kikki_831 Skrevet 9. desember 2009 #1 Skrevet 9. desember 2009 hei dere!! er ganske fersk her har, ei jente på 7 strax 8 år som vi har fått adhd diagnose på nå i november! Jeg er helt utslitt!!!!!!!!!!!!!!! begynt på concerta 18 mgr men måtte dobble dosen da det ikke hadde efekt og jeg ser fortsatt ingen effekt hu har ikke gått på dobbel mer en en uke nå da, skall det ta lengre tid?? tenkte att siden pillene er jo allerede inne i systemet på en måte så hadde ett desperat håp om att dette skulle fungere, hadde ikke troa på att "en ny unge" skulle komme men bare den lille tingen som kunne gitt oss ett litet puste rumm hadde vært fint!! Flere som ikke merker stort? Hilsen meg
nick_343393 Skrevet 9. desember 2009 #2 Skrevet 9. desember 2009 Hallo. Vi var gjennom det samme med jenta vår for drøyt to år siden. Begynte med 18 mg første uke; ingen effekt. Gikk opp til 36 mg og lette med lys og lampe etter bedring; fremdeles ingen effekt. Det var heilt forferdelig. Vi la på til til 54 mg, og først da inntraff virkningen. Det var heilt merkbart og jeg vil aldri glemme den dagen, da hun for første gang på nesten 7 år ikke skravlet hull i hodet på oss og ikke var aggressiv før om kvelden, da virkningen gikk ut. Tommelfingerregelen er 1-2 mg Concerta per kg barnet veier og en kan ikke forutsi hvilke barn som må ha hvilken dose. Jenta vår var 27 kg da, så det var tydelig at hun måtte ha en relativt større dosering enn andre barn, for jeg har skjønt at mange kommer i mål på 36 mg. Men ikke hos oss. Fremdeles bruker vi 56 mg med god effekt, og hun veier nå 34 kilo. Så ikke fortvil, det fins altså håp.
kikki_831 Skrevet 9. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 9. desember 2009 Hei:) takk for svar er litt bedre når en finner noen andre som fatiskt vært gjenom det samma:) Kanske øke litt da?! hu veier 29,5 kg nå!! Men hvor lang tid tok det før dere økte fra 18 mg till 54 mg? Dattera mi har ikke gått på pillene mer en sammanlagt 3 uker nå! ÅHH jeg blir helt dårlig her, synes synd på hu å på meg å på samboer å lillemann, herregud for ett kaos om dagen! Hu sliter med oppføresel å aggresivitet når hu er borte med andre voksne og ,som i dag hu skulle med min samboers bror og hans samboer på badeland (hu elsker å bade) å allt er fint frem till dem skulle hjem da var det slag å spark mot hals å mage mot min svigerbrors relativt nye samboer som prøvde å få tak i hu tørr snart ikke ha hu ute blan folk!!! Det her var deilig å bare øse ut litt galle. første gangen jeg skriver her,men vært inom masse å smyglest da!! :=) Men da vet jeg det finnes håp i hvertfall:)
nick_343393 Skrevet 9. desember 2009 #4 Skrevet 9. desember 2009 Man regner ei uke per 18 gram. Dette er for å gjøre det lettere for kroppen å takle medisinene i stedet for å begynne rett på antatt optimal dose med en gang. Dessuten vet man jo ikke hvor stor dose det enkelte barn skal ha. Altså øke til 54 etter 14 dager. Det var i alle fall det rådet vi fikk av BUP.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2009 #5 Skrevet 9. desember 2009 Blander meg litt inn her;) Min tenåring har 54 mg nå. Han hadde 36 mg da han var mindre. Han er nå ca 60 kg. Og sier at 54 mg er helt OK, kanskje litt lite, men 72 mg blir for mye. Men dette med dose er meget individuelt. Likevel er der grenser for hvor mange mg en skal ta pr kg kroppsvekt. Husk at en kan få ADHD/hyperaktive symptomer av for stor dose også, selv om den ikke er over maxdosen pr kg. Leter en på nett så finner en at 2 mg pg kg vekt er max for barn mellom 6-12 år. Altså 60 mg for et barn på 30 kg. Concerta har en maxdosering på 54 mg pr døgn hos barn og ungdom, i følge felleskatalogen. Og en ting til; det er ikke alle som har nytte av methylphenidat.... Synd, men sant. Økninig bør skje med ca 10 mg pr døgn pr uke. Altså f eks 30 mg pr døgn i en uke, og så øke til 40 mg uken etter, og så til 50 uken etter der igjen. En uke mellom doseringsøkninger, altså. Har dere ikke fått et opptrappingsskjema? Og har dere ikke telefonkontakt med legen nå i startfasen? Bare ring legen som skriver ut medisinen når det er noe dere lurer på.
kikki_831 Skrevet 10. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 10. desember 2009 Hei du anonym! Vi har ikke fått noe opptrappningsskjema nei?! ikke hørt om det heller! dr har ringt en gang og da skulle vi øke dosen till 36 mg jeg ringte hu i dag på moprran og fikk beskjed om att hu skulle ringe tillbake*venter* har ikke tabletter for mer en 3 dager till så må jo uansett ha mer om ikke hu vill prøve ut noe annet!! Dattera mi sliter med å sove kan lett være oppe till 23-24 på natta noen ganger har hu vært våken når jeg gått å lagt med halv ett på natta!! er jo ett mareritt på morran her!!!
nick_343393 Skrevet 10. desember 2009 #7 Skrevet 10. desember 2009 Ettersom en ikke har Concerta i 9 mg-doseringer i Norge, (det fins i USA), må en øke med 18 mg om gangen, og normal opptrapping er ei uke i slengen. Det at ikke alle har nytte av methylphenidat er kanskje noe en bør vente med å tenke på til en har forsøkt 54 mg og finner ut om det virker, evt ikke virker. Man vet jo at det ikke er sikkert at medisinene virker, men det er ikke noe man kan bruke mye energi på i startfasen. Jeg gjorde det, og det var heilt unødvendig, for tablettene virka jo når vi fikk 54 mg:) Ja, det var en relativt stor dose for en relativt liten kropp, men legespesialisten sa at det var greit og det var tydeligvis det som måtte til. Når det gjelder soving, er det både et trekk ved lidelsen at søvnvansker kan oppstå og en mulig bivirkning av medisinene. Vi har fått Melatonin i tablettform til jenta vår. Det er et søvnhormon som gjør at søvnen inntreffer. Nattesøvn er viktig for både barn og voksne, for man blir heilt utslitt av tempoet på et adhd-barn.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #8 Skrevet 10. desember 2009 Anonym over Kikki's svar rett over her: Jeg har nettopp begynt på Ritalin selv. Så jeg kjenner starten på dette. Både fra mitt barn for mange år siden, og nå fra meg selv. Typisk er at i starten blir man ekstremt trett og "uinteressert", litt asosial pga indre behov og endringer. Jeg har aldri vært så trett på dagtid før. Jeg gjespet og gjespet som om jeg fikk betaling da jeg startet. Helt ute;) Merkelig opplevelse, må jeg si. Men den er visst etter boken. Trett, og rolig inni magen; stressklumpen er borte, og en blir trett når tabletten virker. Første ukene er dette mest merkbart. Så jevner det seg mer ut. En merker effekten(eller mangel på effekt) etter første tabletten, faktisk. Men en anbefaler at en prøver medisinen i ca 1 måned før en avgjør om effekten er OK. Dette vet jeg. Og jeg kan ved en meget kort telefonsamtale med min unge, avgjøre eksakt om han har tatt medisinen den dagen, eller ikke. Jeg har enda ikke tatt feil. En merker det etter ca en halv time etter inntak. Jeg kjenner igjen den sløvheten jeg kjenner, fra da mitt barn startet på Ritalin. Concerta og Ritalin har samme virkestoff, men ulik oppbygning og utslippsmetode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå