Gå til innhold

Ny UL - scanning av nakkefold

Astra71 - tvillingmor

Anbefalte innlegg

Har nettopp kommet hjem fra Haukeland nå. Har vært til veiledende samtale på genetisk medisinsk poliklinikk, og til ny UL med tanke på å avdekke eventuelle kromosomfeil hos tvillingene.

Det foregikk ikke helt slik jeg trodde, jeg regnet nesten med at jeg skulle få svar der og da på om de er friske eller ikke. De målte nakkefolden på begge fostrene til 2 mm. Når jeg er 38 år betyr det at det er 1 : 255 sjanse for at tvillingene har kromosomfeil. Det vil si under en halv prosent. Vet liksom ikke helt hva jeg skal synes om disse tallene, hadde kunnet senke skuldrene litt mer om sjansen var 1 : 1000, for eksempel....

Alternativene mine nå er å ta en fostervanns- eller morkakeprøve. Da får vi 100% sikkert svar. Men tatt i betraktning at dette gir en 2% sjansen for spontanabort (dvs. større risiko for SA enn for kromosomfeil), så tror jeg nesten at vi avstår fra slike prøver, og heller venter til UL ved 18 uker. Dersom det viser seg da at det er noe alvorlig galt med fostrene da, så får vi heller ta saken opp til ny vurdering.

Hm. Ikke helt enkelt, dette. Men heldigvis så legen nesebein på begge tvillingene. Det tilsier at sjansen for downs syndrom er mindre enn om de ikke hadde hatt det...

Fortsetter under...

Jeg var på nakkefoldscanning på fredag, og da var jeg 11+4 (tror jeg, synes legene sier litt forskjellig fra gang til gang). Nakkefolden ble målt til 0,8, og det var visst veldig bra og da ble det ikke mere snakk om morkakeprøve eller fostervannsprøve. Jeg blir 38 i januar.

Downs kan vel ikke påvises så sent som i uke 18, men feil i kromosom 13 eller 16 kan de jo se da. Håper du klarer å slappe av framover og nyte graviditeten :-)

Klem

Hei Snøfilla, jeg er 12 + 1 i dag, og tvillingene hadde en CRL på 5,7 og 6,0 cm. Hvor store var dine da de målte nakkefolden? Vet du hvilken faktor du endte opp på? Min var 1,53 (ut fra min alder, størrelse på nakkefold og antall uker/dager i svangerskapet). Lettere å sammenligne det enn selve målet, for det avhenger jo av størrelsen på fosteret, også. Ble bare litt nysgjerrig ;-)

Legen sa heldigvis ikke annet enn at det så bra ut, men han kunne jo egentlig ikke gi meg noe annet enn tallene, og så må vi selv vurdere om vo kan slå oss til ro med dem. Han anbefalte oss ikke å gå videre med testing, men vi ble forklart på forhånd at det er de mulighetene vi har dersom vi ønsker et 100% sikkert svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...