Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #1 Del Skrevet 10. desember 2009 Hei. Jeg har noen spørsmål ang samvær osv, og håper det er noen her som vet mer enn meg og kan svare meg. Jeg vet at dette er et forum for folk som venter barn, men håper likevell at det finnes noen her som har barn og som kanskje er/ har vært i samme situasjon som meg. Jeg fikk en datter for snart to år siden. Den tiden jeg ble gravid, og de første månedene, var jeg sammen med barnehagen. Det ble raskt slutt, og han sluttet helt å stille opp. Valgte andre veier, med rus og kriminalitet. Etter at datteren min ble født ga jeg han en ny sjangse. Jeg gjorde absolutt alt jeg kunne, og ville at han skulle være hos datteren sin så mye som mulig. Han nektet, og uansett hvor mye jeg prøvde så nektet han å komme på besøk. Alt i alt kom han vel 2-3 ganger, men de gangene bare oversåg han alt som hadde med ungen å gjøre. Han ville bare sove eller se tv, fordi han var så sliten og trøtt. Når datteren min var rundt en mnd, kuttet jeg kontakten med han. Jeg orket ikke prøve mer. Man kan ikke tvinge noen til å være pappa, ikke sant? Det gikk en stund før vi hørte noe, og jeg fikk meg etterhvert ny kjæreste. Først da tok plutselig barnefaren kontakt igjen, og begynte å true med det ene og det andre - hvis han ikke fikk se datteren sin. Jeg sa at han måtte være rusfri, og at han da skulle få se henne. Han kunne komme med mange trusler, og så plutselig stoppet han igjen og det kunne gå et halvt år før jeg hørte noe igjen. Nå er, som sagt, datteren min snart to år. Etter vi kuttet kontakten har hun bare møtt faren sin en gang, og da snakket han ikke til henne engang. Han maset i flere uker, og når han endelig fikk komme så viste han ikke noe interesse i det hele tatt. For et par uker siden fikk jeg en melding om at hvis jeg ikke ville samarbeide med han, så kom han til å gå videre til rettsak - og at det var noe jeg ville tape mye på. Han sa at han hadde snakket med advokat, barnevern og familievernkontoret - og at alle sa at han kom til å vinne en evt. rettsak. Jeg kan tilføye at han er en lysløgner, så det er godt mulig at han bare dikter dette opp. Iallefall, jeg skjønner ikke hvorfor han plutselig truer med rettsak, i og med at jeg ikke har hørt noe fra han siden før sommeren, men så har jeg aldri forstått meg på han heller. Hva burde jeg gjøre? Er jeg virkelig helt idiot som vil holde min egen datter borte fra en gutt som ruser seg og ikke klarer å ta vare på seg selv engang? Burde jeg kontakte advokat? Isåfall, har jeg rett på gratis advokat når jeg er alenemor? Han har foresten hatt veldig masse problemer med både politi og barnevern, har ikke jobb og bor i en liten hytte. Jeg er helt 100 % sikker på at han forsatt ruser seg og at han selger til andre. Folka han henger med er endten narkomane eller så er de 13-15 år gamle. Har han virkelig så god sjangse i retten som han påstår? Jeg nekter å tro at det er bra for datteren min å være alene med han. Da spesielt med tanke på at han kun kommer til å stille opp når det passer han. Jeg mener, skal hun ha en far så må han være der hele tiden, det kan ikke gå et år mellom hver gang. Og, først vil det vel bli mekling. Kan de bestemme noe der, eller er det bare for veiledning? Det ble kanskje litt langt, men håper noen kan svare meg. Dette plager meg virkelig, siden jeg ikke har noen som helst peiling på hvordan dette fungerer. Det eneste jeg vet, er at jeg gjør det som er best for min datter. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141113950-rettsak-ang-samv%C3%A6r/
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #2 Del Skrevet 10. desember 2009 Så lenge du kan bevise at han går på narkotika kommer han seg ingen vei.. han kan evt. få samvære under oppsyn.. Du kan ringe fam.kontoret og høre va de sier og barnevernet.. de er der for barnets beste så ikke være redd for å ta kontakt med de. så skaffer du deg en advokat for du har rett på fri rettshjelp.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141113950-rettsak-ang-samv%C3%A6r/#findComment-141118600
ayaah Skrevet 18. desember 2009 #3 Del Skrevet 18. desember 2009 For meg virker det som om han har en svært dårlig sak, og du en god! Du trenger neppe å kontakte advokat i første omgang. HVIS han gjør alvor av å lage en prosess utav det, må han vel først gå via familievernkontoret og mekling osv. Under meklingen er det DERE som evt må komme til enighet - eller IKKE, meklerene kan ikke bestemme noe. Om dere da ikke blir enige, kan han evt ta prosessen videre og dra inn advokater osv. Du har ikke NØDVENDIGVIS rett på fri rettshjelp, det kommer an på inntekten din. Da jeg var i en lignende prosess ang samvær for noen år siden, var jeg først arbeidsledig, og lå an til å få det dekt. Men så fikk jeg "uheldigvis" jobb rett før saken ble avsluttet, og måtte betale alt likevel, det ble mange tusen! Det er godt mulig at HAN kan få fri rettshjelp om han har så lite styring på eget liv. Noen ganger kan den tapende part (som mest sannsynlig blir han) bli dømt til å betale omkostningene, men jeg vet ikke hvor lett det er å få til dette. I min sak kom vi til forlik i ALLER ALLER SISTE runde før rettssaken (der jeg vant fram!), men da kunne jeg ikke kreve noe. Men selv om det kostet meg veldig dyrt har jeg aldri angret på at jeg "investerte" i at ungene skulle ha det bra! Masse lykke til, det går nok bra! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141113950-rettsak-ang-samv%C3%A6r/#findComment-141155143
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå