Gå til innhold

Det kan være bekkenLÅSNING, ikke bekkenløsning;-) Og det går ann å fikse;-)

Anbefalte innlegg

Gravid med nr. 2, hadde bekkenløsning med forrige også. Da stavret jeg rundt på krykker på slutten. Denne gangen kom bekkenløsningen mistenkelig tidlig, bare etter 3-4 mnd, og jeg fikk et råd om å gå til en fysioterapaut. Og joda, meldingen han kom med etter en liten undersøkelse var at jeg hadde bekkenlåsning, ikke bekkenløsning. Han fikset det rimelig fort (gikk et par dager etter behandlingen før smertene var borte), og siden det har jeg hatt det en gang. Da kjente jeg igjen smertene, de sitter bak og det stråler ned i foten, gjør også vondt å sitte på sitteknuten på den siden det gjelder.Jeg fikk også en litt underlig gange, slepte liksom foten etter meg. Desverre så har jeg fortsatt bekkenløsning som sitter foran(er kjempevondt!) og den er det ikke så mye å gjøre noe med sier fysioterapauten. Men jeg kan ta forholdsregler, ikke støvsuge, ikke gå for mye, ikke sitte for mye, kort og godt; ikke gjøre noen bevegelser som kan belaste/vri bekkenet for mye. Jeg har funnet en middelvei her som fungerer for meg (bruker ikke krykker enda!).

Jeg VET hvor vondt dette kan gjøre så forhåpentligvis kan dette innlegget være til hjelp for noen;-)

Vær også obs på at en manuellterapaut(fysioterapaut som har tatt en mastergrad), kan henvise og sykmelde selv, dvs at du ikke trenger å gå til lege først for å bli henvist eller sykmeldt. Gå på manuellterapi.no så kan du finne en som er nær deg;-)

Fortsetter under...

Til oppklaring så skal det mye til for å få bekkenlåsning om man ikke har bekkenløsning i bunn.

Bekkenlåsning kan lettere behandles enn bekkenløsning (spesielt symfysen er det vanskelig å behandle). Hva slags behandling man får varierer - en del vil manipulere/knekke på plass bekkenet. Dette er omstridt og en del terapeuter vil ikke gjøre dette pga mulig risiko for tidlig abort/rier. Det hevdes også at en låsning som manipuleres fort kommer tilbake og at det kan gjøre ting værre gang for gang. Generelt har massasje med oppmykning rundt halebein, korsrygg, hofter og sete den beste langsiktige effekt. Dette inkluderer triggerpunkt og kanskje også akupunktur om man velger dette.

Kan også anbefale manuelterapeut og også osteopat i tillegg til fysio. Det har hjulpet meg mye i mine to svangerskap.

Athravil - dette er jeg ikke helt enig i! Jeg har nettopp hatt en bekkenlåsning som jeg fikk rettet opp hos kiropraktoren med 3 korte behandlinger. Jeg har ingen plager med bekkenløsning... Tvert i mot sa min kiropraktor (som er spesialist på kvinner og bekkenlidelser) at mange "feidiagnostiseres" av leger med bekkenplager når de egentlig "bare" har en låsning og kunne vært hjulpet i langt større grad fordi mange leger ikke kjenner til fenomenet låsning.

Bekkenlåsning er vel så vanlig blant "vanlige" mennesker - fordi mange har bein av ulik lengde, fordi vi henger på ett ben når vi står osv, og dette i seg selv kan føre til at bekkenet låser seg.

Da strides nok de lærde for jeg har fått høre dette fra både fysioterapeut og manuelterapeut som begge skal være "eksperter" på bekken relaterte problemer...

Ja, ikke gravide kan få bekkenlåsning, men det er oftest pga ekstrem feilbelastning eller "slag" som f.eks fall på halebein e.l.

Som gravid får man bekkenløsning, men må ikke nødvendigvis få smerter/gangvansker pga av dette. Jeg fikk problemer med låsning før jeg fikk de "normale" bekkensmertene jeg hadde opplevd sist svangerskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...