Mamma til gutt 08.07.2008 Skrevet 10. desember 2009 #1 Skrevet 10. desember 2009 Bare nysgjerrig, hvordan lager dere en karakterskala?
Sånn kan det gå Skrevet 10. desember 2009 #2 Skrevet 10. desember 2009 Hva mener du? Karakterskalaen er jo fastsatt og så gir man de karakterene som den enkelte besvarelse/elev fortjener.
Mø schæl! Skrevet 10. desember 2009 #3 Skrevet 10. desember 2009 Jeg vil kanskje tro at du mener hvordan man lager en karakterskala til ulike prøver? Dette vil jo variere fra prøve til prøve. På tekster feks er det jo ikke så lett å sette en direkte karakterskala, det man kan gjøre her å følge taksonomien: i hvilken grad eleven kommuniserer med teksten sin, bruk av virkemidler, ortografi osv. Når det gjelder andre prøver med poeng, er det jo lettere å sette en karakterskala. Udir har greie retningslinjer her, og da regnes karakterene ut fra hvor stor prosentandel av svarene som er rett. Selv pleier jeg å ta utgangspunkt i 3 på rund 50 % rett. Da kan det feks se slik ut: 95-100 % rett: 6 75 - 94 % rett: 5 61-74 % rett: 4 35 - 73 % rett: 3 15 - 34 % rett: 2 0 - 14 % rett: 1 ... og så justere karakterene opp eller ned (sterk eller svak). Bare et forslag :-)!
Mø schæl! Skrevet 10. desember 2009 #4 Skrevet 10. desember 2009 Ser at jeg har skrevet noe feil på karakteren 3, ja... 35 - 60 % rett, skal det selvsagt være.
Brillefint - Jadda! Skrevet 10. desember 2009 #5 Skrevet 10. desember 2009 Hos oss (u-skole) bruker vi å lage poengskala ut i fra dette prinsippet: 6: 90% rett og oppover 5: 70%-90% 4: 50%-70% 3: 30%-50% 2: 10%-30% 1: 0-10% Nå er det slutt på pluss/minus. Nå skal elevene ha rene karakterer på alt de får.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 10. desember 2009 #6 Skrevet 10. desember 2009 jøsses da er det jo temlig enkelt å få fem jeg liker brillefint sitt forslag best
Brillefint - Jadda! Skrevet 10. desember 2009 #7 Skrevet 10. desember 2009 Ja, men helhetsinntrykk teller mye også da. Så om eleven får 70% rett så er det ikke sikkert eleven får 5. Forøvrig savner jeg retningslinjer fra nasjonalt hold. Det er jo ganske stor forskjell på min og MØ schæl. Men slike utfordringer vil det jo alltids være. Her i byen leverte to elever samme stil inn på hver sin skole (vgs) og fikk henholdsvis 3 og 5....
Mamma til gutt 08.07.2008 Skrevet 10. desember 2009 Forfatter #8 Skrevet 10. desember 2009 Det er da jeg skjønner det er lenge siden jeg har hatt matte. HVordan blir da regnestykket av, la oss si, 48 poeng?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 10. desember 2009 #9 Skrevet 10. desember 2009 ja, jeg, søster og søster leverte inn samme oppgave på 3 skoler. hvor jeg fikk 3 og de fikk 5. og oppgaven var identisk. men jeg tjente jo på det, for jeg fikk jo ordentlige tilbakemeldinger av en dyktig lærer, mens søstrene mine trodde de gjorde alt rett hele tiden. jeg fikk best av alle oss tre på norsk eksamen og jeg er den eneste av oss med dysleksi
Brillefint - Jadda! Skrevet 10. desember 2009 #10 Skrevet 10. desember 2009 Av og til "går det ikke opp" og da justerer man litt. Det kan bli slik: 1: 0-5 poeng 2: 6-15 poeng 3: 16-25 poeng 4: 26-35 poeng 5: 36-43 poeng 6: 44-48 poeng
skyttel71 Skrevet 10. desember 2009 #11 Skrevet 10. desember 2009 Vi praktiserer å dele poengsummen på 6. Det er jo det som er lettest å gå ut fra. Så blir det gjerne justert litt slik at 1 og 6 blir litt vanskeligere å få. Vil ha færrest mulig på 1 og 6 skal det være nesten perfekt for å få. Du må ha over halvparten rett for å få 4. Men som sagt tidligere her, dette kommer helt an på type prøve.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå