Gå til innhold

Noen med erfaring fra psykisk helsevern her? Hva er en gestaltterapeut? Er det en psykolog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en i familien som sliter. Et annet, litt alternativt (for å si det slik) familiemedlem, har ordnet time hos en gestaltterapeut. Jeg blir litt skeptisk... Har jeg grunn til det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

En gestalt terapaut er nok noe av det samme som psykolog... men treapaut er ingen "beskyttet" tittel... vel, nok om det... jeg kan bare si noe om egen erfaring. Jeg nådde "botten" for en del år siden, fikk rekvisisjon til psykolog, men der var det 3 mnd ventetid (norges flotte psykiske helsevern, folk tar livet av seg i kø....). Da tok jeg kontakt med en gestalt terapaut, kom fort inn, kostet mye (blir ikke dekket av staten..), fikk god hjelp og var tilbake i full jobb etter 3 1/2 mnd. Jeg fikk et nytt begrepsapparat, lærte meg å tenke i andre baner og var kjempefornøyd. Men det som har fungert for meg er ikke alltid direkte overførbart til andre... (men jeg vil også tro at en psykolog kunne ha hjulpet meg like godt). Det handler også om kjemi, vedkommende må jo prøve før en sier at det ikke er noe for meg (var veldig dårlig språk her, men håper du skjønner hva jeg mener...)

Lykke til:))))))

Skrevet

dytter denne jeg, kanskje andre har noe erfaring....

Skrevet

Tja, familiemedlemmet bør sjekke bakgrunn til gestaltterapeuten og ryktet. Det finnes mange rare mennesker der ute som vil hjelpe og tjene penger, noen er dyktige andre ikke. En gestalt er ikke en psykolog, men kan bruke noen av de samme teknikkene.

Det finnes kloke mennesker som psykologer og som gestaltterapeuter og ukloke mennesker. Når alt kommer til alt betyr relasjonen mest for bedring. Og uansett kan ingen gjøre deg frisk/bedre, du må være åpen og gjøre jobben selv.

Skrevet

Nei en gestaltterapeut er langt i fra det samme som en psykolog. De kan kalle seg terapeut, men det kan alle. Psykologtittelen er beskyttet og bak den skjuler det seg seks års utdannelse om menneskesinnet og uttallige terapiformer for å hjelpe.

Skrevet

Som det nevnes nedenfor er psykoterapeut ingen beskyttet tittel, det skjuler seg derfor mye forskjellig bak tittelen gestaltterapeut. Vil tro det kan romme alt fra noen ukers kurs til flerårige utdannelser innen gestaltterapi. Terapeutyrket er ofte lite "gjennomsiktig" og det er fullt mulig å praktisere som halvstudert røver med bisarre teorier om helse og helbered uten at noen griper inn, fordi ingen ser hva som skjer i terapirommet. Etiske retningslinjer og opprettholdelse av en faglig høy standard er gjennomgripende tema i psykologutdanningen, man har f eks fagetisk råd i foreningen som tar seg av saker hvor det har blitt stilt spørsmål ved noens praksis. I tillegg deltar psykologer ofte sammen med andre i veiledningsgrupper evt individuell veiledning for å kvalitetssikre terapiløp og bedrive stadig videreutvikling. Alle disse aspektene kan mangle hos andre grupper som jobber i samme felt. Jeg er selv psykolog og tenker at mange kan ha hjelp av å snakke med noen om sine vansker på en litt annen måte enn hva man gjør til vanlig. Den funksjonen kan dekkes på mange måter, og det er derfor vanskelig å si helt bastant at dette er tvilsomt, men noen garanti har man jo ikke. Psykologer i psykisk helsevern (f eks dps) jobber nå fortrinnsvis etter såkalt evidensbasert praksis, dvs at man skal bygge opp en terapi etter forskningsbasert evidens - "bevis" for hva som fungerer på hvilke grupper lidelser. Det er altså mindre rom for egen synsing da man jobber ut fra kjennskap til statistikk rundt hva som faktisk funker. I tillegg er psykologer trenet i å se en rekke fortolkningsmuligheter - et bredt perspektiv som gjør at man i mindre grad risikerer å overse lidelser som er behandlingstrengende. (er det f eks tegn til psykose? Utviklingsforstyrrelse? Syndromer?)

Jeg ville nok ha satset på det offentlige systemet - hva med å foreslå innsøk i tillegg til det hun/han nå prøver? Jeg vil også si at det finnes en snarvei til behandling dersom vedkommende har blitt sykmeldt, det finnes en ordning som heter Raskere Tilbake som er organisert av nav, det tilbys da terapi innen 14 dager fra en privatpraktiserende psykolog/psykiater. Fastlegen kjenner denne ordningen.

Ønsker dere lykke til videre ! Beklager litt langt svar her, men dette engasjerer jo en fagperson.....

Skrevet

Min psykolog hadde tatt kurs (eller hva det nå er) i gestaltterapi, og kunne derfor kalle seg både gestaltterapeut og psykolog om hun ville. Hun jobber i Helse Sør-Øst i Furubakken, ikke det psykiske sykehuset, men der alle psykologene er;)

Fantastisk dame! Så for meg var Gestaltterapi den eneste tingen som hjalp for meg. I kombinasjon med psykologen selvssagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...