Gå til innhold

ISJAS

Gjest Bjørnen Collargol

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørnen Collargol*gravid
Skrevet

Er det noen av dere damer som har eller har hatt isjas i graviditeten?

Jeg har selvfølgelig fått det og lurer nå på om dette er noe som vil være her i hele svangerskapet. Er jo bare 10+1 og frykter at det skal bli et jævlig langt svangerskap :P

Fortsetter under...

Skrevet

Hei...

Jeg har operert ryggen, fremdeles ikke god, nedsatt følsomhet i venstre ben, m isjas stråling nedover bena.

I mitt forrige svangerskap og dette er det verre enn vanlig, stråling nedover begge ben, bekkenløsning i tilegg og bruker krykker.

Mitt mål denne gang er å ikke bli innlagt på sykehus eller måtte spise en haug av smertestillende....

Ikke noe trøst dette,,,,håper du får det bedre.....

Jeg er nå 28 uker på vei, og har nedtelling.......

Lykke til

Skrevet

Jo takk :P

Jeg har jo en jobb som nok ikke er så veldig god i forhold til dette heller da... er konduktør så går jo mye og bærer rundt på en del utstyr, samt løfting av barnevogner og bagasje.... Hmmm.... tror jeg skal prate litt med leder'n min i morgen jeg :P

Skrevet

Jeg har ikke hatt det i svangerskapet (fikk massevis av bekkenløsning istede), men har hatt en del problemer med isjas ellers. Det som har hjulpet for meg er fysisk aktivitet generelt, og yoga spesiellt. Har funnet ut at det er greit å holde seg unna treningsformer med mye brå bevegelser, som jogging og aerobic, samt å være flink til å bøye knærne istede for ryggen når man skal løfte/plukke opp ting fra gulvet ol. Å gå turer har vært kjempefint, men helst ikke på asfalt.

Har også gode erfaringer med soneterapi, og om jeg får problem med det igjen så kommer jeg til å prøve akupunktur.

Rødvin hjelper også, men det er vel ikke helt heldig når man er gravid ;)

Skrevet

Ja, jeg var veldig plaget med isjas i forrige svangerskap, og det har kommet nå også (8 uker nå). Sist gang hadde jeg bekkenløsning og låsning samt isjas, var en periode sengeliggende og trengte hjelp til alt (måtte sykemelde mannen min).

Så kom jeg meg til kiropraktor, etter 3 behandlinger kastet jeg krykkene.

Skal komme meg til han på nytt nå!

Annonse

Skrevet

Rødvin er vel ikke akkurat aktuelt nå nei ;p

Ser jo at det er mange forskjellige behandlingsmetoder som skal funke da, får bare prøve å finne den som funker best på meg da kanskje.

Jeg var ute og gikk litt i går, men det er jo så glatt at jeg ble bare verre av det :(

Men jeg har en elipsemaskin her hjemme som jeg kan gå rolig på, legen har gitt beskjed om at jeg godt kan det....

Kjenner at å snu seg bla ikke er godt, da vrir jeg jo litt på meg og det røsker i isjaspunktet mitt :(

Hehe, jeg har alltid tenkt at det er bare gamle menn som har isjas, men der tok jeg sannelig feil gitt!!!!!

Skrevet

Hei, fikk Isjias omtrent da jeg oppdaga at jeg var gravid med nr 1. Hadde strålingssmerter nedover baksiden av høyre fot, helt til tærne og lammelser.

Gikk til en nevrolog på sykehuset. Og det gikk over av seg selv ett par mnd før termin.

Denne gangen fikk jeg 4 behandlinger hos naprapat og da ga det seg. Så dette anbefaler jeg på det sterkeste å prøve.

Skrevet

Har vært 1 gang til naprapat og det ble bedre, men jeg kjenner det fortsatt ja, og med den jobben jeg har er jeg redd jeg ikke vil bli kvitt det :(

Men vi får vel bare se det an tenker jeg og krysse fingrer og tær for at jeg slipper å plages mye med dette!

Skrevet

Jeg tipper det er bekkenløsning du har. Da kan isjaslignende smerter bli svært plagsomme, jeg har det selv. Egentlig det samme hva det heter, bare man får den rette behandlingen! Og jeg tror behandlingen for vanlig isjas og bekkenløsningrelatert isjas er noe forskjellig.

Sakset dette fra babyverden.no:

Symptomer

Noen får såpass store plager at de har problemer med å fungere på jobb, i hjemmet og i andre situasjoner hvor man er fysisk aktiv. De mest fremtredene smertene ved bekkenløsning er smerter i ett eller flere av bekkenets ledd, ubehag i lyskeregionen, isjiaslignende smerter, eller funksjonsnedsettelse i beina. Andre måter å kjenne igjen bekkenløsning på kan være:

- smerter når en går eller står

- vansker med å reise seg fra sittende stilling

- vondt for å gå i trapper

- vanskelig for å klare daglige arbeidsoppgaver

- en følelse av at bekkenet beveger seg eller er ustabilt

Symptomene varier både fra person til person og fra dag til dag. Det er mange typer bevegelser som kan provosere smertene. Både raske bevegelser, for eksempel løping og aerobic, og store bevegelser, som lange skritt og gå i trapper fører ofte til forverret smerte. Det er lett å forstå at slike fysiske anstrengelser ofte fører til ubehag, og de er relativt lett å holde seg unna. Men også ”enklere” aktiviteter kan gjøre symptomene mer fremtredende. Hvis du går, sitter eller står for lenge kan det også føre til at smertene kommer. Bare det å snu seg i senga kan faktisk provosere smerter.

Det er selvfølgelig umulig å ikke gjøre en eneste ting som kan føre til smerte, men noen aktiviteter bør du absolutt overlate til andre! Eksempler på dette er generelt husarbeid, støvsuging, løfting og bæring.

Skrevet

For meg har det vært veldig forskjellige ting som har hjulpet på isjas og på bekkenløsning. Trodde først jeg hadde fått isjas igjen da jeg begynte å kjenne bekkenløsningen, men merket at smerten 'satt' på en annen måte enn jeg var vant til, og alt jeg var vant til at hjalp gjorde det bare verre.

Det er veldig viktig å få riktig diagnose, for å kunne finne fram til riktig behandlig. Det å prøve seg for mye fram, særlig om det skulle være bekkenløsning, kan gjøre problemet mye verre.

Om det er noen tvil om diagnosen din bør du finne en fysioterapaut eller kiropraktor som har god peiling på svangerskapsrelaterte ryggproblemer.

Bekkenløsning og isjas kan ha veldig like symptomer, men en god fysioterapaut el kan fint finne forskjellen, ved hjelp av smertebelastningstester (Det er IKKE godt! Men veldig nødvendig....)

Skrevet

Jeg tror nok det er isjas for jeg har strålinger nedover i foten, og den sviktet den dagen det var som verst før jeg fikk behandling. Har ikke hørt at det stråler ved bekkeløsning...?!?

Nei jeg jobber jo på tog og har jo da et bevegende underlag som jeg går og står i, er ikke det beste kan man si :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...