mamma til twins Skrevet 9. desember 2009 #1 Skrevet 9. desember 2009 Er sjeleglad for at jeg tok tidlig ultralyd. Skulle egentlig sjekke nakkefold m.m. Resultatet var dessverre langt verre. Skal ta abort i morgen. Hurra..
Mjølkekua Skrevet 9. desember 2009 #2 Skrevet 9. desember 2009 Å nei.. Det var forferdelig trist å høre :-( Jeg tenner et lys for dere nå jeg. Stor klem til dere!
Snusky McClusky Skrevet 9. desember 2009 #3 Skrevet 9. desember 2009 Uff, så trist. Jeg føler med dere. Noe så trist og skuffende! Jeg husker nicket ditt fra sist jeg var gravid, og syntes det var så morsomt at du var her inne igjen. Det må ha vært et stor sjokk for dere å oppdage at spiren ikke hadde det bra. Jeg håper det går etter forholdene greit i morgen, selv om det sikkert er en voldsom påkjenning for dere. Ta godt vare på hverandre nå, og tillat deg selv å sørge så mye som du trenger når det hele er over. Jeg kommer til å tenke på deg i morgen. Stor klem fra
mamma til twins Skrevet 9. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 9. desember 2009 Takk for det. Går liksom rundt i dvale nå. har ikke helt gått opp for meg. Skulle jo egentlig over til 2. trimester denne uken her. Ferdig med de første 12 ukene liksom. Hadde aldri falt meg inn at noe sånt kunne skje gitt. Det verste er jo at jeg har pint meg gjennom uke på uke med svangerskapskvalme, alt dette for ingenting.
meg83 Skrevet 9. desember 2009 #5 Skrevet 9. desember 2009 Uff, det her var ikke noe koselig Kan jeg spørre hva skaden gikk ut på?
mamma til twins Skrevet 9. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 9. desember 2009 Får sikkert vite mer i morgen, men det var noe med hjernen og legen bablet om genfeil. Han var ikke noe særlig pedagogisk anlagt kan man vel si, han bare buste ut med det. Men er sikkert ingen fin måte å si noe slikt på. Og dette skal man betale 1200 kr for?! Jeg bare spør.
mamma til twins Skrevet 10. desember 2009 Forfatter #7 Skrevet 10. desember 2009 Det var ikke genetisk eller kromosonfeil. Det var rett og slett uflaks! Alvorlig grad av ryggmargsbrokk. Typisk at dette skal skje når man blir gravid ved et uhell og ikke fått forberedt kroppen med folattilskudd. Lykke til videre alle sammen!! Husk folat! :-)
kjærlighetsbarn_2010! Skrevet 10. desember 2009 #8 Skrevet 10. desember 2009 Uff, føler med deg :-( Men hva er egentlig ryggmargsbrokk?
Snusky McClusky Skrevet 10. desember 2009 #9 Skrevet 10. desember 2009 Takk for at du faktisk orket å komme med mer informasjon om hva som gikk galt. Ryggmarksbrokk: http://trs.sunnaas.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=234&I=2815 Jeg har sett mange her på forumet kimse av viktigheten av å ta folat, så kanskje det som skjedde i hvertfall kan hjelpe andre til å unngå at det skjer med dem. På den måten kommer det *noe* godt ut av det som dessverre hendte med dere. Jeg føler med dere. Dette må ha vært et forferdelig sjokk.
fiskelisken Skrevet 10. desember 2009 #10 Skrevet 10. desember 2009 Nå fikk jeg nesten litt sårlig samvittighet for at jeg ikke har tatt folat på en stund. Alt har vært stress i det siste med flytting ++..så jeg har rett og slett glemt meg selv..men løper og tar en nå er 8 uker på vei så skal huske å ta de hver dag i 4 uker til
millie+2klumper Skrevet 10. desember 2009 #11 Skrevet 10. desember 2009 Nå fikk jeg også helt vondt inni meg for jeg har sikkert bare tatt folat en fem-seks ganger til sammen. Er 9 uker i morgen. Vært mye stress her også meg flytting og jobbing osv. Men NÅ skal jeg bli flink! Må ha vært et forferdelig sjokk for dere:(. Ønsker deg alt godt fremover.
M*A*S*H* Skrevet 10. desember 2009 #12 Skrevet 10. desember 2009 Sender en stor klem med ønske om lykke til videre på veien. Sorgen er enorm når man mister et barn, men kanskje særlig spesielt når man mister et barn som bare vi "kjente" liksom, for det er en skjult sorg. Håper dere får til en ny graviditet seinere, og at vi ses her inne igjen! KLEM
mamma til twins Skrevet 10. desember 2009 Forfatter #13 Skrevet 10. desember 2009 Tusen takk alle sammen. En god del tårer har falt, men nå er jeg ganske rolig og forbereder meg til fasting i morgen. Hele tre leger har bekreftet diagnosen, så kan med sikkerhet vite at jeg gjør det riktige i morgen. Og kan ikke si annet enn at de er veldig profesjonelle på Riksen, følte meg godt ivaretatt. Håper på samme opplevelse i morgen. Er bare veldig glad for at dette ble oppdaget nå og innenfor abortgrensa (er egentlig 11+6 i dag), så rekker kirurgisk abort med et nødskrik. Har egentlig tatt denne graviditeten med en "klype salt". Hadde jo blødninger i uke 5 og tenker litt på om det kunne vært et tegn på at noe var galt. Har i tillegg slitt med svangerskapskvalme og en lite samarbeidsvillig mann som egentlig ville at jeg skulle ta abort. Så svangerskapet har vært tøft, dette topper jo bare kransekaka. Tror ikke det blir noen ny graviditet med det første ihvertfall, orker ikke tanken på nye endeløse uker med kvalme med det første. Spesielt ikke etter å overlevd 8 uker med dem uten belønning. Beklager om jeg skremmer noen med dette, jeg er bare så himla alene med alt dette. Ikke lett å dele sorgen med en som egentlig er litt lettet nå. Klem til alle dere søte og snille jenter.
Snusky McClusky Skrevet 11. desember 2009 #14 Skrevet 11. desember 2009 Alt du gjennomgår nå blir sikkert enda vondere av at du føler at du er så alene nå. Det er veldig sårt å føle seg alene når man egentlig har en partner. Ofte er det slik at menn sørger og viser sorg på en annen måte enn vi kvinner, så selv om du vet at han opprinnelig ikke gledet seg over denne graviditetet så kan det være at han er lei seg han også. Det er bra at du ihvertfall var innenfor abortgrensa så dette ikke blir enda mer traumatiserende for deg. Jeg regner med at du kanskje er ferdig med inngrepet nå, og håper det gikk greit. Søsteren min var på Riksen da hun hadde svangerskapkomplikasjoner, og ble tatt hånd om på en fantastisk måte. Forhåpentligvis gjelder det deg også. Jeg har selv opplevd hvor vondt det er å miste, selv om det slett ikke kan sammenlignes med hvor vanskelig det du gjennomgår må være. Men jeg kjenner til den synkende følelsen når en får vite at noe er galt, og vet hvor tungt det er å måtte skifte fremtidsperspektivet p.g.a. en slik endring. Selv hadde jeg heldigvis en støttende partner begge gangene det skjedde, men jeg håper du har andre i livet ditt du kan lene deg på om mannen din ikke stiller opp slik han bør. Lykke til i dagene som kommer. This Too Shall Pass. Klem fra
Gulljnta Skrevet 11. desember 2009 #15 Skrevet 11. desember 2009 Huff så trist. Ønsker deg alt godt og håper det går bedre fremover. Angrer litt på at jeg har bestilt tidlig ul nå...har også hatt blødninger så kanskje det er det samme her. Ble veldig i tvil. Uansett, gode ønsker til deg fremover. Du virker som en tøff dame.
Snusky McClusky Skrevet 11. desember 2009 #16 Skrevet 11. desember 2009 Gulljnta, Sjansen for at dine blødninger kommer av at fosteret har ryggmarksbrokk er veldig små, for dette skjer ikke så ofte. De fleste vet jo om svangerskapet, og tar derfor folat for å forhindre nettopp dette. Ca. 25% av alle kvinner opplever en form for blødning i første trimester, og for de fleste går det likevel bra Sannsynligheten er stor for at alt er i orden, så ikke ta sorgene på forskudd. Om noe likevel har gått galt i maven din så er det jo best å finne ut av det uansett, så en tidlig UL er ikke dumt,- uansett utfall. Men det går sikkert fint, for det gjør vanligvis det.
Snusky McClusky Skrevet 11. desember 2009 #17 Skrevet 11. desember 2009 Gulljnta, Sjansen for at dine blødninger kommer av at fosteret har ryggmarksbrokk er veldig små, for dette skjer heldigvis ikke så ofte. De fleste vet jo om svangerskapet, og tar derfor folat for å forhindre nettopp dette. Ca. 25% av alle kvinner opplever en form for blødning i første trimester, og for de fleste går det likevel bra Sannsynligheten er stor for at alt er i orden, så du bør ikke ta sorgene på forskudd, selv om det er naturlig å bekymre seg. Om noe likevel har gått galt i maven din så er det jo best å finne ut av det uansett, så en tidlig UL er ikke dumt når du har hatt blødninger,- uansett utfall. Men det går sikkert fint, for det gjør vanligvis det.
mamma til twins Skrevet 12. desember 2009 Forfatter #18 Skrevet 12. desember 2009 Kjære deg Gulljnta, ikke vær bekymret. Det som skjedde meg er sjeldent. Jeg har søkt inne på dette nettstedet og får bare ett eneste treff som forteller at en annen person har opplevd det samme. Det er ingenting jeg kunne ha gjort fra eller til. På sykehuset kalte de det et stort uhell. Det er ingenting som tyder på at jeg vil kunne oppleve dette igjen, men hvis/når jeg planlegger å bli gravid igjen skal jeg ta superdoser av folat for å være på den sikre siden. Jeg skal også tilbake til ekstra sjekk i uke 11/12. Og det er ikke meningen å gjøre deg eller andre bekymret når jeg nevnte blødningene. Det var bare atypisk meg for jeg har vært gravid to ganger før og ikke blødd, så det var bare en tanke. Uansett får man ikke sjekket slike avvik før i uke 11-12, så jeg kunne ikke gjort noe før heller. Hvis jeg har gjort deg supernervøs så ber jeg om unnskyldning. Det er som andre her nevner mange som blør uten at dette er farlig. Ellers så har dagen gått greit. Var ti timer på Riksen. Måtte vente lenge med andre ord. Men de var veldig snille og omsorgsfulle, ga meg bl.a. enerom med tv. Har grått ti liter med tårer til alt og alle i dag, men velger å tro at jeg kommer sterkere ut av dette. Lykke til alle sammen.
Pia med spire etter 19 pp Skrevet 12. desember 2009 #19 Skrevet 12. desember 2009 Uff, dette var ikke noe hyggelig å høre, jeg føler veldig med deg!! Du virker utrolig sterk og det er godt. Ta vare på deg selv og omring deg med varme og støttende mennesker. Lykke til!!
Aron09,3SA*ønsker-spire* Skrevet 12. desember 2009 #20 Skrevet 12. desember 2009 veldig trist historie håper alt er bra med deg etter omstendighetene og at du har støtte rundt deg i denne situasjonen. vil egentli bare sende deg en klem og at du får en ny spire ganske fort som er frisk og rask. sender deg atter en stor klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå