Gå til innhold

Lutealfase på 16 dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forhold til eltester så har jeg en lutealfase på 16 dager +-1 dag. Det er ganske mye egentlig, har ikke lest om så mange som har det. Om man er gravid, vil man teste positivt senere når man har lang lutealfase eller motsatt kanskje? Noen som vet?

takker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Info fra pernille.no:

"Standard" lutealfaselengde er 12-16 dager, gjennomsnittlig 14 dager, men alt fra 10-18 dager er normalt.

Lengden på lutealfasen bestemmes av levetiden til Det gule legemet, og varierer derfor svært sjelden med mer enn +/- 1 dag hos hver enkelt kvinne. Får man vanligvis mensen 14 dager etter eggløsningen, kan man altså "variere" med å få den 13 eller 15 dager etter eggløsningen. Eggets implantering er avhengig av at det får lang nok tid til å feste seg, og kvaliteten på livmorslimhinnen. Lange nok lutealfaser og god nok progesteronproduksjon er derfor viktig.

Står ingenting om at man tester senere positivt pga lengden på lutealfasen, men tror det kommer ann på når egget implanterer seg. Inplanterer det seg på dag 10 DPO, er sjansen vel gaaanske liten for at du får en positiv test på dag 11 DPO.

Håper dette var til noe hjelp ;)

Skrevet

Jeg har ikke hørt noe om at det er farlig å ha for lang lutealfase, men vet at kortere enn 10 er ikke bra! Selv har jeg 13 dagers lutealfase +/-1 dag så tror lutealfasitten er like uklar som at alle skal ha 28 dagers syklus. Det har hvertfall ikke jeg!!! Vil jo anta at du må regne deg ut fra din ikm når det gjelder testing.

Skrevet

Hei. Jeg hadde lutealfase på 16 dager da jeg prøvde for et år siden (vet ikke hva jeg har nå for har bare akkurat fått tilbake mens etter graviditet og temper ikke etter el). Fikk høre at det var bra å ha lang lutealfase hvis man ville bli gravid. Da jeg ble gravid testa jeg på dag 14, da ble den negativ først, men svaaaak positiv etter 3 timer. Testa igjen på dag 16, da med ettermiddagsurin og med en CB digital og den viste "gravid"!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...