Gå til innhold

Rutiner for ca. 2 mnd gamle babyer....??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha kommet hjem fra barselgruppe på helsestasjonen i går var jeg ganske motløs... alle i gruppen hadde faste spisetider, både på dag og natt, faste sovetider på dag og natt, faste leggerutiner, osv...alle, bortsett fra meg og lille junior på 8 uker. Skulle gjerne hatt gode, faste rutiner vi altså, men junior er desverre ikke av samme oppfatning. Vil sette pris på å høre andres erfaringer i forhold til dette! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har også veldig lite rutiner...og snuppa her er tre måneder imorra. JEg prøver og prøver, men største problemet her er at hun nekter å sove uten pupp, så hvis ikke jeg legger meg sammen med henne iløpet av dagen, så sover hun ikke i det hele tatt...sovner noen ganger i bilen på vei for å¨hente de andre i barnehagen... Spiser veldig ofte syns jeg, men tror mye av det bare er kos...

Skrevet

godt å høre at det ikke bare er oss.... lillen sovner forsåvidt greit, men våkner desverre altfor fort igjen.. noen netter våkner han hver time for mat, gøddameg det er slitsomt!!!:) helsesøster anbefalte meg og ikke gi mat så ofte på dagen, heller tåle litt skriking.. har begynt å prøve det ut i dag, ikke lenge jeg orker å høre på at han skriker gitt!! veldig lykke til, kjenner følelsen av å bli brukt som smokk veldig godt:)

Skrevet

Gutten min er også 8 uker, og vi har heller ikke noe rutiner på ting, vi har prøvd, men det har ikke fungert. Kan være vanskelig å planlegge dagen når jeg på forhånd ikke vet når han vil ha mat og når/hvor lenge han tenker å sove... ikke lett dette her! I tillegg sliter vi med at han er veldig urolig når han er våken, kan ikke sitte i ro og bare kose vi.

Skrevet

Jenta mi er nå 9 (eller 10?) uker, og vi har ikke rutiner. Hun sover greit, men til ulike tider hver dag. Hun sover ganske mye da.. Jeg synes ikke vi trenger rutiner ennå, i 3-4 mnd alderen skal jeg heller begynne å tenke på det, hvis det ikke skjer av seg selv.

Ikke tenk på hva "de andre" gjør, det er mange som deg der ute og det er så utrolig slitsomt å høre på hva man "skal" gjøre. Gjør det som passer best for deg!!

Skrevet

vi har hatt rutiner siden lillegutt var 8 uker og nå er han 4.mnd. Tror det er viktig for disse små og ha en viss rutine på ting, tror de blir roligere da. Er ikke vanskelig å få til heller, man må bare ikke gi opp. Lillegutt var ikke av de enkleste men vi har fått det til.

Skrevet

Hei, på helsestasjonen sa de til meg at man ikke skal stresse med dette før det tidligst 3 mnd, så jeg roet meg litt på det, for syns det var vanskelig å komme i rutiner. Men siste uka har jeg forsøkt og legge han inn på rommet mellom 20-21, så prøver å time litt at om han har hatt en våken periode rundt den tida, leker vi litt, tar på pysj, også blir han ofte trøtt etter 1.5-2 timer, så da legger vi han inn, gir pupp, og da sovner han der i mørket mens jeg ligger ved siden av. Da våkner han ofte ikke før 00 ca for mat, men skjønner liksom det er natt fordi det er stille og mørkt, og sovner igjen.

Men skjønner hva du mener med spise og sove til forskjellige tider hver dag. På barselgr som jeg var på igår også, 2 mnd sa hun hs at det IKKE er vanlig at disse små på 2 mnd har godt innarbeidet rutiner, eller at de "legger" seg tidlig.

Grunnen til at jeg ville prøve var for å få stua litt for oss selv, med sofakos og litt jærestetid liksom,

Lykke til, finn din vei etterhvert, og ikke stress. Alle barn er forskjellige, noen tar rutiner lettere enn andre, sånn er det bare! :)

Skrevet

Vi sleit også med dette... Helt til en venninne tipset meg om en fin måte å begynne å få rutiner på. Slutt for en periode å tenk på døgnet i timer, men heller slik: våkne, mat, stell, leke, sove. Ha selvfølgelig et leggetidspunkt, men om du begynner å tenke på døgnet i denne syklusen vil rutinene sette seg ganske kjapt (gjorde det hvertfall for oss..etter bare noen dager merket jeg at det var et mønster i det, og tok utgangspunkt i det mønsteret)

lykke til :)

Skrevet

Hm, jenta mi er bare seks uker da, men tviler på at dagene våre kommer til å bestå av så fastsatte rutiner om 2 uker:)

Hvordan er det mulig med faste måltider til en baby da? Hun her bestemmer selv når hun vil ha mat, og noen ganger tilbyr jeg henne litt ekstra om jeg tror hun har behov for en påtår. Noen dager spiser hun sjeldnere, andre dager oftere.

De eneste "rutinene" vi har, er at jeg legger henne i senga om kvelden, men det kan variere fra kl 21 til kl 00, og hun behøver ikke sovne før ved 2-3-tiden. Og en annen "rutine", er at vi har begynt å gå ut hver dag, iallfall en liten tur for litt frisk luft. Det får holde for nå, jeg ville ikke stresset med det om jeg var deg:)

Skrevet

Og kan legge til at det varierer veeeldig når vi står opp om morgenen! Det hender seg at jeg er veldig trøtt, og da sover vi en god stund...:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...