Gå til innhold

Besøke mor i utlandet under sykemelding.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er nå gravid, har slitt en del med arbeidsplass som ikke vil tilrette arbeidet for meg slik at jeg kan jobbe mest mulig behagelig. Pga dette føler legen at det beste er at jeg holder meg hjemme ut året, og prøver å komme tilbake med gradert sykemelding når julestria er over.

Problemet mitt er jo da at jeg og samboern skal besøke moren min, resten av slekta og bekjente i romjula. Har ikke sett dem på halvannen år siden de bor i utlandet.

Billetene var bestilt for lenge siden, og kan ikke refunderes. Har ikke mulighet til å ta ut ferie ettersom de ikke gir ferie i jula, men for meg har ikke det vært noe problem da jeg har spurt kollegaer om de kan dekke opp de få vaktene jeg vil være borte, og det ville de gjerne gjøre. Nå som jeg er sykemeldt, er ikke det lenger aktuelt, og jeg sitter da med problemet med at jeg drar om to uker, har ikke nevnt dette til legen da jeg ikke visste noe da om at det var et problem, og er redd nav vil nekte meg å reise.

Er ikke redd for å bli syk eller noe der nede, ettersom jeg har full oppholdstillatelse og er forsikret der borte. Men mer redd for pes med NAV.

Noen råd til hva jeg bør gjøre? Veldig redd for å bli nektet å reise, da jeg trenger å se familien min, spesielt nå som jeg venter mitt første barn har jeg behov for å ha de litt i nærheten av meg! Jeg skal ikke på ferie, jeg skal ikke ut og farte eller noe som helst slikt. Jeg skal på besøk og kommer til å ta det helt med ro!

Fortsetter under...

Du har vel i grunn ikke rett på sykepenger hvis du er i utlandet, men så tror jeg det er noe med tillatelse fra lege el.l. som vedlegg så kan du få det allikevel. Det står om dette på NAV sine sider et sted.

Huker du av på at du skal til utlandet så får du kanskje trekk i sykepengene denne perioden.. ? Hvis du reiser uten å si ifra, og det blir oppdaget så har du vel i grunn svindlet, og kan regne med konsekvenser (iallefall betale tilbake..?). Står kanskje noe om at dersom du unnlater å gi opplysning eller gi feilopplysning så kan det medføre straffeansvar (har sett det et eller annet sted i off./NAVpapirer).

Ville snakket med legen din jeg, han kjenner helt sikkert til regler rundt dette ut i fra sin erfaring, og det virker jo som om du har god dialog med han.

Jeg hadde samme problemet sist jeg var gravid. Legen min sa at det bare var å reise. Han sa at det punktet var mer ment for de som har prolaps i ryggen, som sier at de verken kan stå eller gå, men som reiser på en 12 timers flyreise med en gang de blir sykemeldt.

Jeg har også vært 2 uker i syden under en sykemeldingsperiode, da fordi jeg trengte å komme meg bort. Å reise bort kan være terapi i noen tilfeller:-)

Annonse

Hei til alle sammen! Takk for at dere har svart.

Har gjort som dere sier, som magefølelsen min også mente jeg skulle, og det var å dra tilbake til legen og snakke med han om det. Han skrev ut et skrive om reisen ikke ville påvirke helsetilstanden min og noe andre greier, og reiste dermed ned til nav og skrev ut et søknadskjema om å beholde sykepenger under utenlandsopphold!

Vil såklart beholde pengene, men i værstefall så taper jeg noen kroner på det, men da kan de ihvertfall ikke kjefte på meg for å ha gjort noe galt! :)

Blir godt å se mamma og resten av folket! Lenge siden nå ^^

håper dere alle får en fin jul! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...