Gå til innhold

Lærere: Karakterskala??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare nysgjerrig, hvordan lager dere en karakterskala? :)

Skrevet

Hva mener du? Karakterskalaen er jo fastsatt og så gir man de karakterene som den enkelte besvarelse/elev fortjener.

Skrevet

Jeg vil kanskje tro at du mener hvordan man lager en karakterskala til ulike prøver? Dette vil jo variere fra prøve til prøve. På tekster feks er det jo ikke så lett å sette en direkte karakterskala, det man kan gjøre her å følge taksonomien: i hvilken grad eleven kommuniserer med teksten sin, bruk av virkemidler, ortografi osv.

Når det gjelder andre prøver med poeng, er det jo lettere å sette en karakterskala. Udir har greie retningslinjer her, og da regnes karakterene ut fra hvor stor prosentandel av svarene som er rett. Selv pleier jeg å ta utgangspunkt i 3 på rund 50 % rett. Da kan det feks se slik ut:

95-100 % rett: 6

75 - 94 % rett: 5

61-74 % rett: 4

35 - 73 % rett: 3

15 - 34 % rett: 2

0 - 14 % rett: 1

... og så justere karakterene opp eller ned (sterk eller svak).

Bare et forslag :-)!

Skrevet

Ser at jeg har skrevet noe feil på karakteren 3, ja...

35 - 60 % rett, skal det selvsagt være.

Skrevet

Hos oss (u-skole) bruker vi å lage poengskala ut i fra dette prinsippet:

6: 90% rett og oppover

5: 70%-90%

4: 50%-70%

3: 30%-50%

2: 10%-30%

1: 0-10%

Nå er det slutt på pluss/minus. Nå skal elevene ha rene karakterer på alt de får.

Skrevet

jøsses da er det jo temlig enkelt å få fem :)

jeg liker brillefint sitt forslag best :D

Skrevet

Ja, men helhetsinntrykk teller mye også da. Så om eleven får 70% rett så er det ikke sikkert eleven får 5. Forøvrig savner jeg retningslinjer fra nasjonalt hold. Det er jo ganske stor forskjell på min og MØ schæl.

Men slike utfordringer vil det jo alltids være. Her i byen leverte to elever samme stil inn på hver sin skole (vgs) og fikk henholdsvis 3 og 5....

Skrevet

Det er da jeg skjønner det er lenge siden jeg har hatt matte. HVordan blir da regnestykket av, la oss si, 48 poeng?

Skrevet

ja, jeg, søster og søster leverte inn samme oppgave på 3 skoler. hvor jeg fikk 3 og de fikk 5. og oppgaven var identisk. men jeg tjente jo på det, for jeg fikk jo ordentlige tilbakemeldinger av en dyktig lærer, mens søstrene mine trodde de gjorde alt rett hele tiden.

jeg fikk best av alle oss tre på norsk eksamen og jeg er den eneste av oss med dysleksi :D

Skrevet

Av og til "går det ikke opp" og da justerer man litt. Det kan bli slik:

1: 0-5 poeng

2: 6-15 poeng

3: 16-25 poeng

4: 26-35 poeng

5: 36-43 poeng

6: 44-48 poeng

Skrevet

Vi praktiserer å dele poengsummen på 6. Det er jo det som er lettest å gå ut fra. Så blir det gjerne justert litt slik at 1 og 6 blir litt vanskeligere å få. Vil ha færrest mulig på 1 og 6 skal det være nesten perfekt for å få. Du må ha over halvparten rett for å få 4.

Men som sagt tidligere her, dette kommer helt an på type prøve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...