Gå til innhold

Hvor mye har dere i IQ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok IQ-test på illustrert vitenskap sine nettsider for en stund tilbake, og ble overrasket og stolt over at jeg i følge dem har en IQ på 122, det var visst litt over gjennomsnittet.

Skrevet

Når jeg tok den der på NRK for noen år siden havnet jeg på 127 , men vet no ikke om den er helt pålitelig..he he i så fall er det jo ganske bra..

Skrevet

Ifølge Mensa.dk, mensa.no og illustrert vitenskap så har jeg ca 128. En psykolog jeg har snakket med, sier at slike tester pleier å gi en god pekepinn på hvor en ligger.

Men det bør jo være litt omfattende og seriøse tester, da.

Skrevet

Tok en test i bakfylla en gang. Landet på 115, og var i grunn stolt over at jeg ikke scoret 33 på det tidspunktet.

Skrevet

Forøvrig er jeg visst uhyre dårlig på matrisser, hvilket skal gi en pekepinn på praktiske ferdigheter, hvis jeg husker riktig.

Og det kan saktens stemme.

Skrevet

Testa 109 på en seriøs test for mange år siden.

Tar ikke de på Facebook. Hehe, der får jo folk langt over det professorer og genier får. Tror du skal ta din test med ei klype salt også, HI.

Skrevet

"In conclusion, a normal IQ score is 100. A high IQ score is a score roughly over 120. You should also look at your score's percentile rank and the interpretation table provided after each test."

Skrevet

180. Jeg er leder i Einsteinforeningen.

Skrevet

Illustrert vitenskap: 134. Mensa: 130.

Skrevet

hadde litt over 140 en gang for mange år siden.. men jeg blir bare dummere og dummere for hvert barn jeg får.. 138 og siden 132.. (testet hos psykolog i forbindelse med rehabilitering etter sykdom som førte til problemer med blodgjennomstrømmingen i hjernestammen, men det handler vel mer om kapasitet og konsentrasjon).

Skrevet

128 har jeg. Jeg skal øve litt mer på logikken på Mensa-testene for jeg har lyst til å over 130, er ikke det Mensa-grensa?:)

Skrevet

140 er Mensa-grensen....... Så du må nok øve en stund, da:)

Forøvrig så er 100 snittet i befolkningen:) Merkelig at alle her har over dette, egentlig;) Hvor er de som er under?

Mener at 70 er grensen for utviklingshemmet.

Skrevet

Nok til at jeg kunne blitt med i Mensa, men nerdefaktoren min er ikke hoy nok til det ...

IQ er forresten oppskrytt. Det er faktisk viktigere hvor flinke mennesker er til aa tenke rasjonelt. Hvem hadde gjettet at Bush for eksempel har en super IQ? Problemet er at han ikke vet hva han skal bruke den til.

Skrevet

IQ-tester fanger opp bare en type evne...Den hjernehalvdelen som går på matematisk forståelse. Nå er matematikk grunnleggende for mye her i verden, og scorer man høyt på IQ-tester har man ofte evne til å lære ting raskt da man kanog systematisere stoffet som skal inn...

Problemet er at IQ-tester ikke omfatter f.eks evne til å HUSKE ting man har lært heller ikke språklige egenskaper, kreativitet og empati.. Dette er egenskaper som er mer alvorlig å "mangle" enn IQ,- for å sidet enkelt....

Jer scorer alltid høyt på IQ tester og har alltid greid kravet på Mensa sine tester de har på nettet. Har hatt gode karakterer på skolen uten og gjøre mye lekser..MEN jeg husker ikke lenge....Rett etter prøven er over blir jeg "Blanket ut",- spør meg om historie nå, religion, geografi, og jeg vil stryke på hvilken som helst ungdomsskoleprøve. Barneskolen også..Men da jeg GIKK i aktuelle klasser hadde jeg alltid alt rett på prøvene....Nanv på personer greier jeg ikke lære, men er racer på å huske navnene når vi sitter i sirket 30-50 stykker, første sier sitt navn, andremann førstemann sitt navn så sitt, tredjemann sier førstemann, så andremann så sitt navn osv..Da greier jeg fint hele rekka. Men omjeg skal snakke med en etterpå så er det IKKE sikkert jeg husker navnet på denne da.....

Så jeg kan med hånden på hjerte si at jeg har høy IQ, men er ikke spesielt intelligent. Kunne vært mensamedlem om jeg ville, men likevel blir jeg slått av de aller fleste i TP og annet spørrespill..... Så til alle som briljerer med høy IQ og dere som "skjems" over lav, det bety så utrolig lite egentlig..Høy IQ tror jeg gjør at man LÆRER letter, men har ingenting med kunnskapsnivå senere og gjøre....Lav IQ kan likevel bety at du sitter inne med "all kunnskap" du har lært fra 1. klasse til og med i dag :o)

Skrevet

10.29: nå må du ikke være så kategorisk uten å sjekke faktakunnskapene først!! Du sier at "IQ-tester fanger opp bare en type evne", dette er helt feil. Det kommer helt an på typen test. Raven-testene (matriser, eller figurer) fanger riktig nok opp ett aspekt av IQ'en din, nemlig det som er ment å gjenspeile den underliggende "flytende" IQ'en, kalt g. Denne korrelerer vanligvis høyt med andre krystalliserte typer IQ, som språkferdigheter og matematikkforståelse. Men man finner enkelte unntak også, de som kun er flinke på et felt. Vanligvis er det imidlertid slik at er man flink på et felt, scorer man også gjerne høyt på de andre.

I psykologien har man derimot flere andre testbatterier å måle IQ med enn Raven! WAIS, for eksempel (Wechsler's adult intelligence scale) og dennes ekvivalent for barn; WISC (Wechsler's intelligence scale for children), som består av flere ulike deler som måler både språk-, matte- og figurforståelse. Dette gir en bredere måling enn kun Raven.

Jeg skrev masteroppgaven min om IQ, så vet litt om de ulike testbatteriene;) For min egen del kan jeg faktisk påstå at jeg ER intelligent og oppfattes som det (har en IQ på 128)- på det viset at jeg er kjapp i hodet, tar ting lett, aldri har trengt å pugge (leste igjennom stoffet før prøver og det satt), og jeg husker godt. Både kunnskap, ansikter, navn og hele tekster. Og jeg er veldig glad og takknemlig for at jeg har et velfungerende og effektivt hode:)

Synes også for øvrig at det var bemerkelsesverdig mange høye scorer her på anonym i dag;). Snittet i befolkningen ligger på 100. Standardavviket er på IQ-skalaen satt til 15, dvs at storparten av befolkningen (husker ikke nøyaktig prosentandel) har en IQ mellom 85 og 115. Under og over dette regnes som henholdsvis lavt og høyt. Og det er helt feil som en sier lenger opp at grensa for å komme inn i Mensa er 140- den er 131!!! Så anonym som ville øve mangler kun 3 poeng;) Og det er faktisk bevist at man kan "trene" seg til 5-6 poengs høyere IQ-score når man behersker logikken:) Men ikke mer.

Skrevet

10.21: FEIL!! Den er 131, IKKE 140. Bare google litt så finner du det. Og man kan faktisk trene opp IQ-en sin til 5-6 poengs høyere score

Skrevet

Er vel ikek spennende for de midt på treet å svare;-)

Jeg har stort sett scoret mellom 120 og 130. Har tatt en test i forbindelse med utredning av hodeskade og fikk da vite at jeg lå i 75. percentil. Det stemmer ganske godt, for jeg føler liksom at jeg er litt smartere enn mange, men ikke eksepsjonell;)

Skrevet

Phu, nå måtte jeg selvfølgelig inn på illustrert vitenskap sin test og prøve meg. Klarte faktisk 126, noe som er rundt der jeg har ligget på tidligere også. Ble noe overeasket over etpar av delresultatene da. Trodde ikke hukommlesen min var så bra, og så trodde jeg at jeg var bedre språklig:)

Eneste gangen jeg har gjort det dårlig på iq-test, var når eldstemann var nyfødt og og den iq-testen gikk på NRK. Husker mannen ble så stolt fordi han scoret bedre enn meg, he he.

Skrevet

Illustrert vitenskap sin test er vanskeligere enn mensa.dk sin nett-test..

Skrevet

Fkk bar 60 jeg da er vel iddiotjeg somikk e fikk merre

Skrevet

Jeg har ikke tatt sånn test jeg, føler vel ikke at jeg har behov for det... Er lur nok til å klare meg sånn generelt, har ikke store vansker med å tilegne meg ny kunnskap, har nokså god menneske-forståelse, men ikke alle tider. Jeg er helt normal, og er lykkelig med det. :) Så her er altså et svar fra en person på snittet. :D Værsågod.

Skrevet

Det er jo det viktigste. Jeg og en venninne tok den ekte mensatesten pga et veddemaal med et mensamedlem om at vi kunne klare den (altsaa han mente at vi var for "dumme"), ellers hadde jeg neppe giddet aa sjekke selv heller. Men saanne liksomtester er jo morsomme da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...