Gå til innhold

Hvordan finner jeg ut hvilken blodtype våre barn har?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen link til sånn krysningskjema på nettet, eller kan noen av dere det utenat?

Bare jeg og gubben som sitter å snakker om det nå - så kom vi til å tenke på at vi ikke viste barna sin bkidtype.

Mannen har O+

Jeg har B+

Håper noen kan svare oss..

Fortsetter under...

Skrevet

Det står kanskje et sted. Kanskje legen vet det??

Uansett kan du kjøpe slik tester på apoteket.

Skrevet

Blodprøve må til for å bli sikker. Men de har enten O+ eller B+, siden dere har det. De kan uansett få blod av din mann, siden O+ er "universalblod".

Jeg visste ikke min blodtype før jeg ble gravid første gangen, og det er det vanligste:) Jeg vet ikke hva mine barn har. Det er ikke viktig, for de finner det på sykehuset om det blir behov. Mest sannsynlig har de O+, siden det er mer vanlig enn B+. Ca 40% av befolkningen har O+. Den mest vanlige er A+(48%). Så du har en forholdsvis "sjelden" type;)

Og O+ kan gis til dine barn:) For den kan alle blodtyper få.

De typene som finnes er A, AB, B og O. Og så har du Rhesusfaktoren.

Skrevet

det er ikke vanlig å få vite blodtypen sin, er en såpass dyr test ta, så hvis det ikke er en indikasjon på grunnen så må man betale det selv, kan ta blodprøven hos legen, der de sender inn til sykehuset, men man vil få en regning på rundt 500,- trur jeg det var. er ihvertfall sånn det er i det fylke jeg jobber (akershus). jeg jobber på legekontor og vi hadde nettopp en pasient innom som ville vite blodtypen sin, vi ringte da og pratet med blodbanken/laboratorie på sykehuset og det var dette svaret vi fikk da.

Skrevet

Blodprøve må til ja.

Begge mine foreldre har A+ men jeg har 0+ som min morfar.

Skrevet

Det heter forresten null 0, ikke O som i Oliver. Tok flere år før jeg skjønte det.

Annonse

Skrevet

I ABO-systemet kan man ha blodtype A, B, O eller AB. Vi har alle en genotype (gener) med to "bokstaver", hva disse er bestemmer hvilken blodtype vi har. A og B er dominante, dvs at hvis man har de i genene vil det alltid vise seg i blodtypen. O er recissiv, dvs at den ikke viser seg i blodtypen hvis man har en av de dominante i genene. Man arver en "bokstav" fra far og en fra mor.

I dette tilfeller har far genotype OO og mor BB eller BO. Har mor genotype BB, kan barna bare få BO og dermed blodtype B. Har derimot mor BO, kan barna få enten BO (blodtype B) eller OO (blodtype O).

De som har blodtype O og AB vet sin genotype (hhv OO og AB), de som har A og B vet det vanligvis ikke. Hvis en forelder har blodtype O og den andre AB, vil barna få blodtype A (genotype AO) eller B (genotype (BO). Det blir derfor feil å si at man arver blodtypen til en av foreldrene.

Skrevet

Det er slett ikke dyrt.- Det finnes som skrevet over her, tester en får kjøpt på apoteket til å teste blodtype..

Vi brukte også disse da vi tok tester av eget blod på skolen.

Skrevet

I immunologi-undervisningen på medisinstudiet i Oslo lærte vi å kalle det ABO (bostaven O, altså)

Skrevet

Det ER O og ikke 0(null). Til og med blodbanken bruker O, og ikke null.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...