Gå til innhold

Det blir ikke trillinger like vel

snøfilla - mamma til 2

Anbefalte innlegg

Så blir det ikke trillinger på oss like vel, og det er vår egen avgjørelse. I dag er det 5 uker siden vi fikk beskjed om at det var 3 der inne, og det har vært tunge uker preget av redsel og bekymringer.

På eget initiativ, men etter dialog med lege på Ullevål, dro vi til Rigshospitalet i Kjøbenhavn på madag og gjorde en fosterreduksjon. Tvillingene har vært en risiko hele veien, og særlig den ene som vokste sent, hadde tynn navlestreng og fikk lite næring fra morkaka. Hvis den pluselig hadde falt fra senere i svangerskapet ville det skapt komplikasjoner for de to andre. Og sjansen for alt for tidlig fødte barn (vi snakker om før uek 30) var relativt stor.

Derfor er det bare én liten sprell-levende baby i magen min nå. De to andre vil etter hvert skrumpe inn, og forhåpentligvis ødelegger de ikke for vekstvilkårene til den siste. Faren for blødninger og senabort er selvfølgelig til stede (det er den forsåvidt for alle som går gravide), men det lille nurket vårt har mye større sjanser til å klare seg bra nå. Det viktigste er jo å komme så nærme termin som mulig, og det ville jeg ikke gjort med tre i magen.

Jeg skal ikke si at det har vært et enkelt valg, men like vel er jeg lettet nå og klarer endelig å glede meg over svangerskapet og det fantastiske som skal skje i kroppen min det neste halve året. Er 12+2 i dag og er sykemeldt fram til jul, så her er det noen andre som skal stå for gavekjøp og kakebaking. Lille Even(tyret) spinner rundt på gulvet og forstår ikke så mye av det som skjer, men han skal nå uansett bli storerbror :-)

Fortsetter under...

Ble veldig bekymret da jeg leste overskriften din, men etter å ha lest hele innlegget ditt ble jeg nesten litt lettet selv. Det er jo med skrekkblandet fryd jeg har fulgt deg i disse ukene, for det er ingen tvil om at en trillinggraviditet er et ganske stort risikoprosjekt, både for mor og barn. Jeg har derfor stor forståelse for valget dere har gjort, selv om jeg også skjønner at det ikke var en helt enkelt avgjørelse. Veldig godt å høre at du nå klarer å glede deg over graviditeten, og at du får ro fram til jul. Nå kan du nyte juleferien til fulle :-)

Klem

Gjest Bjørnen Collargol*gravid

Jeg og ble litt bekymret når jeg leste overskriften, men skjønte jo at det var litt annet som sto bak når jeg leste lenger nedover.

Skjønner at dette var en tung og vanskelig avgjørelse, men er også sikker på at det var det riktige for dere. Har vel skjønt på det du har skrevet tidligere at du har hatt noen vanvittig tunge tanker og stunder og skjønner den.

Nå får du nyte ditt lille Even(tyr) og spiren som ligger i magen din! Dette blir nok bra skal du se :)

KLÆM

Ja , det forstår jeg , Å få tvillinger syntes jeg var kjempe tøfft og kan ikke tenke meg hvordan jeg hadde taklet 3... og dere har en liten fra før. Dere satte inn 2 egg?

Lykke til vidre, håper dette går fint uten komplikasjoner

Klem

Forstår veldig godt at dette har vore vanskeleg for dykk, både i vekene som har gått og med å ta denne avgjera. Godt å høyre at de no er letta og at dette var det rette. Lukke til vidare med svangerskapet - eg unner deg verkeleg å kunne nyte graviditeten og det å ubetinga kunne gle seg til vesle prinsen/prinsessa skal kome!

Varm klem

Annonse

Kjære deg

Det dere nå har gjort står det virkelig respekt av. Det må ha vært en utrolig vanskelig avgjørelse, men helt sikkert vel gjennomtenkt og fornuftig. Å få flere babyer på en gang er vanvittig tøft og det blir ikke mindre tøft mtp at de ville blitt premature og alt det bærer med seg.

Jeg fikk mine tvillinger alene. De var etterlengtet og det var et bevisst valg fra min side å få barn alene. Men det har vært umenneskelig tøft, jeg har gått på mange smeller og vært i kjelleren flere ganger. Mine var også premature, født uke 33 og det bragte jo med seg ekstra komplikasjoner.

Hadde jeg visst det jeg vet idag hadde jeg ALDRI tatt sjansen på å sette inn to egg slik jeg gjorde. Jeg var utrolig naiv. Nå ønsket jeg meg aldri tvillinger, planen var å øke sjansen for at ett egg festet seg, men det ble altså full klaff på begge.

I dag kan jeg endelig si at livet begynner å bli litt godt igjen. Jeg har to fantastiske barn som akkurat er blitt 6 måneder, vi har fått hjelp på vegen og er kommet oss på fote.

Jeg vil bare si at jeg forstår deres avgjørelse veldig godt og jeg beundrer deres mot for å gjennomføre den, det er helt sikkert det riktige for dere. - Ikke minst for storebror Even.

Lykke til videre i svangerskapet :-)

god klem fra

Gratulere med en baby i magen som har alle livets muligheter foran seg! Jeg kan tenke meg at dere er lettet over at den vanskelige avgjørelsen er tatt.

Jeg har gjennom jobben min sett mange barn som er født veldig mye for tidlig som har klart seg bra, men jeg har også sett mange som har store og varige skader. Det er jo ikke noe man ønsker for barnet/barna sine, selv om de kan ha meningsfulle liv. Det er jo også en stor påkjenning for foreldrene, både i nyfødtperioden og resten av deres liv. Risikoen i svangerskapet øker jo betydelig jo flere man har i magen.

Det er jo også bra at du nå kan nyte graviditeten. Tenk så mange bekymringer man skal ha, når man endelig, etter mange års slit, har klart å bli gravid.

Det er vel relativt stor sannsynlighet for at de to tvillingene IKKE vil skape noen videre problemer/komplikasjoner for den som er igjen?Jeg kan ikke noe om fosterreduksjon... Jeg har jo en død tvilling i magen, og den har ikke laget krøll for den andre så langt. UL viser at den er i stadig tilbakedanning og ved siste UL (for en uke siden) mente legen at det ikke sikkert den er synlig lenger ved neste UL i uke 19.

Jeg gleder meg også til tiden fremover!!

Lykke til snøfilla:-)

Tusen takk for varme og gode hilsner alle sammen :-)

Da vi forstod at fosterreduksjon var en mulighet i Danmark, brukte vi et par uker på å ta den endelige beslutningen. Det var viktig at jeg var så tett opp til 12 uker som mulig, sånn at de kunne måle nakkefolden først og vite at den som skulle fortsette å leve var frisk og fin. Vi fikk en fantastisk UL-oppfølging på Rigshospitalet hvor de viste oss 4 hjertekammer, en perfekt hjerne (lett å se høyre og venstre hjernehalvdel), så vi er 99,9% sikre på at det ikke feiler den lille i magen noe.

De to som ikke lenger lever skal i utgangspunktet ikke skape komplikasjoner for "lille sprell" (som vi har døpt h*n), men det er en liten fare for infeksjon og blødninger (ca. 5%), så derfor er jeg sykemeldt nå.

Året 2009 ble virkelig vårt år på alle måter! I fjor gruet jeg meg til en barnløs jul, mens i år feiret vi med lille, deilige Even(tyret) + sprell i magen - det er ikke til å tro :-)

Mange klemmer fra

Det var en stor og viktig beslutning dere tok nå ja...og den står det respekt av må jeg si!! Det som jeg også tenker er viktig her er at dere faktisk har lille Even(tyret) som skal ha sin del av mamma og pappa, og det hadde kanskje lett blitt endel mindre på han hvis det hadde kommet tre små til i familien...en annen ting er jo faktisk også at alle disse barna skal følges opp...kjenner noen som har trillinger ( på naturlig vis) og skal si det ikke har vært lett til tider...2009 er blitt et fantastisk år for dere , tenk bare på hvordan 2010 kommer til å bli!! ;) Masse lykke til snøfilla, du er jo en av de jeg har tenkt ofte på opp gjennom årene, og jeg unner deg/dere virkelig å få oppleve dette også :)

klem

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...