KristineMed2Sønner<3 Skrevet 10. desember 2009 #1 Skrevet 10. desember 2009 Hei! Jeg fant idag ut hos legen at jeg er gravid. MEN jeg har hatt småblødninger siden søndag ( 6. desember) Det er dog meget sparsomme blødninger hvor det bare har vært litt murringer nå og da. Jeg har fortsatt tydelige symptomer som stor vekst i brystene, svimmel, småkvalm, hodepine, større brystvorter og mørk ring rundt, større mageomfang (får ikke på meg en eneste olabukse..) tørst og tørr i munnen +++ Tok blodprøver idag for å sjekke hcg nivået, så skal jeg ta en ny prøve på mandag, for å så sjekke om det har vært noe stigning eller evt. synkning. noen som kan gi meg noen betryggende ord på at dette kan gå bra alikevel..? Jeg har hatt en spontanabort tidligere, før jeg ble gravid med min sønn som nå er 2 år, å da var det ikke tvil på at jeg mistet.. Da fossblødde jeg fra dag èn, med INTENSE smerter, å da var jeg ikke langt på vei i det hele tatt.. Er så grusomt å gå rundt uvitende å bare vente å se.. Veldig spent på blodprøvene som jeg mest sansynelig får svar på på onsdag... Gravitesten var klart positiv på legekontoret, å hun sa den kom opp med en eneste gang... ville jeg fortsatt hatt så klare symptomer, som bare blir sterkere og sterkere, + en så positiv test hvis dette er en spontanabort...? Stor klem fra meg..
Gulljnta Skrevet 11. desember 2009 #2 Skrevet 11. desember 2009 Skjønner deg veldig godt. Har selv hatt blødninger i neste to uker nå, veldig lite, men det er der. Hadde blødninger i forrige svangerskap også, men ikke over så lang tid. Er veldig usikker. Har bestilt meg time for tidlig ul, men tror neste jeg avbestiller og gjør som deg heller, måle hcg nivået for se om det er noe økning. Veldig lite lyst til å betale nesten tusen kr for å kanskje få vite at det ikke er et bankende hjerte i magen min. Det virker som det går bra for deg ettersom du har opplevd en sa tidligere og dette ikke er blødninger på samme måten. Håper på det beste for deg Håper du oppdaterer ang. hcg nivået. Må man ha legetime for å måle det eller kan man bare gå innom å få tatt blodprøve?
Trebarnsmamma2010 Skrevet 11. desember 2009 #3 Skrevet 11. desember 2009 Jeg er 10 uker på vei nå, og trodde jeg spontanaborterte i uke 6. Kraftig blødning i tillegg til klar væske. Jeg var heldig og fikk ta ultralyd, selv om det var så vanlig med SA så tidlig at egentlig så brydde de seg ikke så mye med det. Ultralyden viste at det hadde vært to stk der, og at det fortsatt var en igjen! Posen til nr to ligger der fortsatt, og den gir meg små blødninger innimellom. Ikke friskt blod, men brunt avfall. Jeg går regelmessig til ultralyd; uke 6, 9 og neste uke 12. Fosteret utvikler seg slik det skal, og følger størrelseskurven perfekt i forhold til termindato. Jeg er hele tiden bekymret for at alt skal komme ut, og spesielt redd for at det skal bli veldig smertefult hvis jeg er alene eller på jobb. Det er kjempe frustrende å gå rundt slik og hele tiden være usikker. Jeg har jo fått bekrefta at jeg fortsatt er gravid, så håper du også får det eller at du får en skikkelig "avslutning" dersom du har vært så uheldig. Krysser fingrene for deg og ønsker deg lykke til
Trebarnsmamma2010 Skrevet 11. desember 2009 #4 Skrevet 11. desember 2009 Må dere betale for å få det sjekket??? Legen min henvendte meg med en gang, og fikk ta ul to dager etter blødningen. Da var jeg bare 6 uker på vei. Det er jo pining å la folk bare gå å vente slik, noe som var vanlig for så mye som 20 år siden. Rester etter en SA kan fortsatt gi kroppen reaksjoner, slik at man har mange svangerskapssymptomer og det er jo grusomt å gå gjennom det og så finne ut at det ikke er noe der.
førstegangjippi Skrevet 11. desember 2009 #5 Skrevet 11. desember 2009 Heisann, forstår godt du er bekymret. Opplevde selv det samme i mitt svangerskap. Fikk blødning i uke 5, var på legevakta og ble sendt rett til gynekolog på fødeavdelingen. Det var da bare en fostersekk som var synlig, ikke noe liv. Ble tatt hcg prøve som jeg skulle komme tilbake for å kontrollere noen dager senere. Var ekstremt spennende dager. Hcg-nivået steg, og på sjekken hos gynekologen denne gangen kom et bankende hjerte klart til syne. Det var en ekstrem lettelse. Jeg hadde en blødning til etter dette, og hadde de første månedene også mye brunlig utflod så jeg var veldig bekymret. MEN, svangerskapet forløp uten noen andre komplikasjoner og nå er jeg lykkelig mor til en skjønn og velskapt gutt. Så jeg vil bare ønske deg lykke til, det er ikke unormalt med småblødninger så dette går nok bra skal du se:-)
førstegangjippi Skrevet 11. desember 2009 #6 Skrevet 11. desember 2009 Hei, til dere som har blødninger tidlig i svangerskapet så vil jeg bare si: Dra på legevakten med en gang isteden for å gå å bekymre dere! der vil dere bli sendt videre til gynekologisk avddeling med det samme for å ta ultryalyd og måling av hcg-nivået. Jeg sier dette fordi jeg selv har vært gjennom dette, og vært kjempebekymret. Når jeg så ringte legevakta så var det bare å komme med en gang. Det koster ingenting, gravide har gratis legeoppfølging hele veien frem til fødsel. Lykke til:-)
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 11. desember 2009 Forfatter #7 Skrevet 11. desember 2009 Tusen takk for så mange gode svar! Jeg er litt roligere nå, da blødningen ser ut til å ha stoppet, å livmorhalsen kjennes helt lukket ut enda! Har ingen smerter, bare hvit utflod. helt enig med at det er tortur å vente slik.. legen ringte GU for å høre om de kunne ta med inn til tidlig UL men da sa de bare at de ville ikke ha sett noe uansett så det var bare å måle hcg, for å så eventuelt ta en UL etterhvert da for å se om alt var i orden, eller i værstefall om det er noe mere rester etter SA.... Jeg har virkelig en følelse av at jeg fortsatt har en levende spire i magen altså...! Kjenner godt at det er noe der nede når jeg trykker og kjenner, symptomene bare renner på, å nå ser det ut som blødningen har stoppet... Håper ikke jeg blir skuffet! Men jeg prøver å forberede meg på det værste også.. huff!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå