Gå til innhold

Opptining av mm...

Anbefalte innlegg

Skrevet

På sidene til ammehjelpen så står det at opptint melk er holdbar i 24 timer. Men betyr det fra man tar ut melken av frysen, eller fra den er ferdig tint?

Videoannonse
Annonse
Gjest eelis+pepperkakemannen!
Skrevet

Håper noen har svar på dette...

Skrevet

Hmm - har ikke fasitsvaret her, men når jeg har tint opp melk har jeg tatt melken opp i kjøleskapet kvelden før slik at det har tint i løpet av natten, og da har jeg brukt melken i løpet av den dagen. Dvs. jeg har i hvert fall latt det stå inntil 12 timer før bruk, og det har gått helt fint.

Men formuleringen på ammehjelpen.no er jo "Tint, tidligere frosset melk er holdbar i 24 timer i kjøleskap." - slik det står betyr det at den er holdbar i 24 timer etter at den har tint, så får man gå ut fra at de har formulert seg korrekt. :)

Skrevet

JEG HAR FASITEN!!! :)

jeg er melkegiver og ifølge melkebanken ved sus så er opptint melk holdbar i 3 døgn etter den er tint. dette gjelder vel og merke dersom den er tint langsomt. enten i kjøleskap over natten eller et par timer på benken slik at den er fremdeles litt isete når man setter den i kjleskapet. dersom man tiner i vannbad gjelder 24timers-regelen.

litt rart at ammehjelpen sier 24 timer da. men jeg stoler på melkebanken, de burde jo vite det, de som gir melk til prematur-babyene:)

Skrevet

Tusen takk for hjelp :o)

Når jeg tinte opp melk som jeg pumpet i september så smakte den IKKE godt. Lukta fælt og smakte fælt, enda jeg har fulgt alle regler, med koking av pumpe og embalasje, samt tint den langsomt i kjøleskapet. Måtte bare kaste den. Har et stort lager i frysen som jeg jobbet veldig hardt for, og som jeg nå er redd jeg må kaste :o(

Andre som har opplevd dette eller??

Skrevet

ja, her kommer fasiten igjen... kremt kremt;)

jeg pumper som nevnt til sus, og jeg vasker puppen hver gang før jeg pumper. vi har jo masse bakterier på puppene, som ikke er farlige for babyene våre. men når de er i melka kan de utvikle seg og gjøre melka dårlig. så mest sannsynlig er det nok en og annen boks som er dårlig, men mesteparten er nok bra. på sus tester de alle boksene jeg leverer inn og det er alltid noen de må kaste. så fortvil ikke! du kan nok bruke mesteparten.

husk også at du ikke skal varme mm mer enn til 40grader. da blir næringstoffene ødelagt.

Skrevet

oh, glemte noe! dersom det er råmelk du har pumpet, er den bare holdbar i 3mnd i frysen. altså den melka du pumper de første 3ukene etter du har født.

Skrevet

Hihi så veldig kjekt å ha en fasit ;o)

Takk for svar passilurken! Da håper jeg at resten av melka er i bedre forfatning :o)

Skrevet

Dette med lukt og smak... Kan maten som ligger i fryseren sette lukt og/eller smak på melka, og i så fall, hvordan reagerer babyen på det?

Skrevet

melka ligger jo i en tett beholder så den skal ikke ta lukt eller smak fra andre ting. i såfall bør du gjøre noe med innpakningen din:)

Skrevet

Hei,

mm som har vært fryst ned kan få en rar bismak (og bilukt) fordi fettstoffene i melken brytes ned mens den er fryst. Les mer om hvorfor på ammehjelpen sine sider: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=168. Jo lenger melken er nedfryst, jo verre blir denne lukten/smaken, er min erfaring.

Min melk fikk en slik bismak/bilukt etter frysing i over en måned. Den lukter da litt harskt, egentlig litt som gulp. Men så lenge du har håndtert melken korrekt (frosset den ned med en gang og pumpet etter reglene), og den ikke har vært frosset ned lengre enn den skal, kan denne melken brukes. Det er dog ikke sikkert at barnet ditt liker smaken, i så fall er det ikke noe å gjøre... :( Gutten min syntes heldigvis melken var grei tross bismaken, så jeg fikk ikke noe problem med dette. Du må nesten bare teste med barnet ditt og se om melken går ned eller ikke - ikke kast melken før du har prøvd, i hvert fall. :)

Skrevet

Hvilke regler gjelder for pumping da? Hehe

Jeg bør kanskje ta opp en pose med frosset melk og se om han vil ha den? Det hadde jo vært kjedelig å sende han til barnevakten, og så vil han ikke ha frysemelka.

Skrevet

Det viktigste for pumpingen er rengjøring av utstyret: Skyll utstyret i kaldt vann etter bruk, vask det deretter for hånd (zalo er fint) og skyll godt. Steriliser så utstyret (koke 10 minutter eller sterilisator), og la det lufttørke. Når man donerer skal man vaske av brystet med en fuktig klut først (ikke såpe elns, bare vann) og klemme ut noen dråper før man pumper (for å rense melkegangene), men tror ikke det er viktig for egen pumping (jeg gjør ikke dette når jeg pumper til eget bruk).

Og så er det viktig å fryse ned melken med en gang, selvfølgelig. :)

Det lønner seg nok å ta opp en pose og se om han vil ha den, ja. Som sagt kan det ta noe tid før melken får en bismak, så om han ikke liker melken du tiner opp, kan det hende han liker melk som bare har vært frosset en liten stund (så går det fortsatt an med barnevakt og mm hvis man bare pumper kort tid i forkant). :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...