Gå til innhold

Fisk & kavring...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i en artikkel i Hjemmet at det var lurt å gi fisk så tidlig som mulig til de små. Dette for å forebygge allergisk eksem. Noen svenske forskere som har funnet en klar sammenheng mellom når barna begynte å spise fisk og hvor stor sannsynlighet det var for å få slike eksemer.

- Når begynte deres/kan man begynne med fisk?

- Noen som har noen greie oppskrifter på fiskemat til de små?

(så vidt jeg vet ikke noe særlig utvalg på den fronten på glass..?)

Og til slutt: Mini får tenner og hans synes det er veldig godt å tygge på kavring. Men synes huske at det kanskje ikke var så bra..? Mye sukker eller no?

Han er forresten straks 7 mnd..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva du mener med å begynne tidlig, men vi begynte ikke med fisk før ved 8 mnd. Dette fordi fisk er noe mange er allergiske mot og derfor greit å vente litt. Hadde vi hatt allergier i familien hadde vi ventet ennå lenger. Dessuten la jeg merke til at middagsglassene (vi lager hjemmelaget mat) begynte med fisk rundt 8 mnd, så da tenkte vi at det er en grunn til det.

Fiskemiddager vi har laget til gutten vår:

- Laks eller torsk med poteter, grønnsaker (f.eks. gulrøtter, brokkoli, blomkål, erter) og smeltet smør.

- Fiskeboller i hvit saus med poteter og grønnsaker (begynte ved 10 mnd, siden det er da man kan bruke melk i matlaging).

- Gryterett med torsk, løk, poteter, gulrøtter, hermetiske tomater, hvitløk og urter (gjerne litt fløte i når de kan få det).

- Torsk, søtpotet, gulrot, erter og smør.

Ellers finner det kavring uten sukker, det er ikke noe problem å gi babyer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...