Gjest Skrevet 11. desember 2009 #1 Skrevet 11. desember 2009 Dersom dere, gjerne veldig uventet, må lage en middag som kan ta maks 10 minutter å lage fra dere ankommer kjøkkenet til dere sitter ved bordet og spiser, hva lager dere da? Må ærlig innrømme at jeg i svært stor grad tyr til halvfabrikata, og dels helfabrikata dersom jeg har skikkelig liten tid å lage maten på. Vet man om at man har dårlig tid, kan man jo lage klart noe dagen i forveien, men dersom det kom uventet, hva da...? Mine 3 standere: 1: Fiskepudding i stekepannen, frosne grønnsaker og pose-potetstapp til, tar ca 7-8 minutter. 2: Joikaboller på boks, kokt spaghetti (den med fiber, tar 6 min å koke, 4 min å koke opp vann) og kokte gulerøtter (dele i små biter og fosskoke) 3: Spaghetti og kjøttdeig/karbonadedeig (med glass-saus til) med frosne grønnsaker til (igjen fiberspaghettien siden den koker fort, og er hakket sunnere enn vanlig). Noen som vil dele sine raskeste middager? Husk, maks 10 minutter å lage til alt sammen! :-)
NormaJean Skrevet 11. desember 2009 #2 Skrevet 11. desember 2009 jeg er nok diskvalifisert siden jeg ikke har lagd middag på 7 år, hehe. Men mannen min pleier å lage couscous og steke laks, dette tar null komma nix. Ellers så er jo fiskekaker frest i stekepannen med potetmos ganske så raskt:)
MintCondition Skrevet 11. desember 2009 #4 Skrevet 11. desember 2009 *Hjemmelaget tomatsuppe, basert på hermetiske tomater. (ok, det ER bedre om den får koke en stund, men ti minutt duger) *Taco går vel ganske kjapt? *Ikea-kjøttboller i ikeas fløtesaus, med ikeas potatismos til! *Findus ferdiglaget fiskesuppe, ha oppi ekstra småfiskeboller, og finstrimlet gulrot og purreløk. *.....det var vel egentlig det jeg kom på
Gjest Skrevet 11. desember 2009 #5 Skrevet 11. desember 2009 Bare nudler? Blir du mett av det? *imponert* :-)
MathildeC Skrevet 11. desember 2009 #6 Skrevet 11. desember 2009 Sett på en kjele med pasta, stek litt spekeskinke istedetfor bacon på steikepannen (lettere å få "perfekt" til pasta enn baconen og vi har i alle fall oftere spekeskinke enn bacon i hus), skjær opp gode små tomater og agurk, sett fram fetaosten. Hiv alt i en bolle, ha pesto salatsaus på pastaen. Server brød til hvis du har. Alva, jeg måtte le da jeg leste det ene middagstipset ditt: Joika! Jeg vokste opp med at "joika er festmåltidet" (vi bodde langt nord og det var veldig mye halvfabrikat fordi transport til stedet var veldig dårlig) men jeg føler liksom at jeg er den eneste i verden som synes det er godt med joika en sjelden gang :-). Mannen min spyr omtrent av lukten, så jeg kan bare ha det hvis han ikke er hjemme til middag..
Gjest Skrevet 11. desember 2009 #7 Skrevet 11. desember 2009 Vil du dele oppskrift på tomatsuppen? :-) Jeg bruker litt lenger tid på taco enn 10 minutter, men det er en ganske rask middag det også. Må rive ost, steke kjøttdeigen, skjære opp alle grønnsakene/salaten osv. Å, det fikk jeg lyst på nå! Men, tror ikke magen til vesla er helt enig, hehe...
Gjest Skrevet 11. desember 2009 #8 Skrevet 11. desember 2009 Hehe... Mannen min også hater joika, men ungene og jeg elsker det, masse gode minner fra joika jeg også :-)
Alessi med 2 fine gutter Skrevet 11. desember 2009 #9 Skrevet 11. desember 2009 Torsk i form med grønnsaker Trekk grønnsakene noen minutter for å mykne dem, putt gjerne torskefilleten i grønnsaksvannet for å tine denne litt også (går kjappere i ovnen da). Legg torsken i en ildfast form og hell grønnsakene over, et par kladder smør på toppen gir god smak. Strø litt revet ost over, 20 min i ovnen - ferdig Av grønnsaker er gulrøtter, purre, papirka, broccoli, hvitløk og gjerne litt finhakket ingefær veldig godt. Hmmm... kanskje ikke så raskt som du var ute etter, men til mitt forsvar kan jeg si at den er fabelaktig god ;o)
HTC Skrevet 11. desember 2009 #10 Skrevet 11. desember 2009 I tillegg til det du nevner: Steke karbonader og ha på brødskiva m salat til Stekte fiskekaker i pitabrød varmet i brødrster fyllt med salat og rømmedressing Toro Tomatsuppe med ekstra fullkorn makaroni (koker oppi suppekjelen) og hardkokt egg til Pølseomelett Oppvarmet sodd på box eller eller Trondhjemlapskaus på boks Kokt spagetti med skinke på box + mais, gulrot og ost
MintCondition Skrevet 11. desember 2009 #11 Skrevet 11. desember 2009 Hakk en løk, og et par hvitløksfedd i olivenolje, ha over en boks tomater, litt vann (type fyll boksen det var tomater i med vann). Kok opp, med en terning grønnsaksbuljong. Når det har kokt i noen minutter, mos alt med stavmikseren, ha oppi basilikum og en dæsj fløte. Kan godt serveres med enkle ostesmørbrød til, som du lager mens suppa koker! Taco-kjøttdeig får man jo ferdig stekt nå, hehe, og ost ferdig revet Men det tar nok egentlig litt lengre enn ti minutt ja...
CMH Skrevet 11. desember 2009 #12 Skrevet 11. desember 2009 Ostesmørbrød med tomatpuré, pølsebiter/kjøttboller og jarlsberg.. Fiskekaker med spagetti og grønnsaker. Fiskepudding med snarkokt makaroni og potet.
Gjest Skrevet 11. desember 2009 #13 Skrevet 11. desember 2009 Stavmikser står på ønskelisten til jul, og da skal dette prøves (om vi får altså, men jeg tror det, kom en liten glipp av ene svigerinnen min, hehe...), hørtes skikkelig godt ut :-) Takk for oppskrift!
Gjest Mylian med twins Skrevet 11. desember 2009 #14 Skrevet 11. desember 2009 Du må bare spise nok! Jeg spiste akkurat fem poser! :-P
Gjest Mylian med twins Skrevet 11. desember 2009 #15 Skrevet 11. desember 2009 Joika er det beste jeg vet:)
frinella Skrevet 11. desember 2009 #16 Skrevet 11. desember 2009 Jeg er veldig glad i min, fiskebollevariant, Hvitsaus med lappskausblanding, og fiskepudding i terninger, eller fisk i terninger prøvde jeg sist. tar ikke lang tid å smelle i sammen !! har jeg litt reker selng det med:) sever med godt brød.
Gjest Moave Skrevet 11. desember 2009 #17 Skrevet 11. desember 2009 Lapskaus: En pakke (eller så mange man trenger) lapskausblanding fra fryseren kokes opp sammen med 4 dl vann og en grønnsaksbuljongterning (pr pakke). La det koke 5-6 minutter og ha så oppi oppskårne pølser (kjøttpølser eller grillpølser). Litt fersk timian smaker godt oppi. Server med flatbrød.
solita 06 Skrevet 11. desember 2009 #18 Skrevet 11. desember 2009 Kok fullkornspasta, ha i brokkoli buketter de siste 2 min. (kan og hive oppi asparges, aspargesbønner eller sukkererter) Sett pasta, parmesan og cherrytomater på bordet, Værsågod! Blomkål og brokkolisuppe; fres en løk i biter, 1 hvitløksfedd, hiv i 1 potet i biter, surr 1-2 min hiv i 1 kylling buljong og vann fra vannkokern, og ca 1/2 brokkoli og 1/2 blomkål i biter. Kok 3 min og kjør med stavmikser. Nok til 2. Server med (ferdige) krutonger og parmesan eller smør og brød. Eller lag dobbel porsjon lapskaus f.eks dagen før dagen du vet at det blir spesielt travelt. Hmmm passer kanskje aller best for små familier, blir jo enorme mengder hos dere Alva ;-)
solita 06 Skrevet 11. desember 2009 #19 Skrevet 11. desember 2009 Hmmm skulle stå "sett pesto, parmesan og cherrytomater" i den første.
Gjest Skrevet 11. desember 2009 #20 Skrevet 11. desember 2009 Fiskesuppe:) Denne er super!: http://www.tv2underholdning.no/skogheims/fiskesuppe-og-gode-mattips-2675069.html
Gjest Skrevet 11. desember 2009 #21 Skrevet 11. desember 2009 Jeg dobler/tripler bare oppskrifter jeg ;-) Masse gode tips i denne tråden da! Greit å kunne lage noe annet enn bare det vanlige når man har dårlig tid en dag!
erteposen + 4 Skrevet 11. desember 2009 #22 Skrevet 11. desember 2009 Det vi skal spise i dag går raskt: Ørretfilet stekes og serveres med pasta og pesto. Serveres med brokkoli som kokes sammen med pastaen og et par tomatskiver. Bruker en vannkokeren er den ferdig på 15 min. Creme fraish med sitron, salt og pepper kan brukes til saus om en ønsker. Gulrotsuppe: Sett på vannkoker, skrell 5-7 gulrøtter, en potet og litt løk om en ønsker. Surr løk raskt i litt olje, eller hiv alt i biter sammen i en gryte og hell 8 dl vann over sammen med 1-2 terninger hønsebuljong. Kok under lokk i et par minutt til grønnsakene er møre, mos med en stavmixer og tynn suppa med appelsinjuice og/eller melk eller fløte. Pepre, og server. Alt kan skrelles ferdig kvelden før, og oppbevares i en gryte med vann i. Hell av vannet, og tilset kokende vann fra vannkokeren og suppa er raskere ferdig enn en pakke tomatsuppe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå