Gå til innhold

I går ble jeg tvunget til og si opp jobben min:(

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1) Oppsigelsen din er ikke gyldet uten at den er skriftelig (ring i morgen og si du har ombestemt deg)

2) Arbeidsgiver kan ikke si deg opp uten gyldig grunn

3) Du har krav paa minst to skriftelige advarsler med mindre du forsoemmer arbeidet ditt grovt

4) Fredagen da du dro hjem kl 12 gjelder uansett ikke sykemelding/egenmelding. Det normale er "velferdspermisjon" hvis man avbryter arbeidsdagen grunnet sykdom og du har ingen lovfestet rett til loenn denne dagen. Kjedelig men sant.

5) Loerdag faar du ikke loenn for

6) Mandagen er grei i og med at du ringte legen din mandag, men de fleste arbeidsgivere jeg har hatt ville nok sett mellom fingrene og gitt deg loenn for loerdagen likevel.

7) Ikke ta en slik samtale til uten en tredjepart tilstede, det har du krav paa.

8) Les lovverket selv saa du ikke gjoer feil igjen og ikke blir lurt i stry. Det er ditt ansvar at du kan Norges lover (ogsaa kjedelig ettersom juss er vanskelig, men dog sant)

Tror heller at det er du som kverrulerer:p

Det stemmer som jeg sier, dersom man benytter sykemelding, plikter man å kontakte lege første fraværsdag. Det var sykemelding som var temaet i denne tråden, ikke egenmelding.

UANSETT så er det vel legen som har gjort en "feil" med å skrive ut sykemeldingen, og ikke HI. Vet det egentlig er sånn at man må gi beskjed den første dagen man er borte til legekontoret, men hvordan vet sjefen din at du ikke gjorde det? Sjefen din er jo bare helt utrolig urimelig her. Uansett hvordan man vrir og vender på saken er ikke dette en oppsigelses grunn!! Man skal ha 3 skriftlige advarsler før man kan få sparken. Håper du finner utav det! Lykke til :)

"2. Du har plikter som arbeidstaker. Bl.a. det å ta kontakt med lege første fraværsdag ved sykdom. Du kan ikke ringe inn 4 dager etter at du ble syk og hevde at du ble syk på fredagen."

En er ikke pliktig til å ta kontakt med lege første fraværsdag ved sykdom, en er pliktig til å gi beskjed om fravær til arbeidsgiver og ingen andre.

Det var til HI og HI's innlegg hvor det var snakk om sykemelding, ikke egenmelding.

Klart man må informere arbeidsgiver, men man er likevel pliktig å dokumentere fraværet enten ved egenmelding eller ved sykemelding skrevet av lege fra den dagen du kontakter legen.

Annonse

Har fått mange usaklige kommentarer gjennom min tid på dib pga nick'et. Trist at enkelte ikke har bedre argumenter å komme med en å gjøre narr av nick'et mitt. Jeg har hatt flere nick, og opplever aldri disse kommentarene når jeg debatterer eller legger inn innlegg som signeres med de andre nick'ene. Merkelige greier...

Du måtte altså bare si opp fordi han skrek til deg?!!! Nei, vet du hva. Du er en voksen dame som må tåle å stå i en situasjon selv om et menneske oppfører seg helt bedritent mot deg. Du trenger å bli tørr bak øra. Det kommer nye jobber og nye muligheter. Da må du ikke velge minste motstandsvei. Forresten; Jeg vet hva jeg snakker om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...