Gå til innhold

Hvor mye "snakker" babyene deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på 7.5 mnd har inntil for en uke siden vært nesten helt taus! Han lagde endel bable-lyder fra 2-4 mnd men etter det ble det plutselig stopp! Aner ikke hvorfor, men var til behandling hos osteopat for behandling av mulig skjeling forrige uke og samme kveld kom det litt pludring igjen!

Har lest at de i hans alder burde allerede en stund ha klart å lage enkeltstavelses lyder (ga, ma, pa, mm osv.) men at de nå skal kunne begynne å repetere disse etter hverandre (mamamama osv). Siden gutten vår har vært stille så lenge, henger han litt etter! Men hver dag nå kommer det lyder - spesielt når han ser kattene! ("Fuugstp" høres det ut som - Hihi). Så håper han nå tar igjen det han har gått glipp av!

Men har altså inntrykk av at mange andre babyer på samme alder "snakker" mye - plaprer nesten! Stemmer det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er lillegutt 8mnd til lørdag og han babler en del. SÅnn mamamama babababa dadadada. Er så utrolig koselig å høre på! :) Han babler ikke kjempemye, men kommer jo lyder flere ganger til dagen, spesielt når vi ligger i senga om morgenen og koser.... :)

Gutten din kommer sikkert kjapt etter. Det er mange babyer som ikke klarer å fokusere på bare prating og den motoriske utviklinga, så dattera til venninna mi var veldig tidlig ute med ord siden hun brukte pute på hofta. Hun var litt trægere til å gå, men dersto tidligere med lyder og ord. :)

Skrevet

Her bables det vel ganske mye. Går mest i "datadata". Tror de registrerer hva vi sier, selv om det ikke virker slik. Har jo hørt om stille babyer som plutselig bare har begynt å snakke. Har repeterer jeg "mamma" og "pappa", men har ikke resultert i noe foreløpig ;-) Tydelig at han følger med da. Konsenterer seg, og ser på munnen min når jeg gjentar det. Som "pus" når katten rusler forbi.

Skrevet

Er nok ganske individuelt.. Min har bablet mye hele tiden. Nå kan hun herme ord også. Kan si "mama" og "nenenene" ( Hun hermer når jeg sier neineineinei" Og herme etter ord som titt titt..

Det kommer nok, slapp av :)

Skrevet

Jenta mi er litt over 6 måneder nå. Ho har alltid vært aktiv, men prating er det lite av. Jeg har alltid syntes at andre babyer snakker mye mer enn ho. Ho ligger bare der på magen og ser oppmerksomt rundt seg. Ho følger veldig godt med så tror ho plukker opp en del. De siste 2-3 ukene nå så har det begynt å komme mer lyder, men ikke mye. Jeg elsker jo sånne lyder og hadde gledet meg til å høre på, men sånn kan det gå. Ho tok seg på tærne 3 1/2 måned, sugde på de 4 1/2 måned, flink til å ligge på gulvet på magen og rullet rygg/mage på 6 månedersdagen sin. Ho gråter aldri og er veldig tålmodig. Så jeg tror pratinga kommer etterhvert jeg. Når jeg prøver å snakke med ho så ser ho bare en annen vei. He he. Tror det er som alt annet veldig individuelt når de "skjønner" det.

Skrevet

Gutten min er litt yngre enn din. Han blir 6mnd til tirsdag. Han har laget masse lyder helt fra han var rundt 2mnd og holder fortsatt på. Det er selvfølgelig forskjell på dagene, noen dager er det masse lyd og andre dager er det lite. Han har nå de siste ukene begynt å si "mm" når han får flaske også kommer det noe som kan høres ut som "ma" når han blir irritert eller lei seg.

All utvikling hos babyer er veldig individuelt. Det jevner seg veldig når de blir litt eldre

Skrevet

Her var det mye babling på den alderen. Han sa sitt første ord (mamma) da han var 7 mnd og ved 11 mnds alder kunne han si åtte ord. Om det har noen sammenheng med mye babling vet jeg ikke da, men han har alltid vært pratsom. :-) Barn er nå forskjellige. Ser på barselgruppen min at enkelte barn går rundt og prater hele tiden, mens andre er mer stille.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...