lille sprelle Skrevet 10. desember 2009 #1 Skrevet 10. desember 2009 Snuppa er snart 20 mnd og har et STORT ordforråd. Jeg har sett på sånne uviklingskjemaer (f.eks. lekegrinda) at det er mye for alderen. Jeg lurer litt på om vi kanskje forlanger for mye av henne siden hun snakker så bra. Jeg tenker i forhold til hva hun skal klare å skjønne av litt mer abstrakte ting. Flere som har det sånn og har noen tanker om det?
Lemonia Skrevet 10. desember 2009 #2 Skrevet 10. desember 2009 Noen er bare raskere ute med språk enn andre. Nå er gutten min bare 12 mnd, men han er også langt framme språkmessig, og det var jeg også. Jeg snakket skikkelig og rent, i lange setninger og med et vanvittig ordforråd allerede ved 2 års alder. Det skal godt gjøres å presse barn til å bli bedre i språk, jeg tviler sterkt på at dere forlanger for mye. Selv snakker vi mye til gutten vår, beskriver hva vi gjør, jeg spør ham alltid om ting selv om han ikke svarer (f.eks. om han vil ha en brødskive til, om vi skal gå en tur på butikken e.l.) og vi leser bøker med ham hver dag. Dette er jo ting som fremmer språkutvikling, men det er jo ikke press.
MintCondition Skrevet 10. desember 2009 #3 Skrevet 10. desember 2009 (sniker litt fra småtroll 0-1 her, lillemann blir 1 om et par uker Vår eldste var (og er) veldig orddrik, fra hun var lita jente. Snakket rent og tydelig, i lange setniner. Det er i og for seg ikke noe problem, men problemet kommer når man kanskje overvurderer barnets evne til å tenke abstrakt, som du sier. Det er veldig lett å "tro" de er eldre enn de er, at de skjønner så og så mye, bare fordi de er flinke språkmessig. Greit å ha i bakhodet ihvertfall, å huske at de ER små, selv om de er flinke språkmessig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå