pasteller og fred på jord. På godt norsk, naivt og egoistisk.

Skrevet

Du Blondie. Du vet at Norge sine lover ikke gjelder i andre land? Og du vet at Norge ikke utvinner diamanter?

Skrevet

Ja, men det er jo det jeg sier. Om det handler om prinsipper, burde man, om man skal slutte med alt som KAN være uetisk?! Det står ingen sted at det ER slik at Norge ikke klarer å holde seg til Kimberly prossessen....det er bare noe anonym her går utifra!

Skrevet

Kan du snart forstå at problemet ikke er om Norge klarer å holde seg til retningslinjene etter Kimberley-prosessen? Det har blitt forklart deg mange ganger nå.

Skrevet

HAHAHAHA! Er dessverre ikke blond! Ja, det vet jeg, men det gjelder i NORGE, der jeg kjøper mine diamanter! Ergo, blondie, når diamanten kommer inn i dette landet, er det norske lover på å selge disse..men du tror vel kanskje at disse store gullsmedkjedene driver korrupsjon???

Skrevet

Du skjønner ikke at Blondie henspiller på mentale evner, ikke hårfarge? :)

Selvsagt gjelder norske lover i omsetningen av diamanter her i landet. Er du veldig trøtt siden du er så fantastisk treg ikveld? PROBLEMET ER IKKE HVA SOM SKJER HER I LANDET: PROBLEMET ER HVA SOM FOREGÅR I OPPRINNELSESLANDET: DER GJELDER IKKE NORSKE LOVER. Fatter du virkelig ikke dette?

Skrevet

Herregud, det er jo hele problemet!

Kjøper jeg diamanter i Norge, har de blitt importert på etisk vis. Altså, Kimberly avtalen sier at Norge ikke har lov til å kjøpe inn diamanter som da har forårsaket vold, drap eller lignende. Da sier jeg igjen jeg...Da kjøper jeg LOVLIGE, SNILLE diamanter...Få DET inn du!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...