Gå til innhold

Skal ha gjester på middag,og tenkte å bake en god og enkel kake til kaffen. Noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett meg blind inne på detsoteliv :) så kom med deres erfaringer og oppskrifter.

Skrevet

smuldrepai, med is.... enkelt og lettvint

Skrevet

200 g hvetemel

200 g smør

200 g sukker (brunt damerra sukker, er best...)

3 dl bringebær

3 dl blåbær

Slik gjør du:

1. Fordel bærene i ildfaste porsjonsformer. Strø over 2 ss Damerra sukker

2. Smuldre sammen mel, smør og sukker. Fordel dette over bærene.

3. Stek på grill med lokk eller i stekeovnen på 200 °C til skorpen er sprø og gyllen . ca 20 min

Server lunken.

Krem, pisket rømme med vaniljesukker, eller iskrem er godt til

Skrevet

Det er kanskje litt sent om du skulle ha gjester idag!?

Men en god og enkel kake er surmelksjokoladekake.

Oppskrift:

150 g smelta smør

7,5 dl kulturmelk

6 dl sukker

1 ss natron

6-8 ss nesquick

10 dl mjøl

bland tørt og så det blauta sammen til ei stor kakerøre.

stekes 200 grader i 35 min. Passer til langpanne.

smørkrem:

300 g melis

100 g mykt smør

3-4 ss nesquick

kaffe

3 ts vaniljesukker

bland alt sammen og smør på når kaka er kald..

Jeg bruker sånn ferdig glasur på "nugattiboks". Den er veldig god!! Smører den på når kaka er lunken.

Skrevet

Takk for svar:) Nei moota er ikke før i morgen vi skal ha gjester.

Skrevet

Daim iskake.. Tror det skal gå om du baker tidlig

Skumkake.. enkel kake, men ikke alle som er begeistret da

Moccafromasj kake.. enkel kake som blir relativt fort ferdig (spørs om du skal på jobb først)

Så har du jo den med marengsbunn, vaniljekrem, fløtekrem og masse deilig bær oppå (velg og vrak blandt dine favoritter :) ) denne er super enkel Marengsbunn: Pisk 3 eggehviter først - tilsett litt og litt 2 dl sukker når eggehvitene er stive. Pisk til det er stivt. Stek 175 gr 30 min. PS vil du ha litt mandler i så kan du i bunnen tilsette 200 gr malte mandler som du vender forsiktig inn helt tilslutt :) samme steketid. Ta på fyll når alt er kaldt.

Eplekake m/vaniljeis er jo også en slager. En enkel eplekake som du slipper å piske er denne (skal lages i langpanne): 5 egg, 4.5 dl sukker, 6 1/4 dl hvetemel, 5 ts bakepulver, 300 g smør (smeltet), 1 3/4 dl melk (1.75 dl), rør for hånd, strø med sukker og kanel etter du har tatt den i formen, ha over eplene. Stekes 180 gr ca 45 min, nederste rille.

hmm ble noen tips da.. Lykke til :))

Skrevet

Moccafromasj kake

Bunn:

4 egg

200 g sukker

Pisk dette til eggedosis. Tilsett:

200 g malte mandler

Stek på 175 gr i 45 minutt midt i ovnen (rund form). La bunn avkjøle seg men ikke ta den ut av formen.

Fromasj:

3 egg

100 g sukker

Pisk dette til eggedosis.

4 dl pisket fløte

1 dl sterk kaffe

1 plate grovrevet mørk kokesjokolade

6 plater gelatin – legg først 10 min i kaldt vann – løs dem deretter opp i kaffen (tøm bort det kalde vannet først)

Rør kaffen forsiktig inn i eggedosisen, skjær deretter fløten og sjokoladen forsiktig inn. Helles over kaken og settes kaldt til den stivner.

NB! Kan være lurt å vente litt med å helle over på kaken slik at den har begynt å stivne litt. Rør om av og til sjokoladen kan falle til bunns dersom en gjør det for tidlig.

Daim iskake

Samme bunn som på den over (marengsbunn, valgfritt om man bruker mandler)

IS: 6 dl fløte og 125 g sukker piskes sammen. Tilsett 3 eggeplommer og velt de forsiktig inn, tilsett litt avkjølt kaffi i en stråle og velt forsiktig inn (jeg bruker slikkepott) Litt kaffi vil si at du må smake deg frem, jeg bruker vel 3-4 ss, noen bruker 1 ss smak deg frem. Tilsett 2 lange Daim sjokolader tilslutt (to hele pakker m/to halve i hver). Så bruker jeg å sette fyllet i kjøleskapet en stund slik at jeg kan gå å vende det i ny og ne i en halvtime. Dette fordi det bruker å falle en del til bunns etter en tid. Men man må ikke. Tilslutt: Hell kremen over bunnen SOM FREMDELES STÅR I FORMEN MEN ER AVKJØLT. Sett kaken i fryseren. (jeg pynter med daim kuler før jeg setter den i fryseren).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...