Gå til innhold

Crp på 190. Hvor ille? Håper virkelig noen vil svare meg;(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så bekymret for mamma.

Hun har vært syk i tre uker nå. Feberen har kommet og gått litt, så hun har stort sett vært på jobb og levd normalt. Noen kvelder har hun følt seg veldig slapp, og bare ligget på sofaen hele ettermiddagen.

I dag var hun til doktoren(vikardoktor) og fikk beskjed om at crpen var på 190??? Ble faktisk litt bekymra jeg da jeg aldri har hørt om så høy verdi.

Merker at hun også er veldig redd nå.Hadde brystkreft for 3år siden (som satt henne helt ut psykisk), men har vært friskmeldt i 2 år.

Tror hun går mye og tenker på tilbakefall.

Noen som har vært borte i høye crp-verdier?

Skrevet

Sønnen min hadde så høy crp rett som det var, med kronisk halsbetennelse.

Skrevet

Jeg har hatt tilsvarende CRP ved halsbetennelse og lungebetennelse. Da jeg lå i fødsel ble den enda høyere, og det hele endte med keisersnitt. CRP kan stige atskillig høyere enn dette, men det er uansett høyt, så god bedring til mammaen din.

Skrevet

Svigermor hadde nesten 500 i fjor høst...var først etterpå vi skjønte hvor nære på det var! Da hadde hun blodforgiftning og 1,8liter væske i lungene...

Skrevet

Sønnen vår hadde 270 da han var 14 mnd`er - da blei vi lagt inn på sykehuset(var til legevakt med han pga antibiotika ikke virket og vi hadde gitt maks dose paracet). Blei fort frisk igjen med ny type antibiotika intravenøst.

Skrevet

God bedring til moren din =)

Skrevet

Åh..Nå ble jeg kjempe lettet:) :) Tusen takk for svar..

Har ikke så god greie på det, men trodde at så høy crp, måtte bety noe veldig alvorlig

Skrevet

CRP(C-reaktivt protein) kommer akutt ved infeksjoner, og har med immunforsvaret å gjøre. Det er liksom hurtigreaksjonen kroppen har på en infeksjon, "frontlinjen i krigen". 190 er en bakteriell infeksjon, høy men ikke ekstremt. Har hørt om mye høyere.

Er en frisk, så ligger målingen med resultat under 8. Er det en virusinfeksjon, så ligger CRP under 70(eller en del sier 50). Er det en bakteriell, så ligger den over dette. Målingen sier noe om at der er en infeksjon, men ikke helt om hvor i infeksjonen en er; om den nettopp har kommet eller om den er på topp eller retur. Den sier heller ikke noe om hvor i kroppen infeksjonen er.

SR-måling(senkningsreaksjon) kan si mer om hvor i sykdomsforløpet en er, for det er en tregere reaksjon på infeksjon i kroppen. Den kan stige fortsatt, selv om CRP er på vei tilbake.

Kan være en lungebetennelse, en kraftig halsbetennelse eller noe slikt. Har hun fått antibiotika?

Skrevet

Må undersøkes hva som kan være årsaken. Jeg hadde Crp på 290 da jeg hadde dobbelsidig lungebetennelse for et par år sia, årsaken da var pneumokokker, hadde had en virusinfeksjon 3 uker tidligere som trolig satte ned almenntistanden slik at de fikk en mulighet til å infisere meg. Fikk antibiotika behandling i 2uker, ble helt frisk.

Men din mor bør få en grundig undersøkelse med tanke på at hun har had kreft tidligere.

Skrevet

Igjen; tusen takk for mange fine svar.

Skal skrive svarene deres ut til henne, slik at hun forhåpentligvis blir litt mer beroliget:)

Skrevet

Hun fikk en kur med antibiotika ja:)

For ei flott og l"ettforståelig" forklaring du ga. Takk

Skrevet

13.44 her:)

Prøvde hvertfall å forklare slik at en kan forstå det litt, uten å kunne medisinske termer:)

Jeg er helsesekretær, noe som inkluderer laboratoriearbeid og blodprøvetakning:)

Skrevet

Og det var nettopp det du klarte å gjøre:)

Nå forstod jeg jo faktisk hva dette med Crp går ut på!

Hadde vel kanskje en liten mistanke om at du jobbet innenfor faget ja. :)

Skrevet

Da jeg hadde halsbetennelse så hadde jeg høyeste målbare crp på det apparatet de hadde, husker ikke helt om det var 800 eller 1500. Da var jeg forresten helt sikker på at jeg skulle stryke med. Da hadde jeg 41.7 i feber og var helt ødelagt. Fikk tatt mandlene uken etterpå, hasteoperasjon.

Skrevet

Jeg har hatt rundt 500. Betennelse på eggstokkene.

Skrevet

Ser at flere her nevner 500. Bare av nysgjerrighet; noen som vet hva "max CRP" er, sånn omtrent? Hvor høyt kan det gå? Min søster hadde en gedigen, svart cyste på en eggstokk i fjor, som hadde vridd seg rundt og var i ferd m å "kvele egglederen". Da fikk hun høre at hun hadde en crp som var så høy som over hodet mulig. Men ikke hvilket tall. Bare lurer om noen vet hvor høyt det kan gå--

Skrevet

Jeg som skrev at jeg hadde enten 800 eller 1500. Det var helsesekretærene som sa det til meg, men jeg klarer ikke å huske hvilket tall. De sa "Oi, CrPen din er på .... og det er så høyt opp den går på dette apparatet". Så det kan godt være at det er forskjell i apparatene, at noen kan måle en høyere verdi enn andre.

Kanskje jeg skal ringe imorgen og spørre?

Skrevet

Jeg tror NEPPE du hadde så høyt som verken 800 eller 1500. Da hadde du vært død av blodforgiftning for lenge siden.

Det høyeste jeg har opplevd (jobbet årevis på infeksjonsavdeling) er rundt 600 og dama døde

Skrevet

Lille jenta mi fikk blodforgiftning i juni, hun hadde en CRP på 323, og da var hun veldig dårlig.. hun har hatt bortimot 200 et par ganger tidligere, da har det vært urinveiene som har fått skylden. Tanten min hadde noe over 500 da legene gjorde noe feil under opereasjon, og hun fikk blodforgiftning, det holdt på å gå gale, men heldigvis så endte det bra.

God bedring til mamman din:-)

Skrevet

Tror det går bra:(

Ikke tenk det værste:)

Skrevet

Forresten til anonym så er CRP på over 1000 mulig bare så du vet det:)

Skrevet

Jeg tror det var like før jeg strøyk med der altså, det var ikke akkurat sånn at jeg sa "ok, da drar jeg hjem". Jeg ble innlagt umiddelbart og fikk operasjon etter tre dager. Feberen min var 41.7 som jeg målte i øret, så helsesekretærene der sa jeg kunne plusse på 0.3-0.5 grad.

Jeg tror heller ikke den var på 1500, men jeg kan ikke si at jeg husker så altfor mye av den legetimen. Du som har jobbet på infeksjonsavdeling kan vel si hvor høyt et CrP-apparat går?

Skrevet

Jeg hadde crp på ca 500 og ble hasteoperert pga flere hull på tynntarmen.

Jeg var veldig syk og hadde noe inni helv..... vondt. Lå på alle 4 i senga, spydde grønt og skreik. Fikk vite etterpå at det var bukhinnebetennelse pga lekkasjer fra tarmen.

Skrevet

Vi bruker jo ikke cpr-apparat på infeksjonsavdelingen, så vet ikke hvor høyt sånne apparat går dessverre. Der ble jo crp målt av bioingeniørene

Skrevet

Jeg tror jeg må ringe og sjekke. Kan godt være den "bare" var på 600. Jeg må si at den tiden der er ganske så diffus i min hukommelse;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...